Serieus, je zou toch verwachten dat het principe van online referrals ondertussen morsdood en begraven zou zijn. Voor de goede orde, dit is de serie aan (wandelende) doden die ik in de afgelopen jaren de revue heb laten passeren: Jobylon, CareerSonar, Whistetalk, JobAmbassadors, GooodJob, WorkWith.Me,SocialCareer, SocialCruiter, Surge, PopHire,TopProspect, Bonu$box, Kenjijiemand, Spotajob, Friendhunter, Recruitr,Jobadvisor, Usersix, Gooozup, techTribe,Zubka. En recent heb ik ook aan achterstallig onderhoud gedaan door in 1 klap Nexi, Zao, Zalp, Referagig, Jobhuk, Employyd en MyJobCompany heel kort te behandelen.
Maar ze blijven komen. En dit keer is de gegarandeerde Deathpool kandidaat afkomstig uit Oostenrijk. Waar mogelijk de laatste nieuwtjes uit online recruitmentland nog niet zijn doorgedrongen. De naam van de zoveelste evolutionaire abberatie is Whizper.
De homepage
Dit is de homepage van Whizper:
Dat ziet er weer lekker oubollig uit. Maar dat lijkt een voorwaarde te zijn voor een online referral site. Poppetjes die het proces van referral verbeelden. Het begon ooit met Zubka en het is nooit opgehouden.
Whizper de verschillende stappen van het online referral proces als volgt uit:
En om dat plaatje in die linker benedenhoek gaat het allemaal. Geld. In ruil voor het aanbrengen van een kandidaat op een vacature. Tenminste, als die kandidaat tenminste aangenomen wordt. En dat jij het, als Whizperer weet…:
Dat geeft vertrouwen… Ik moet het zelf in de gaten houden. Maar ik ken het bedrijf niet en ik weet mogelijk niet eens of mijn whizper daar toe heeft geleid. Hoe kan je een slecht concept nog slechter maken? Whizper heeft het voor elkaar gekregen.
Er staan maar enkele vacatures op de site, maar als ik een vacature wil whizperen, krijg ik dit te zien:
Via social media (Xing, LinkedIn, Facebook, Twitter en Google+) kan ik dus mijn volgers onderschijten met vacaturespam, of ik kan ervoor kiezen om een e-mail te sturen. Er zijn dus meerdere manieren waarop ik het ‘verlink een vriendje voor een tientje’ kan spelen. Of in dit geval voor een bedrag tussen de EUR 300 – EUR 10.000. Fijn om te weten.
De echte humor is overigens te vinden in de About us sectie. Waar Whziper helemaal los gaat over de zegeningen die zij de wereld komt brengen:
We are a rapidly growing IT & personnel services start-up company. Our mission: We want to connect people – those who offer jobs with those who are looking for jobs. Everyone knows the work situation of many of their friends and acquaintances, which is why the knowledge that individuals have about suitable candidates for a certain position is much greater than that of highly paid headhunters.
Rewarded recommendations make it possible to find passive candidates and to reach those who are not actively looking for jobs – as simply and quickly as possible, and for low costs. Important to us in this process are excellent service, clear communication and transparency throughout the entire customer process.
We stand for integrity, innovation and fairness on the personnel procurement market. With our trendsetting methods, we are taking another step towards the information age.
Performance recruiting is the central core of our company: an innovative, success-based recruitment concept that convinces with state-of-the-art crowd-sourcing, online presence and impressive know-how in personnel consulting – a powerful combination that will make your recruitment activities more effective and efficient.
Pareltjes… Vooral die laatste zin is van een verbluffend hoog bullshitgehalte: innovative, success-based recruitment concept that convinces with state-of-the-art crowd-sourcing, online presence and impressive know-how in personnel consulting. Even op de tong laten rollen voordat je doorslikt.
Over een jaar ga ik nog een keer bij Whizper buurten. Er is een kans dat ik dan al bloemen op het verse graf zal kunnen leggen.
2 Comments