Het gaat buitengewoon slecht met USG People in Duitsland. De Duitse dochterlabels – sinds een tweetal overnames in 2006 en 2007 in de Almeerse portfolio opgenomen – krimpen na een vorig jaar gestarte samenvoegingsoperatie dubbelcijferig. USG People, dat vorig jaar in Duitsland een jaaromzet van EUR 301 miljoen boekte, ziet de omzetten in het laatste kwartaal met 22 procent instorten.
En daarmee loopt USG People danig uit de pas. De Duitse flexmotor zelf is aan het haperen, maar waar bij Randstad, Adecco, Manpower en Kelly Services sprake is van lichte krampjes, heeft USG People zware buikloop.
Organische omzetontwikkeling (%verandering t.o.v. hetzelfde kwartaal een jaar eerder, gecorrigeerd voor valutaverschillen en overnames), Q1 2011 – Q2 2012
Was ist los mit USG People?
USG-topman Rob Zandbergen kampt met drie problemen tegelijk, die allemaal dateren van een acquisitie uit 2008, van het Duitse Allgeier. De deal kostte USG People EUR 175 miljoen – een bedrag waar het afgelopen jaar een claim van 21 miljoen euro bijkwam en een omzetderving van volgens onze berekeningen nog eens EUR 40 miljoen…. We zetten de conflicten op een rijtje:
1. De CAO-claim
Al een ruim jaar is USG People verwikkeld in een juridisch akkefietje met het Duitse Federale Arbeitsgericht, dat eind 2010 verklaarde dat de vakbond Christliche Gewerkschaften für Zeitarbeit und Personalserviceagenturen (CGZP) niet cao-bevoegd is. Het leverde een claim op van achterstallige premies die Allgeier (en dus USG People) over 2006 tot 2009 nog dient te betalen – goed voor een bedrag van EUR 21 miljoen.
2. De muitende directie
Bovenop die reservering komt nog een bedrag van ruim EUR 7 miljoen dat USG People bij wijze van earnout moet betalen aan de verkopers van Allgeier. Een van de aandeelhouders, directeur Roland Brohm, begon pal na verkoop een eigen toko: iperdi geheten. Hij nam een dozijn collega’s mee en opende in drie maand tijd 25 vestigingen – inmiddels zijn het er 59. Een jaar na de ‘start’ had hij 2000 man in dienst. Twee jaar geleden spande het Duitse Staatsanwaltschaft Mannheim een zaak aan tegen Brohm wegens verdenking van het verbod op ‘unlauteren Wettbewerb’: hij zou als USG-directeur klant-, kandidaat- en tariefgegevens hebben gespäht en gestolen en hebben gefraudeerd.
USG People stelt zelf ook een zaak tegen de voormalige directie (jaarverslag 2011, pagina 132) te hebben aangespannen. Bovendien heeft USG een vordering op voormalige Allgeier-aandeelhouders in verband met de hierboven onder punt 1 genoemde claim.
3. De dubbele integratie
Maar het werkelijke probleem zit ‘m in de acquisitie zelf. USG People kocht met Allgeier een verzameling van 11 generalistenmerkjes. En die heeft het in 2009 gefaseerd geïntegreerd tot… Start People, zult u denken? Nee, tot Smart People, zo valt in deze presentatie (die dateert van Roland Brohms vermeend frauduleuze bewind) te lezen. Start was blijkbaar al merkenrechtelijk uit de markt. En de gewiekste Brohm deed zijn gotspe eer aan door het bedrijf dan maar naar zichzelf te noemen…
Inmiddels is ook de merknaam Smart People verdwenen. Almere besloot alsnog de generalistische merknaam alsnog om te wisselen voor het specialistenlabel Unique – een besluit dat van 2010 dateert. Deze dubbele naamswisseling zal de omzetontwikkeling ook geen goed hebben gedaan.
Omzetontwikkeling (%verandering t.o.v. hetzelfde kwartaal een jaar eerder), Q1 2009 – Q2 2012
Waarom nu pas?
Toch is het opmerkelijk dat de ellende nu pas effect lijkt te hebben op de omzetontwikkeling van USG People in de Duitse markt. Tot vorige zomer groeiden de bomen, zeker ook bij USG People ins Blaue hinein (in zijn letterlijke betekenis). Inmiddels ervaart Almere in Duitsland een dubbele instorting. En zo blijkt een ruim vier jaar geleden gedane overname het bedrijf alsnog een mislukking.
Dat Zandbergen geen hoge pet op heeft van de Duitse directiemoraal moge duidelijk zijn. USG People heeft in 2008 een miskoop gedaan die wel wat weg heeft van de aankoop door Adecco van twee andere Duitse uitzendmerken.
‘Flexmafia’
Het is al de vraag of acquisities in de flexmarkt überhaupt zin hebben. In de Duitse flexmarkt is het een hoogst discutabele strategie. Dat vindt zelfs CEO Ben Noteboom van Randstad, dat zijn eigen Duitse dochterbedrijf from scratch heeft opgebouwd. Gevraagd waarom Noteboom vorig jaar een Amerikaans bedrijf en geen Duits bedrijf kocht, liet Noteboom zich in een klassieke Noteboomse redenering ontvallen: (pagina 10) dat:
‘Duitsland […] geen goed voorbeeld is. Ik zeg het vaak genoeg, zelfs tegen mijn president-commissaris [de Duitser Fritz Fröhlich, WG], dat Duitsland een beetje lijkt op Sicilië als het om bedrijfsovernames gaat. De volgende dag zal de sales-jongen zijn eigen bedrijf oprichten, zijn vroegere werknemers recruiten en helemaal opnieuw beginnen, met zijn broekzak vol met geld, en daar kun je helemaal niets tegen doen! Dus daar rekenen wij nog altijd op een zeer solide organische groei, zoals wij die de laatste jaren hebben laten zien.’
Zandbergen en De Maeseneire zullen deze visie inmiddels van harte onderschrijven…