Hoe staat het met de LinkedIn kloontjes op Facebook in september? Nou, net als in augustus is er in de achterligende periode ongelofelijk veel gebeurd. Zo was daar de spectaculaire groei van Identified, het doorzetten van de groei van BranchOut, Silp en Emplido en de ineenstorting van Talent.me. Ben ik nog kloontjes vergeten? Natuurlijk, want dit zijn de saaie overigen: BeKnown, Pooldip, Talent Exchange en OHmyJOB.
En dit zijn de monthly active users (MAU) voor deze 10 kloontjes op 17 september:
Monthly active users (MAU) voor professionele netwerk applicaties op Facebook, 17 september 2012. Bron: Facebook
Nog altijd zijn er twee ‘dominante’ kloontjes: BranchOut en Identified. Die elkaar ondertussen vrijwel niets meer ontlopen. Nog altijd is BranchOut de grootste, maar enkele dagen geleden wist Identified er een tijdelijke nr. 1 positie uit te persen. De ontwikkeling van deze twee kloontjes is op zijn minst “dynamisch” te noemen, getuige onderstaande grafiek die over de afgelopen maanden van 2012 de MAU voor BranchOut en Identified toont:
MAU voor BranchOut en Identified, januari 2012 – september 2012. Bron: Facebook
Dit zijn overigens de veranderingen in MAU per kloontje sinds vorige maand:
- BranchOut: +1.600.000
- Identified: +2.800.000
- BeKnown: -10.000
- Talent.me: -50.000
- Jobandtalent: -/-
- Silp: +290.000
- OHmyJOB: -/-
- Talent Exchange: -/-
- Pooldip: -30
- Emplido: +3.000
De grootste stijger is Identified, maar in de afgelopen dagen lijkt die stijging (tijdelijk?) te zijn gestagneerd. Waardoor BranchOut zich nog altijd als de grootste zinloze online recruitment app op Facebook mag kronen.
Opvallend is de totale ineenstorting van Talent.me; van 250.000 MAU in februari van dit jaar naar slechts 10.000 in september. Het lijkt er op dat de deuren bij deze site zo langzamerhand kunnen worden gesloten. Een situatie die bij Pooldip natuurlijk allang het geval is.
Als laatste is de stijging van Emplido opmerkelijk te noemen. Na maanden en maanden een MAU van onder de 100 te hebben getoond, staat deze LinkedIn kloon van spammer Experteer ineens op een MAU van 4.000. De reden? Een redesign en een e-mail uitndodigingscampagne. De functionaliteit is daarbij nauwelijks verbeterd, maar daarover later meer.
Social media buzz
Ook nog even de social media buzz (of liever gezegd het vrijwel volledige gebrek daaraan) van de verschillende LinkedIn kloontjes (met uitzondering van Identified omdat deze naam niet uniek identificerend is om mee te zoeken naar social media vermeldingen van het kloontje):
Activiteit en sentiment voor de LinkedIn kloontjes gedurende de afgelopen 30 dagen. Bron: Coosto
Om een en ander in perspectief te plaatsen; de 36% van BranchOut vertegenwoordigen in totaal slechts 26 social media berichtjes waarvan 24 direct gerelateerd zijn aan blog postings op RecruitmentMatters. Er is daarnaast maar een bericht (dat zowel op Facebook als Twitter is geplaatst) waarin BranchOut wordt genoemd. Als volgt:
Wie heeft ervaring met BranchOut en is het interessant om bij de velen apps toe te voegen
Met andere woorden, LinkedIn kloontjes op Facebook bestaan niet in Nederland. En Nederland is natuurlijk geen uitzondering…
1 Comment