Collega-blogger Eva Zils heeft vandaag haar onderzoek naar “social recruitment” in Duitsland en Zwitserland gepubliceerd. En voor eenieder die zich in het Duits-sprekende deel van de wereld interesseert is daarmee enig verplicht leesvoer beschikbaar gesteld. Maak er dus gebruik van.
Het onderzoek is gebaseerd op een online vragenlijst van 24 vragen die door 335 deelnemers is ingevuld. Daarmee is ook de relatieve waarde van het onderzoek meteen duidelijk; zowel in omvang (beperkt) als in samenstelling (27% van de respondenten werkzaam in de intermediaire sector). Waardoor de resultaten met een korrel zout dienen te worden genomen.
Desondanks is het interessant om kennis te nemen van de resultaten, mede vanwege het unieke karakter van Duitsland.
Op de vraag welke kanalen worden gebruikt om kandidaten te werven was dit het antwoord van de Duitse respondenten (er waren meerdere antwoorden mogelijk):
Fraai om te zien hoe hoog de eigen “werken bij” site scoort. Nou maar hopen dat al die sites hun SEO goed op orde hebben (a.k.a. geen ATS gebruiken…). Social media scoort opvallend goed bij onze oosterburen, het is daarbij natuurlijk de vraag in hoeverre de samenstelling van de respondenten hierbij een rol speelt. Slechts 11% van de respondenten gaf aan niet op de social media actief te zijn als het om recruitment gaat.
Maar welke social media worden er dan in Duitsland gebruikt voor recruitment doeleinden? Ik hoop dat de LinkedIn medewerkers die dit lezen stevig op een stoel zitten:
XING is vanzelfsprekend de grote winnaar in dit verband; maar Facebook? Dat is toch wel zeer opvallend (en merkwaardig) te noemen. En dan is er ook nog Twitter die LinkedIn de loef afsteekt. Een zwarte dag voor het professionele netwerk. En misschien toch maar weer eens een stimulans om niet langer om de hete brei heen te draaien en XING gewoon te kopen.
Overigens bleek bij de kleintjes ook Viadeo (4%) nog een rol te spelen, evenveel als nieuwkomer Pinterest (4%). Wat weer bijzonder te noemen is, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat 4% van de Duitse recruiters zich met Pinterest bezighoudt… Het gevolg van een oververtegenwoordiging van de intermediaire sector?
Het onderzoek maakt mij in onvoldoende mate duidelijk welk deel van de social media activiteiten als passief recruitment moet worden beschouwd, en welk deel als actief. Er is wel een referentie naar het actief versus passief werven; maar dit staat los van de kanalen die hiervoor worden ingezet. Een gemiste kans in mijn optiek omdat vooral hieruit blijkt of social media daadwerkelijk al een nieuw (lees: communicatie) kanaal wordt ingezet of simpelweg als een klassiek (lees: vacatureplaatsing) kanaal. Voor de goede orde, dit zijn de antwoorden als het om passief versus actief werven gaat:
Ik ben vooral benieuwd wat bovenstaande percentages zijn als die 27% van de respondenten die in de intermediaire sector actief zijn zouden worden verwijderd. Als je er tenminste vanuit mag gaan dat intermediairs in Duitsland zich actief de markt op begeven om geschikte kandidaten te vinden.