In de VS schijnt het een macht te zijn om rekening mee te houden: ‘company reviewing site’ Glassdoor. Zo succesvol, of in elk geval verondersteld succesvol, dat er in de VS inmiddels tientallen, zo niet honderden Glassdoor-klonen zijn. In Nederland is het hele gebeuren nooit goed van de grond gekomen.
Er zijn wel een paar moedige pogingen gedaan: Companyrating, dat intussen onverwijld terugverwijst naar de volstrekt onschadelijke bedrijvenpagina’s van Intermediair.nl. Of 360inc, dat meldt: “Vanaf heden is het niet meer mogelijk om op 360inc je bedrijfsreviews te plaatsen”. De doorverwijzing naar ‘De vacaturesite voor hardwerkend Nederland’ levert niet eens bedrijvenpagina’s op, laat staat beoordelingen.
Companyrating en 360inc hebben dus nooit tanden gekregen. Alleen Rate Your Company – van de FNV – houdt het hoofd nog net boven water. De Nederlandse versie van Glassdoor is na een jaar echter nog steeds een ratjetoe. Ze schepen je bovendien af met één review – tenzij je een account aanmaakt, bij voorkeur via Facebook. De vraag die Recruiter.com stelt: “Should Employers Fear Glassdoor Reviews?” hoeven we in dit land daarom niet te stellen, laat staan dat we ons zorgen moeten maken.
Grumpy
Ook in Amerika blijkt er geen aanleiding voor enige zorg te zijn. De populatie die overweldigend aanwezig is op Glassdoor is tussen de 55 en 64 jaar oud – meer dan de helft is 45-plus – en verdient een net-iets-minder-dan-modaal salaris. Niet direct de meest prominente doelgroep waaronder de gemiddelde werkgever werft. Bovendien trekt het grootste deel van de bezoeker zich geen barst aan van de ratings en solliciteert rustig bij bedrijven die er met slechts één ster vanaf komen. En pak de pot met zout maar helemaal naar aanleiding van de – ik mag hopen niet verrassende – constatering dat “Glassdoor reviews typically constitute a 1.6 percent sample size and they are not randomly selected but come from a disproportionate number of ‘grumpy’ employees’.
Vuilspuiterij
Er lijkt mij geen reden om aan te nemen dat dit in Nederland anders is. Internet is een soort grote gelijkmaker – iedereen kan z’n zegje doen. En iedereen doet dat ook. Variërend van keurige, afgewogen reacties op nette sites als NRC of De Correspondent tot van elke nuance (en elke kennis van de Nederlandse taal) gespeende vuilspuiterij op de Geenstijls van deze wereld. Maar uiteindelijk maakt het geen moer uit: alles blijft binnen de incrowd. Elk platform krijgt zo de gebruikers die het verdient.
Rob van den Dobbelsteen
says:Zorgkaartnedeland schijnt het wel aardig te doen.
Maar dan voor zorgverleners
Dirk Goossens
says:Per maand telt de site ongeveer 700.000 bezoekers, worden er 3 miljoen pagina’s geserveerd en 4000 waarderingen gepubliceerd (gegevens d.d. november 2013).Indrukwekkend.
Victor
says:Zo te zien is er een partij die in dit gat wil springen. Ik zie namelijk op 360inc. dat ze bezig zijn om de reviews, ratings en bedrijfsinformatie te implementeren op Vacaturekrant.nl. Dus dat de doorverwijzing nog geen beoordelingen oplevert, zoals Annemarie constateert, lijkt me logisch. In plaats van dit direct af te schuiven, misschien juist iets om in de gaten te houden.
Annemarie Stel
says:We wachten af wat er gebeurt. 😉
Jos
says:Leuk stuk en zeker niet eens met de reactie van meneer Vaak hierboven.
Ik denk dat NL te weinig massa heeft om een versie van glassdoor uberhaupt te starten, laat staan serieus te nemen.
Wel zou een bestaande partij met genoeg visitors in dit gat kunnen springen. Monster? NVB?
Gr Jos
klaas
says:Toch grappig. Recruitmentmatters is toch precies de geenstijl van de recruitmentblogs. Dat maakt de schrijfster van dit stukje proza toch niet populair bij de aanwezige “reaguurders”?
Annemarie Stel
says:Gelukkig streef ik niet per se naar populariteit.