Jawel, exact een jaar geleden lanceerde de vacaturesite met slechts enkele vacatures nadat de lanceringsdatum meerdere keren was uitgesteld. Jobbird bleek in eerste instantie bepaald geen nestvlieder; de site lazerde bij herhaling om. Het vacaturevolume nam in de eerste weken slechts langzaam toe, maar al gauw kwam Jobbird met stip de Vacaturesite top 10 binnen. Waarmee het tijdperk van de freemium vacaturesites definitief leek te zijn aangebroken; ten koste van de pay-to-post vacaturesites.
De geboorteperikelen van Jobbird zijn ondertussen allang vergeten, hoewel de keuze voor Atos als webbouwer (wat heeft die toko verder aan e-commerce sites gemaakt?) nog altijd tot merkwaardige acties leidt. En Jobbird is eerst en vooral Jan-Peter Cruiming. De voormalig oprichter van Nationale Vacaturebank en nu dus van Jobbird wenst overal zijn stempel op te drukken. Althans, als het om Jobbird gaat.
Want naast gigantische, en geldverslindende, marketingcampagnes, telfoutjes, premature doodverklaringen van concurrenten, gaatjes in de beveiliging, de ambitie om ook Werk.nl middels Jobbird te laten verdwijnen, de polemiek met Monsterboard, de ambitie om de Facebook van banen te worden, het niet halen van de doelstellingen, het omzien in wrok, een boek waarin de geschiedenis wordt herschreven, nog meer telfoutjes, het missen van de gamechanger award, de nominatie voor de website van het jaar verkiezing, de komst en het vertrek van Sander Poos, de terugkeer van Anne de Vries, overal had Cruiming een hand in.
En daarmee is Jobbird een dankbaar onderwerp geworden; een situatie die Cruiming graag zo wil houden om maximale publiciteit te krijgen. Ondertussen is Jobbird de onbedreigde nummer 1 vacaturesite van Nederland. Als enige freemium site heeft Jobbird ruim meer dan 40.000 vacatures; haar directe concurrenten (Banenmatch en Jobselectie) zijn om verschillende redenen (ver) weggegleden.
En daarmee heeft Cruiming binnen één jaar een bijzondere prestatie geleverd. Hij is zeker geen gamechanger, maar wel een soort Sinterklaas. Althans, in het eerste levensjaar zijn er ettelijke miljoenen door de marketingmolen gedraaid. Een situatie die Cruiming niet kan volhouden, ook al heeft hij heel wat miljoentjes met de verkoop van Nationale Vacaturebank opgestreken. Op enig moment zullen de inkomsten van Jobbird de kosten moeten gaan overstijgen. Want anders is al dat gedoe en al die publiciteit voor niets geweest.
Maar laat ik op een feestelijke dag niet lopen somberen over een onzekere toekomst. En in plaats daarvan Jobbird feliciteren met haar verjaardag en Cruiming met zijn tweede kunstje. En verder hoop ik natuurlijk dat Jobbird en Cruiming in het nieuwe jaar net zoveel stof doen opwaaien als in het eerste jaar. Het maakt online recruitment toch weer een stukje spannender…