Het vacaturevolume heeft een Paasdipje laten zien als gevolg van een kortere werkweek dankzij eerste Paasdag. Verder is er niet veel bijzonders te melden, afgezien van de stijging van LinkedIn naar de 7e plaats in de top 10. Het is overigens een plaats die volgende week naar alle waarschijnlijkheid alweer verloren zal gaan.
Het aantal vacatureplaatsingen is ondertussen 31% lager in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden; een wel zeer groot verschil. Met name omdat het volume aan unieke vacatures slechts 2,2% lager is in vergelijking met vorig jaar. Worden vacatures vanwege de hoge werkloosheid op minder plaatsen gepubliceerd? Het zou zomaar kunnen.
De wekelijkse top 10
De top 10 over de afgelopen drie weken ziet er zo uit:
Marktaandeel top 10 vacaturesites; 2012 – 2013 (week 12 – 14). Bron: Jobfeed
De grafiek geeft een interessant doorkijkje naar betere tijden voor voormalig freemium vacaturesites Banenmatch en Jobselectie. Op basis van de percentages van vorig jaar zijn beide sites geen schim meer van hun voormalige zelf. En waar Banenmatch zich nog in de subtop weet te handhaven is het ondertussen al wekenlang handenwringen of Jobselectie al dan niet in de top 10 blijft staan.
Jobbird’s dominantie blijft ook deze week onbedreigd. De site is zo ongekend veel dominanter dan de andere sites dat je je bijna afvraagt wat die andere sites aan het doen zijn. Megajobs en LinkedIn staan ook deze week nog altijd in de top 10, waarbij beide sites stuivertje wisselen. Op dit moment staat LinkedIn zo maar op een zevende plaats met een aandeel van maar liefst 2,1%. Ongekend.
Social media buzz
En dan de social media buzz en het sentiment van de afgelopen maand van de 10 grootste vacaturesites:
Social media ‘buzz’ en sentiment van de 10 grootste vacaturesites, afgelopen 30 dagen. Bron: Coosto
Werk.nl blijft vanzelfsprekend de enige en absolute koploper in de social media buzz en zoals elke week wordt dit voor een deel veroorzaakt door het enorme volume aan negatieve berichten rondom ‘s lands slechtste vacaturesite. Werk.nl is de enige vacaturesite die week in week uit voor een ongekend hoog percentage negatieve buzz zorgt. Op zich ook een hele prestatie.
Naast Werk.nl is alleen Monsterboard nog in staat een relevant volume aan social media buzz te genereren, hoewel in dit geval de meeste buzz door de vacaturesite zelf de wereld in wordt geblazen. Alle andere vacaturesites hebben nauwelijk enige social media footprint.
Annemarie Stel
says:“Alle andere vacaturesites hebben nauwelijk enige social media footprint”: ligt het aan mij of missen ze daar een kans voor open doel?
Marc Drees
says:Dat is een goede vraag. Ervan uitgaande dat de andere vacaturesites in de top 10 geen ongelofelijke sukkelaars zijn lijkt het me dat in deze gevallen er misschien sprake is van: we hebben het geprobeerd maar het leverde ons niets/onvoldoende op.
Ik geloof met je dat er kansen liggen, maar mogelijk zijn de vacaturesites een andere mening toegedaan. Overigens hoor ik bijzonder weinig meer over de Monstercoach; een daadwerkeljk social initiatief dat zowel off- als online goed werkte in min optiek. Gesneuveld door het slagermes van de bezuiniging?