In 2011 heeft USG People haar eigen jobboard GUS.nl geïntroduceerd. Met de introductie van GUS.nl beoogde USG People het gebruik van betaalde job boards te reduceren en innovaties te ontwikkelingen. De afgelopen twee jaar is GUS.nl verder verrijkt met autocomplete en instant search, speech to text en teken-je-eigen-zoekgebied. De meest recente innovatie op het platform betreft de mogelijkheid om eenvoudig te solliciteren via een tablet of smartphone.
Steeds meer mobiele gebruikers
Bij de introductie van GUS in 2011 kwam slechts 2% van de bezoekers via een mobiel apparaat op de site. Momenteel is het aandeel mobiele bezoekers gestegen naar 18% (11% via een tablet en 7% via een smartphone) en de verwachting is dat dit de komende jaren verder zal stijgen. In de onderstaande grafiek staat een overzicht van het totaal aantal bezoekers per uur en het percentage daarvan dat een mobiel apparaat gebruikt. De smartphone wordt vooral in de ochtend gebruikt terwijl in de avonduren het gebruik van de tablet sterk toeneemt.
GUS-bezoekers per uur en percentage mobiele bezoekers
Mobiel solliciteren
Omdat het toevoegen van een cv nagenoeg overal verplicht is, kan het solliciteren via een mobiel apparaat onhandig zijn, omdat weinig tablet- of smartphonegebruikers hun cv op een mobiel apparaat opslaan. Het is dan ook niet vreemd dat het percentage sollicitanten dat een sollicitatie indiende via een mobiel apparaat slechts 0,5% bedroeg.
Vanaf 1 mei 2013 biedt GUS.nl de mogelijkheid om via een tablet of smartphone te solliciteren. Daarbij heeft de sollicitant een keuze uit vier mogelijkheden:
- via het persoonlijke GUS-profiel;
- via het persoonlijke Linkedin-profiel;
- de vacature naar een eigen e-mailadres sturen;
- via het sollicitatieformulier (klassieke manier van solliciteren).
Screenshots van tablet- en smartphoneweergave
In het sollicitatieformulier (optie 4) is de mogelijkheid toegevoegd om een cv te uploaden via Dropbox.
cv uploaden via Dropbox
De resultaten
Voordat de mobiele sollicitatiemogelijkheden beschikbaar waren, kwam slechts 0,5% van alle sollicitaties via een tablet of smartphone. Op dit moment komt 5,5% van de sollicitaties via een mobiel apparaat, waarbij in totaal circa 16% van de bezoekers de site via een tablet (2/3) of smartphone (1/3) bezoekt. In de onderstaande tabel staan de resultaten van juli 2013.
resultaten juli 2013
Men maakt het meest gebruik van de mogelijkheid om een herinneringsmail aan jezelf te sturen (40%), daarnaast wordt veel gebruik gemaakt van solliciteren met een Linkedin profiel (26%). De conversie bij het gebruik van een mobiel apparaat ligt met 42% een stuk hoger dan bij de klassieke manier van solliciteren. Voor het gebruik van Dropbox goed te kunnen meten is het nog te vroeg.
We verwachten dat het mobiel solliciteren de komende tijd sterk zal stijgen. Daarover zullen we binnenkort weer over publiceren.
Dit gastblog is geschreven door Ton Sluiter, Manager Marketing Nederland bij USG People.
Michel Rijnders
says:Of optie 3 als ik beter lees. De herinneringsmails betreffen alleen het aantal verstuurde herinneringsmails, geen sollicitaties?
Ton
says:Het betreft daadwerkelijk sollicitaties. We weten welke vacature is doorgestuurd naar een betreffend mailadres, vervolgens volgen we of het betreffende mailadres ook solliciteert op deze vacature. Als de kandidaat een ander mailadres gebruikt missen we deze in de telling.
Michel Rijnders
says:Interessante cijfers!
ik twijfel allen even over de interpretatie van de herinneringsmail. Zijn dit ook echt alleen mobiele sollicitaties naar aanleiding van een herinneringsmail? Of betreft het hier alle sollicitaties (dus ook desktop) naar aanleiding van via mobiel verstuurde herinneringsmails?