John Zappe publiceerde gisteren op ERE een bijzonder interesant interview met de nieuwe CEO van niche vacaturesite Dice, Michael Durney. Durney is overigens een oudgediende binnen Dice waar hij op dit moment onder meer de rol van CFO vervult. En in het interview is ruim aandacht voor de rol die people aggregator Open Web (wat feitelijk een kloon van TheSocialCV is, de people aggregator van het in oktober 2012 door Dice overgenomen Engelse bedrijf WorkDigital) moet gaan spelen voor Dice.
Dit is wat Durney hier onder meer over zegt:
We think we are going to be able to do that [MD: meer omzet] with our new sourcing tool, Open Web. We’ve seen recruiters who are embracing Open Web renew with us at higher rates by count and dollars spent. It’s a good start for a product that is still in beta.
Durney beschrijft hier feitelijk dat Open Web wordt ingezet als een manier om de traditionele business van de vacaturesite te laten groeien. Blijkbaar zet Dice Open Web in als een toegevoegde waarde dienst, al dan niet met extra kosten, om haar klanten meer bang for their buck te geven.
Durney ziet Open Web als een onderdeel van het brede aanbod van kanalen:
Recruiters report that they are finding unique candidates with Open Web that they can’t find on other services. They love that it’s one search and you’ve compiled relevant candidates from all of the social and professional sites. Finally, they like that its part of the Dice service which delivers candidates through advertising, branding, resumes, and social search. It’s a complete way to recruit and the response rates are very high.
Dit is een interessant perspectief. Tenslotte is het combineren van passieve en actieve werving natuurlijk een volstrekt logische, waarbij het accent kan verschuiven afhankelijk van de beschikbaarheid van potentiele kandidaten en de mate waarin deze kandidaten al dan niet actief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging.
Tegelijkertijd is het opvallend dat Durney niets zegt over eventuele mogelijkheden van Open Web, en de achterliggende technologie, voor aanvullende en/of andere vormen van dienstverlening. Open Web wordt uitsluitend gezien in het perspectief van het huidige aanbod van diensten. Dat lijkt een wat beperkt wereldbeeld, waar big data toepassingen volledig nieuwe vormen van dienstverlening mogelijk maken en niet alleen de bestaande dienstverlening laten evolueren. In dat verband lijkt CareerBuilder verder te zijn in haar denken en liep Monster enkele jaren geleden met haar Career Tools misschien wel te ver voor de muziek uit.
En het lijkt er niet op dat op korte termijn dit inzicht bij Dice zal doorbreken. Want er wordt ingezet op het incorporen van Open Web in de andere niche vacaturesites van het bedrijf:
In the coming months, Rigzone and eFinancialCareers will add the OpenWeb technology to their core offerings. Dice is expanding specialized tech recruiting globally anchored by our recent UK acquisition. We are going to focus all of our efforts on improving the efficiency of recruiters and hiring managers to find talent.
Daar zullen ze dus nog wel even zoet mee zijn.
In dit verband is het onduidelijk of TheSocialCV nog los van Dice Open Web als people aggregator beschikbaar blijft. De aandacht van WorkDigital is de komende maanden (lees: minimaal een jaar) volledig gericht op de uitbouw van de functionaliteit van Open Web en de integratie van Open Web binnen Rigzone en eFinancialCareers. En dat betekent geen aandacht voor TheSocialCV als stand-alone offering in een markt waar de ontwikkelingen zich in hoog tempo opvolgen. Daarmee zijn de kansen voor TheSocialCV dus alsnog verkeken. En dat is bijzonder jammer, want in een recente sneak preview bleek deze people aggregator zo gigantisch te zijn verbeterd dat ze de huidige concurrentie (TalentBin, RemarkableHire,Entelo, Swoop, Gild Source, HiringSolved en 3Sourcing) met gillend gemak de hielen zou laten zien. Maar al dat fraais zal uitsluitend zijn weg gaan vinden in Dice’s Open Web en niet als een onafhankelijke people aggregator oplossing.
2 Comments