Mijn Twitter tijdslijn werd enkele dagen geleden volgescheten door directie en medewerkers van Netwerven, dus het kon me niet ontgaan: de NS heeft sinds gisteren een nieuwe “werken bij” site. Waarbij de bouwer ook zonder de zelfbevlekkende tweets direct kon worden herkend. Want Netwerven laat een duidelijke ‘handtekening’ achter bij de wervingssites die zij bouwen. En ik word in het algmeen wel vrolijk van die handtekening.
De vraag is echter of dit ook het geval is met de wervingssite van de NS. En de enige manier om daar achter te komen is om maar weer eens de kritische werkzoeker te gaan spelen. En een baantje te gaan zoeken als Fyra tester. Of zoiets…
De homepage
Dit is de homepage van de nieuwe wervingssite van de NS:
Oplettende lezertjes zullen collega-blogger Annemarie Stel hebben herkend in de brandbox foto. Zij reist ofwel ongekend veel met het openbaar vervoer of beunt bij als fotomodel.
Maar daar gaat het natuurlijk niet om, dit is de homepage van de wervingssite. Met een zeer grote visual die rouleert een niet vanzelfsprekende set aan iconen en teksten die de veschillende takken van de NS vertegenwoordigen en, above the fold, de laatste vacatures en events waar werkzoekers in contact kunnnen komen met de NS. En dit alles in de kenmerkende stijl van Netwerven, met veel ‘ademruimte’.
Verder is het aangenaam om te zien dat de NS heeft gekozen voor een volledig separate wervingssite en niet voor een corporate grid waarbinnen de wervingssite moet worden ingepast. Voor een voorbeeld van een dergelijke soort ongelukkige keuze verwijs ik graag naar de nieuwe wervingssite van ABN AMRO.
De snelzoekfunctie bestaat uit 1 veld in plaats van de gebruikelijker “Wat” en “Waar” velden. En ik klik maar eens op de knop Zoeken:
Hmmm… De merkwaardige behoefte om een snippet tekst te tonen zet zich ook bij de NS voort als een soort virus. In dit geval is de hinderlijke herhaling “Wat ga je doen?” opvallend. En nu zien de teksten er nog inzichtgevend uit voor de bezoekers, maar het is mogelijk slechts een kwestie van tijd tot deze beginteksten net zo zinloos zijn als bij de gemiddelde vacaturesite waar ook dit soort snippets worden getoond. De werkelijk relevante informatie staat in microscopisch kleine lettertjes onder de tekstsnippet. Natuurlijk zonder salarisinformatie ook al is dat hetgeen waar daadwerkelijk iedere werkzoeker naar op zoek is. Mogelijk heeft de NS bedacht om het de werkzoeker niet te makkelijk maken, tenslotte rijden de treinen ook niet altijd op tijd. Of zoiets…
De facets zijn bijzonder merkwaardig vormgegeven, waarbij ervoor is gekozen om na een selectie deze uit de facet te verwijderen en naar boven te verplaatsen. Een onhandige en verwarrende interactie die vooral bij het uitzetten van een eerdere gemaakte selectie niet vanzelfsprekend is. En vreemd genoeg worden facetwaardes waar geen vacatures voor bestaan actief getoond zodat je er ook op kan klikken, met als gevolg een foutmelding dat er geen vacatures zijn gevonden. Dat was toch niet nodig geweest? Verder is er geen sorteermogelijkheid en de job agent en de navigatie zijn goed verborgen. Maar het meest verwonderlijke is de aparte pagina die zich opent als ik een job agent via e-mail wil aanmaken. Volstrekt onnodig en ik ben de context van mijn pagina met zoekresultaten meteen kwijt.
Er is helaas geen baan als tester voor de Fyra te vinden dus ga ik maar voor de Unitleider Smullers Zaandam. Klinkt als een baan die ook wel bij me zou kunnen passen:
Da’s een redelijk onoverzichtelijke pagina waar bijzonder veel gebeurt. Opvallend genoeg lijkt er geen navigatie naar de volgende vacatures uit het zoekresultaat te zijn, waardoor ik iedere keer terug moet naar het zoekresultaat om een volgende vacature te selecteren. De hyperlink Vorige Vacature onderdaan de pagina is namelijk een vacature die ik hiervoor heb bekeken.
Een aantal kerngegevens van de vacature staan bovenaan in een horizontale opstelling wat de scanbaarheid van deze informatie niet ten goede komt. Verder missen de nodige relevante kerngegevens en is er de merkwaardige situatie dat de tekst Publicatiedatum als een kopje moet worden gezien terwijl de andere vetgedrukte teksten juist de informatie betreffen.
