Is social media buzz een proxy voor werkloosheid?

We kunnen tegenwoordig dankzij social media monitoring tools van alles en nog wat meten, trends signaleren en (volgens sommigen) zelfs het sentiment op de beurs voorspellen. Dus moet het een fluitje van een cent zijn om de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid af te leiden op basis van de omvang van de social media buzz op bepaalde woorden. Toch?

Volgens diezelfde buzz vertoont onze werkloosgheid in de afgelopen 4 jaar een min of meer gelijkmatige stijging:

Aantal social media berichtjes met het woord werkloos of werkeloos (voortschrijdend jaargemiddelde), 1 januari 2009 – 27 maart 2013. Bron Coosto

Aantal social media berichtjes met het woord “werkloos” of “werkeloos” (voortschrijdend jaargemiddelde), 1 januari 2009 – 27 maart 2013. Bron Coosto

Nou, dat klopt natuurlijk voor geen meter; dit is namelijk de ontwikkeling van de werkloosheid in Nederland over dezelfde periode:

Werkloosheid volgens nationale definitie, janauri 2009 – februari 2013. Bron: CBS

Werkloosheid volgens nationale definitie, januari 2009 – februari 2013. Bron: CBS

In de periode waarin de werkloosheid afnam (2010 – medio 2011) stijg de social media buzz onverminderd door, zij het dat in de eerste helft van 2011 het tempo van de stijging duidelijk lager is dan in de periode daarvoor. Vanaf medio 2011 stijgt de social media buzz razendsnel, maar heeft een merkwaardige stagnatie in het 2e kwartaal van 2012.

Maar misschien is mijn selectie op basis van een tweetal steekwoorden (werkloos en werkeloos) veel te grof. Of laat de continue stijging van deze woorden meer van het sentiment in Nederland zien dan dat er een correlatie met de feitelijke werkloosheidsontwikkeling kan worden gemaakt. En nog waarschijnlijker is het een combinatie van beide factoren.

Geef een reactie

2 Comments
  • Henk
    says:

    Misschien moet je ook in de vergelijking meenemen dat steeds meer mensen Social Media gebruiken? Of dat het wellicht door de stijging van werkloosheid in de afgelopen jaren minder taboe is geworden dat je je baan kwijt raakt? Of dat social media berichten steeds vaker openbaar geplaatst worden?
    Je kunt volgens mij deze 2 zaken op deze manier niet aan elkaar koppelen in ieder geval.

    • Marc Drees
      says:

      Het is zeker zo dat in de afgelopen jaren het gebruik van met name Twitter zeer sterk is gestegen; het merendeel van de social media buzz is daar ook van afhankelijk. Maar dit feit alleen verklaart niet alleen het gebrek aan correlatie tussen de twee grafieken; zo is bijvoorbeeld bij de buzz rondom de grote sociale netwerken (Twitter, Facebook, Hyves) de neergang van Hyves en stagnatie van Facebook heel duidelijk zichtbaar, ondanks een toenemend gebruik van social media.
       
      Bovenstaande blog posting is ook niet meer dan een vingeroefening; een behoorlijk grove manier om te zien of er een vergelijkbaar signaal is te vinden in de social media buzz in relatie tot de werkloosheidsontwikkeling. Er moet dus ook zeker geen gewicht aan worden gegeven, maar ik vond het wel interessant genoeg om te delen.