SourceCon: dag 1

Logo en logotype SourceconNog geen 3 weken na het terecht bejubelde #sosueu stond nog een grote sourcing conferentie op mijn agenda; Sourcecon. Een groot (400+ bezoekers) 2daags event ditmaal in Seattle, in het hoofdkantoor van Microsoft.  Een overdaad aan weelde voor mijn sourcers mind.

Jeremy Roberts
De dag begint met sourcecon.com editor Jeremy Roberts die de huidige stand van zaken van sourcing belicht. Dit mede aan de hand van een online enquete die 350 (hoofdzakelijk Amerikaanse) lezers van sourcecon.com hadden ingevuld. De meest interessante uitkomsten:

79% van de sourcers legt ook het eerste contact met de (potentiële) kandidaat. Dit ligt veel hoger dan vroeger, toen de meeste sourcers eigenlijk alleen profielen doorstuurden naar ‘gewone recruiters’. De verantwoordelijkheden van sourcers worden steeds groter, ze zijn niet langer de assistent van de recruiter.

LinkedIn is het meest gebruikte kanaal. 75% heeft succes (als in; passieve kandidaat geplaatst) gehad via linkedin. 18% via twitter, 15% G+, 10% via (persoonlijke) websites/specifeke sites als stackoverflow, 4% facebook en 1% pinterest.  Dus voor wie dacht dat sourcers in de USA  al veel verder zijn met facebook en dat linkedin terrein verliest; guess again.

Bij corporate sourcers verdienen de specialisten (1 vakgebied) gemiddeld $10.000 dollar per jaar meer dan allround sourcers die zich richten op allerlei vakgebieden. Bij agency sourcers ligt die verhouding andersom. Sourcers en recruiters verdienen ongeveer evenveel van starter tot senior niveau. Echter; een hoofd recruitment verdient gemiddeld veel meer dan een hoofd sourcing. Dit waarschijnlijk omdat het hoofd recruitment ook een sourcing team aanstuurt, en het hoofd sourcing alleen sourcers. Een hoofd recruitment in de states verdient jaarlijks zo’n $100K tot $130K.

Als afsluiter geeft Jeremy een voorbeeld van hoe je productiviteit/succes van sourcers kunt meten. Hij tovert een spreadsheet op het scherm met cijfers van een team van 19 sourcers die hij onder zijn hoede had. Vooral de totale conversie score springt mij in het oog. De 989 (passieve) kandidaten die telefonisch waren gescreend resulteerden in slechts 13 hires. Als je bedenkt dat je zo 5 tot 10 passieve kandidaten moet benaderen voor 1 telefonische screening kan ik maar 1 conclusie trekken. Wat monsterlijk veel werk voor 13 hires. Laten we het er op houden dat de war for talent in de states wat anders wordt gespeeld dan bij ons.

Paneldiscussie
Na de dagopening volgt een paneldiscussie met senior/lead recruiters van Starbucks, KPMG en Linkedin. Deze heren en dame sturen zulke gigantische sourcing teams aan dat het eigenlijk alleen gaat over SLA’s binnen recruitment afdelingen en procesverbeteringen op zo’n meta niveau dat het mij veel te abstract wordt.

Eindconclusie; goede onderlinge communicatie is belangrijk. Hier heeft u niets aan gemist.

Microsoft
Tijdens de netwerk lunch (lees; leveranciers die producten willen verkopen) sneak ik er tussenuit en krijg ik een rondleiding over de microsoft campus van een collega wiens man daar werkt. Laat ik het zo zeggen; de 32.000 plaatselijke werknemers hebben meer voorzieningen dan de gemiddelde Nederlandse stad. De gigantische kantine met 20+ verschillende uitbaters en elke dag live muziek maakt het meeste indruk. Ik zal u en mijzelf niet te jaloers maken en stop nu met beschrijven.

Breakout sessions
Na de lunch kunnen we telkens kiezen uit 3 gelijktijdige tracks, als nerd kies ik steeds voor de tracks in de soucing lab waar de meest technische sessies plaats vinden. Omdat per sessie 2 sprekers staan geprogrammeerd krijg ik ook een aantal onderwerpen voor mijn kiezen die me minder interesseren zoals diversity search en het sourcen van oorlogsveteranen. De sprekers zijn erg bevlogen en, maar de inhoud is voor mij niet relevant.

Gelukkig zitten er ook pareltjes tussen. Zoals Amybeth Hale die searchen op twitter behandelt. Het x-rayen van twitter vind ik zelf ondoenlijk en gelukkig is ze het met me eens. Maar met tools als tweepz.com, followerwonk en twiangulate kom je een heel eind. Als uitsmijter laat Amybeth zien hoe je op twitter gebruik kan maken van 4square logins. Copy-paste dit maar in in je twitter search bar: near:utrecht within:50mi capgemini 4sq.com.  Geinig.

De sessies in the sourcing lab worden echt interessant naarmate de sprekers nerdier worden en het aantal deelnemers kleiner (de strategische ent tactische sessies zijn veel populairder). Scott Simmon van Groupon laat zien hoe hij zijn search strings dusdanig structureert en bewaart dat ze super makkelijk hergebruikbaar worden.  Langzaam ontstaat er een unconference-sfeer met veel publieke participatie. “Dont tweet this” en “I didnt show you this” zijn veelgehoorde uitspraken.  Een selectie van wat wel publiekelijk mag:

Aan het eind van de dag tolt mijn hoofd van alle indrukken en smeekt mijn jetlag om nachtrust. Morgen dag 2.

Dit gastblog is geschreven door Jan Bernhart, hardcore sourcer en sinds kort technical recruiter bij Booking.com

Geef een reactie

8 Comments