Linkedin kloontjes op Facebook, juli 2012

Een nieuwe aflevering van de maandelijkse serie over LinkedIn kloontjes op Facebook waarin ik kijk naar de ontwikkeling van deze kloontjes. En alsof we nog niet genoeg kloontjes hadden is er weer eentje bijgekomen: Jobandtalent. En dit is niets slechts een LinkedIn kloontje maar ook nog eens een BranchOut kloon. Jawel een soort twinclone, hoewel dit voor zover mij bekend geen woord is. En daarmee staat de teller op 10 kloontjes, want naast Jobandtalent hebben we verder nog: BranchOut, Identified, BeKnown, Talent.me,Pooldip, Emplido, Talent Exchange, Silp en OHmyJOB. Een mooi rond getal en hopelijk blijft het hier ook bij…

En dit zijn de monthly active users (MAU) voor deze 10 kloontjes op 17 juli:

Monthly active users (MAU) voor professionele netwerk applicaties op Facebook, 17 juli 2012. Bron: Facebook 

Monthly active users (MAU) voor professionele netwerk applicaties op Facebook, 17 juli 2012. Bron: Facebook

Nog altijd zijn er slechts twee ‘dominante’ kloontjes: BranchOut en Identified. Maar de dominantie van deze twee kloontjes neemt in zeer rap tempo af, zoals te zien is uit de verschillen in MAU met een maand geleden:

  1. BranchOut: -1.900.000
  2. Identified: -900.000
  3. BeKnown: +20.000
  4. Talent.me: –20.000
  5. Jobandtalent: -/-
  6. Silp: –5.000
  7. OHmyJOB: -/-
  8. Talent Exchange: 0
  9. Pooldip: -400
  10. Emplido: 0

Als we dit rijtje aflopen, blijkt alleen BeKnown een positief rapportcijfer te kunnen overleggen. De rest daalt of staat stil. Is hiermee een indicatie gegeven van de slaagkans van een professioneel netwerk op Facebook? Het lijkt er ernstig op, hoewel het naar alle waarschijnlijkheid eerder ligt aan de kwaliteit van deze eerste generatie aan LinkedIn kloontjes dan aan iets anders. Maar uiteindelijk is Facebook natuurlijk de enige die een LinkedIn kloontje legitimiteit kan geven door zelf met een propositie te komen. En daar is voor zover mij bekend geen sprake van.

De slagaderlijke bloedingen bij Identified en met name BranchOut zijn nog altijd niet gestelpt, zoals duidelijk wordt uit de ontwikkeling van de MAU van beide kloontjes gedurende de afgelopen maanden:

Ontwikkeling van MAU bij BranchOut en Identified. Bron: Facebook

Ontwikkeling van MAU bij BranchOut en Identified. Bron: Facebook

De volledige ineenstorting van BranchOut is uitgebreid beschreven, evenals de volstrekt hilarische reactie van BranchOut’s CEO (Rick Marini) op deze bijzonder negatieve ontwikkeling. Het lijkt er ernstig op dat de 15 seconds of fame van BranchOut volledig zijn opgebruikt. Ook in de komende tijd zal dit piramidespel verder blijven dalen, als het aantal daily active users (DAU) enige indicatie is. Dat aantal staat ondertussen op 40.000 en dat impliceert voor BranchOut een DAU van minder dan 1.200.000 (voor de gedachte achter deze rekensom, zie dit artikel). Het piramidespel is aan het uitdoven en daarmee komt er ook een einde aan BranchOut. Dat zijn $49 miljoen aan venture capital vermogen dat aanzienlijk beter besteed had kunnen worden…

Maar ook Identified is natuurlijk glorieus ineen gestort. Met in dit geval $22,5 miljoen aan VC vermogen. Minder dan de helft van BranchOut maar nog altijd heel veel geld dat aanzienlijk beter besteed had kunnen worden. C(r)ash and burn.

Social media buzz
Ook nog even de social media buzz (of liever gezegd het vrijwel volledige gebrek daaraan) van de verschillende LinkedIn kloontjes (met uitzondering van Identified omdat deze naam niet uniek identificerend is om mee te zoeken naar social media vermeldingen van het kloontje):

Activiteit en sentiment voor de LinkedIn kloontjes gedurende de afgelopen 30 dagen. Bron: Coosto

Activiteit en sentiment voor de LinkedIn kloontjes gedurende de afgelopen 30 dagen. Bron: Coosto

En hopsakee; BranchOut is haar koppositie in social media buzz kwijtgeraakt aan BeKnown. Laatstgenoemd kloontje stijgt maar liefst 9% terwijl BranchOut met 14% terugvalt. De overige kloontjes bestaan feitelijk niet in het Nederlandse domein, buiten hun maandelijkse vermelding op RecruitmentMatters.

Geef een reactie

2 Comments