Talent branding, wat een bummer…

LinkedIn icoonTijdens de analist call naar aanleiding van de publicatie van de cijfers over het tweede kwartaal zei Jeff Weiner (CEO LinkedIn) onder meer het volgende:

We’ve got some really nice improvements that have been made to our job offering and the ability for companies to be able to offer all of their jobs on LinkedIn to be able to match those jobs with the ideal candidates and some relevancy algorithms and then lastly within Hiring Solutions, our efforts with regard to Talent branding and Recruitment Media some really interesting stuff on the roadmap there.

En dat Talent branding bleef geruime tijd een mysterie, tot een paar dagen geleden. En wat blijkt? Het gaat helemaal niet om Talent branding, het gaat om Employer branding. En eigenlijk dat nog niet eens; het gaat om het Employer brand op LinkedIn. En zelfs dat is nog teveel van het goede, het gaat uitsluitend om het meten van dat Employer brand op LinkedIn; een gimmick die door LinkedIn de Talent Brand Index is gedoopt.

Wat is de Talent Brand Index?
Wil je het echt weten? Want er staat je een vette teleurstelling te wachten.  De Talent Brand Index is namelijk het optellen van een aantal getalletjes, verdeeld over tweetal groepen: Reach en Engagement. In onderstaande afbeelding zijn de verschillende getalletjes per groep uitgelegd:

LinkedIn | Talent Brand Index, 2

En als de getalletjes per groep zijn opgeteld kan je vervolgens die resterende twee getallen door elkaar delen en presto! je hebt de Talent Brand Index:

LinkedIn | Talent Brand Index, 2 

Gelukkig kan je vervolgens jouw Talent Brand Index vergelijken met je concurrenten en in de tijd en per geografie en per afdeling zodat je naar het management kan laten zien dat al dat gepruts op LinkedIn van de recruitment afdeling tenminste leuke plaatjes oplevert waar de de geur van beheersing uit opstijgt.

Ook al zeggen deze cijfertjes geen rooie kroot. Want hoe krijgt LinkedIn het verzonnen dat een bezoeker die naar een profiel van Jan Klaassen bij bedrijf XYZ een blijk van interesse van die bezoeker is in bedrijf XYZ? Of dat het connecten tussen twee mensen automatisch een interesse in de achterliggende twee bedrijven is? Het is overigens wel een heel eenvoudige manier voor de recruitmentafdeling om haar LinkedIn reach te vergroten. Allemaal als een dolle connecties gaan vergaren. Vervolgens snel de Talent Brand Index laten uitrekenen, want vanaf dan is het alleen nog maar downhill…

En dan heb ik het nog niet gehad over de idiote perceptie dat LinkedIn blijkbaar denkt dat LinkedIn gelijk staat met alle kanalen waarlangs bedrijven met potentiele medewerkers in contact komen. Zou LinkedIn weleens van Twitter, Facebook of wervingssites hebben gehoord?

O ja, en natuurlijk is de Talent Brand Index bedoeld om meer betaalde bedrijfspagina’s op LinkedIn te verkopen. Want een beetje engagement kan natuurlijk niet zonder een branded bedrijfspagina…

Ik moet bij deze productintroductie onwilleukerig terugdenken aan het misbaksel uit de koker van Maximum. Net zo kranzinnig, net zo zinloos. En beiden uitsluitend gericht op vergroting van de eigen omzet zonder enige meerwaarde voor de afnemer te realiseren. Maar ja, dan had de afnemer ook eerst even kritisch moeten nadenken.

Slotopmerking
LinkedIn lijkt de wereld steeds meer te reduceren tot LinkedIn zelf. En LinkedIn lijkt steeds meer op een vacaturesite, of hoe de huidige generatie vacaturesites zich hadden moeten ontwikkelen. Tegelijkertijd wordt LinkedIn steeds minder een sociaal/professioneel netwerk. Haar ‘members’ zijn weer iets verder gereduceerd; in dit geval tot kleine omzethoertjes die nu ook voor reach en engagement gaan zorgen. Zodat een zinloos cijfertje kan worden uitgepoept. De Talent Brand Index. Bizar.

Geef een reactie

2 Comments