Aan de rechterkant is het een drukte van belang met de recruiter, een soort organigram van de NS waar je niet op kan klikken, en een aantal (toekomstige?) NS collega’s die op geen enkele manier iets met die smulvacature van doen hebben.
Ik mis hier informatie over het aantal views en aantal sollicitaties en natuurlijk vacatures die voor mij eventueel ook interessant zouden kunnen zijn.
Al met al een wat tegenvallende vacaturepagina, ook al ook het in eerste instantie best wel lekker.
Als ik op de gele knop Solliciteren klik, krijg ik dit te zien:
Kijk eens aan, killer questions. En ik moet blijkbaar drie stappen doorlopen om te kunnen solliciteren. Dat verdient ook geen bonuspunten. Overigens is het altijd fijn om te zien dat achter elke vraag een sterretje staat en dat er apart vermeld wordt dat Velden met een sterretje verplicht zijn. Dat kan je dus ook achterwege laten en gewoon zeggen dat alle vragen verplicht zijn. Wel zo eenvoudig…
In stap 2 volgen dan opvallend genoeg nog een paar vragen, maar nog opvallender is de standaard tekst in de velden:
Selecteer een aantal opties? Bij hoogst behaalde opleiding en bij jaren werkervaring? Dat slaat natuurlijk nergens op. Daarnaast is de volgorde van de opties bij het veld werkervaring volstgrekt onlogisch:
Nog even los van het feit dat ik bij een daadwerkelijk meervoudige selectie dus meerdere keren moet klikken, terwijl een multiselect dropdown dit in 1 keer laat doen. Jobfeed is hiervan een uitstekend voorbeeld:
Maar goed, ik werk me ook door scherm 2 van 3 en kom op het laatste scherm terecht:
Een verwarrende boel, ik krijg te horen dat ik mijn cv moet uploaden, maar de geassocieerde knop spreekt over het invullen van mijn persoonlijke data (inclusief een ‘.’). Daarom kies ik er maar voor om mijn LinkedIn profiel te gebruiken. En die laatste keuze levert helemaal een verwarrende situatie op:
Wat is het nou? Heb ik nou wel of niet gesolliciteerd? Heel, heel merkwaardig. Tot ik op de knop Close klik en ik dit te zien krijg:
Je moet wel even goed opletten maar dit is dus een bedankpagina. Dat had NS wel wat duidelijker kunnen maken. Maar daaruit concludeer ik dat de sollicitatie blijkbaar goed is gegaan. Helaas word ik onpersoonlijk bedankt terwijl ik toch echt net mijn LinkedIn profiel, inclusief persoonlijke informatie, aan NS heb gegeven. En er is geen vanzelfsprekende link terug naar mijn oorspronkelijk zoekresultaat, wat ook erg jammer is. Wel is er een online poll waar ik niet aan meedoe.
Vervolgens krijg ik deze e-mail:
Wat merkwaardig. Waarom zou ik van LinkedIn een dergelijke e-mail moeten ontvangen? Is dit hard ingebakken in het Apply with LinkedIn proces? Want dat zou nogal een bummer zijn. Deze e-mail draagt op geen enkele manier bij en is in het slechtste geval verwarrend.
Maar ik krijg ook deze mail:
Kijk, dat is een relevante mail, ook al ontbreekt er het nodige aan. En hier kan ik dus wel persoonlijk worden aangesproken maar op de bedankpagina niet? Overigens, waarom kan de afzender van de mail ook niet gewoon het e-mail adres van de betreffende recruiter zijn?
Conclusie
De nieuwe wervingssite van de NS is een mooi bord. Maar van een mooi bord kan je niet eten, althans in het geval van de NS is het online recruitmentproces er niet eentje die in de prijzen zou vallen. Daarvoor hapert er eenvoudigweg teveel. Onnodig en eerlijk gezegd had ik van Netwerven toch wel wat meer verwacht. Maar wie weet lagen er blaadjes op het spoor…
Leon Willemsens
says:Hi Marc,
Je hebt de reactie van NS al gelezen, en ondanks de corporate speak gaan we zeker een paar punten gewoon oppakken. Maar….. ik wil er vanuit mijn kant ook een paar uitlichten om de andere kant van het gelijk te laten zien. In willekeurige volgorde:
Snippets
Yes, we love snippets at Netwerven. Guilty as charged. Reden is dat je anders zo’n sneu platgeslagen tabelletje krijgt wat met gevaar voor eigen leven ontsnapt lijkt uit een database. Zeker als je veel vergelijkbare functietitels hebt, kan een goede intro-tekst dan ook een wereld van verschil maken. De “micro-scopisch kleine lettertjes” hebben, naast hun gezamenlijke inspanning om woorden te vormen, ook nog eens de functie van links gekregen. Een zware taak: ze moeten dus niet alleen informeren, maar ook gemak bieden om snel verder te klikken. En daarmee het bouncepercentage verlagen.
