Soms is een kleine investering voldoende om een website fors te verbeteren. En Forrester heeft er een aantal op een rijtje gezet. Als je ze leest denk je natuurlijk, dat kan ik ook verzinnen.
Maar de dagelijkse praktijk is dat de meeste sites er toch niet al teveel van terecht brengen. Dus hoewel iedereen het kan verzinnen lijkt het er op dat slechts weinigen het ook echt in praktijk brengen.
Maar goed, genoeg gezeurd. De kleine ingrepen die grote voordelen brengen. Forrester heeft deze beschreven vanuit een retail perspectief, dus ik heb er een aantal achterwege gelaten:
- Als je om persoonsgegevens vraagt, leg uit waarom je dat doet
- Geef duidelijke foutmeldingen
- Verwijder overbodige velden bij registratie
- Eis niet van een bezoeker om zich te registreren om een transactie te completeren.
Persoonsgegevens zijn onderhevig aan privacy wetgeving. Dus is het goed om te vermelden waarom je persoonsgegevens nodig denkt te hebben. En als je toch bezig bent, geef meteen een link naar het privacy reglement in dezelfde context.
Foutmeldingen. Niet zelden geven je die als gebruiker een gevoel van incompetentie en schaamte. Domme, domme gebruiker. Of de foutmelding is zo cryptisch dat je als normaal mens geen idee hebt hoe je geacht wordt die fout op te lossen. Een foutmelding dient dus gericht te zijn op de oplossing. En dan het liefst met respect voor de gebruiker opgesteld.
Velden als geboortedatum, leeftijd, geslacht zijn niet relevant bij registratie. Of van je adres meer dan je huisnummer en postcode in moeten vullen. Of heeft niemand nog van applicaties gehoord die de rest van het adres erbij kunnen zoeken?
De nodige vacaturesites dwingen de gebruiker zich te registreren om op een vacature te solliciteren. Wat een onzin. Stop ermee.
dennis
says:`De nodige vacaturesites dwingen de gebruiker zich te registreren om op een vacature te solliciteren. Wat een onzin. Stop ermee. `
helemaal mee eens!!