Een in mijn optiek zeer interessante ontwikkeling: CareerBuilder koopt Economic Modeling Specialists Intl (EMSI). Overigens is de toevoeging Intl. volstrekte onzin; want EMSI richt zich uitsluitend op de Amerikaanse markt. Maar wat doet EMSI dan? Nou, EMSI aggregeert economische data vanuit meer dan 80 publieke bronnen en ontsluit deze via een webapplicatie en maatwerkrapportages.
CareerBuilder gaat zich dus toeleggen op business intelligence (toepassingen en diensten) voor de arbeidsmarkt. Waarmee ze veel eerder in de food chain gaat zitten en daarmee in potentie haar vacaturesite kan voeden op basis van adviezen. Waarbij de voeding die in de vacaturesite gaat weer data levert voor die business intelligence diensten.
Een bijzonder slimme move; hoewel nog altijd afgewacht moet worden of een goed concept ook in de praktijk vruchten gaat dragen.
Dit is zoals CareerBuilder de deal beschrijft:
For the past few years, CareerBuilder has been investing heavily in a Workforce Analytics platform that tracks hiring and job search trends to help companies identify the best markets for finding in-demand talent. EMSI’s background in complex employment data and developing user-friendly software will enable CareerBuilder to enhance this platform, creating an unmatched repository of historical and real-time labor information.
“Companies around the world need critical labor information to help recruit and retain the best people to drive their businesses forward,” said Matt Ferguson, CEO of CareerBuilder. “Big Data has become an integral part of the recruitment process, and EMSI brings a great competitive advantage to CareerBuilder and our clients. No one else in the industry can offer this breadth of information that can make recruitment faster, easier and more cost-effective.”
CareerBuilder zegt hiermee eigenlijk afscheid te nemen van haar eigen toepassing (Workforce Analytics) door EMSI te kopen. Het combineren van de exclusieve CareerBuilder transactiedata met de geaggregeerde publiek beschikbare EMSI data zorgt voor een unieke combinatie die bedoeld is om bedrijven te adviseren op het gebied van hun recruitment inspanningen. Met een redelijk wij van WC-eend adviseren WC-eend gehalte.
Maar dat laat onverlet dat CareerBuilder hiermee opschuift van een operationele uitvoerder naar een partner die op strategisch en tactisch niveau gesprekspartner kan worden. Toegevoegde waarde diensten rondom een simpel product; de vacatureplaatsing. Waarbij uiteindelijk die vacatureplaatsing weleens een (gratis?) dienst kan worden; gesubsidieerd door de de data die het genereert.
Waar Monster zich verliest in het bouwen van producten richt CareerBuilder zich op toegevoegde waarde diensten. Een interessante divergentie…
1 Comment