Facets
De afdeling Facets binnen Netwerven heeft met belangstelling kennis genomen van jouw standpunt inzake het niet vertonen van facets wanneer er geen vacatures zijn. In een partijbericht hebben ze mij verzocht jou het volgende te melden: “Een facetstructuur bij vacatures moet juist wél 0-resultaten tonen. Het is irreëel om te denken dat alle facets van een organisatie altijd een waarde > 0 hebben. Dat is juist helemaal niet erg, want je moet laten zien dat de facet bestaat en dat deze mogelijk in de toekomst een waarde zal bevatten. Ergo: biedt de facet aan en er zullen ook jobalerts op worden afgesloten. Als je deze niet aanbiedt, weten bezoekers niet dat de facet bestaat en zal er ook geen jobalert mogelijk zijn. Daarnaast bevat een goed gevulde facetstructuur (inclusief 0-resultaten) interessante substanties voor analyticsfeestjes tot diep in de nacht.”
Horizontale opstelling van kerngegevens
Ondanks de titel die grote gelijkenis vertoont met de manier waarop AC Milan speelt, meen ik een kleine misvatting te constateren. Jouw opmerking en opbouw van je verhaal is begrijpelijk vanuit een laboratoriumperspectief:
“Bezoeker gaat naar de homepage, leest een verhaal en komt via wat tussenstapjes op een vacature-overzichtspagina om vervolgens wat te spelen met de facets. Dat produceert een resultaatoverzicht waar een aansprekende vacature wordt aangeklikt. Daarna opent deze op het scherm.”
In werkelijkheid is een vacaturedetailpagina vaak de eerste pagina die wordt bekeken op een werkenbijsite. Social media, Google search en vacaturebanken zijn belangrijke bronnen voor de zijdeurinstromers. Vandaar onze strijd om minstens zoveel aandacht te geven aan een “simpele” vacaturepagina als aan je homepage. De manier waarop “vacaturegestuurde” kandidaten een pagina scannen is namelijk anders dan een “oriënterende” bezoeker. Combineer dat met de Google Golden Triangle en dan begrijp je waarom wij graag met een “horizontale opstelling van kerngegevens” werken. Het leidt eenvoudig tot meer conversie.
Overall gezien: er zitten zeker goede punten bij je opmerkingen die we weer gaan gebruiken in toekomstige implementaties, maar bij bepaalde punten ligt er echt een bewuste keuze aan ten grondslag.
NS Recruitment
says:We zijn blij te zien dat je de moeite hebt genomen om onze responsive website grondig te bestuderen en het interessant genoeg vindt om er zo’n uitgebreid stuk aan te wijden! Wij zien in je kritische terugkoppeling een aantal kansen om onze website verder te optimaliseren. Uiteraard zijn we continue bezig de online sollicitatie-ervaring van onze sollicitanten nog verder te verbeteren. Dus houd ons in de gaten…!
Marc Drees
says:Kijk, dat is nog eens corporate speak. Nietszeggend en er ook nog even een promootje doorheen weten te prakken. Ik heb het volste vertrouwen dat er stappen in de goede richting gemaakt gaan worden…
Annemarie Stel
says:Ik reis graag met de trein, ja. Broodje erbij, koffie, wifi… Heel wat beter dan kijken naar de neuspeuterende automobilist in de file naast je. Een carrière als fotomodel zit er – behalve dan deze cameo-appearance en onlangs een vriendendienst aan de Telegraaf – helaas niet in… Dat zal wel iets te maken hebben met MIJN onderkin.
Marc Drees
says:Neen, dat is geen onderkin. Als trotse onderkinnenbezitter kan ik dat weten. Dat is een lel!
Annemarie Stel
says:Hoe dan ook, funest voor een dergelijke loopbaan.
Niels
says:Opvallend dat werkenbijeneco.nl precies dezelfde look and feel heeft. Eenheidsworst???
Sandor
says:wellicht dat het sollicitatieproces nog geoptimailiseerd kan worden maar dit is wel de eerste werken bij site in Nederland die uitgaat van een goed doordachte arbeidsmarketingstrategie. Wat mij betreft de te volgen best practice. Groot compliment voor NS!!!
Bas Westland
says:Erg benieuwd naar de reactie van de mannen hierop. Ze maken wel minder tyepfouten dan jij Marc 😉