Jawel, het marketingprogramma van voormalig Randstad Nederland topman Chris Heutink en Ambassadeur Jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk gaat na het magere resultaat van vorig jaar het dit jaar nog maar een keer proberen. Wegens gebrek aan succes geprolongeerd. Of iets dergelijks.
Er zijn echter wijze lessen geleerd, want dit jaar wordt er geen streefgetal (aantal jongeren dat aan een baan geholpen gaat worden) genoemd. Officieel omdat het getal vorig jaar een beetje een eigen leven ging leiden, maar dat kwam natuurlijk vooral omdat Randstad probeerde het resultaat op te kloppen. Een actie die door de Telegraaf haarscherp werd gefileerd.
Daarnaast lijkt ook het ambitieniveau sterk (no pun intended) naar beneden te zijn bijgesteld. Want waar verleden jaar nog een volwassen touringbus vol jeugdige werklozen door Nederland reed, is het dit jaar slechts een kleuterbusje dat een rondje om de kerk gaat maken:
Randstad heeft dus veel geleerd. Helaas herhaalt de uitzendreus wel een fout van vorig jaar. De ambassadeurs van Jeugd op Zoek 2014 zijn wederom op geen enkele manier een afspiegeling van jonge werklozen. Want hoewel de jeugdwerkloosheid met name onder mensen met een MBO opleiding (of minder) moet worden gezocht, hebben vijf van de zes ambassadeurs een HBO-opleiding. Maar goed, dit foutje kan in 2015 wel worden hersteld.
Overigens blijft het onverminderd bijzonder dat de schijnwerpers zo sterk op de jeugdwerkloosheid worden gericht:
Marjolein Ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt Randstad Nederland. “Hoewel negen van de tien werkgevers de arbeidsmarktpositie van jongeren zorgwekkend vindt, heeft slechts 8% van de werkgevers specifiek beleid voor jongeren, zo blijkt uit onderzoek van Randstad onder 700 werkgevers. Kortom, alle reden om de komende periode er alles aan te doen om jongeren op weg te helpen naar werk.”
Onvermeld blijft welk percentage van de werkgevers specifiek beleid heeft voor de andere leeftijdsgroepen. Terwijl dat een legitieme vraag is gezien de ontwikkeling van de jeugdwerkloosheid ten opzichte van de totale werkloosheid. Die valt namelijk bijzonder gunstig uit voor de jeugdige werklozen. In onderstaande grafiek is de ratio jeugdwerkloosheid : totale werkloosheid weergegeven:
Ratio jeugdwerkloosheid : totale werkloosheid, januari 2003 – juli 2014.
Waar de ratio in tijden van recessie normaal gesproken boven de 2 komt en in tijden van voorspoed er net onder duikt, is in 2014 op geen enkel moment de ratio op of boven de 1,9 uitgekomen. Op dit moment (juli 2014) staat de teller stil op 1,83. Met andere woorden, relatief gesproken staat de jeugdwerkloosheid er bijzonder goed voor, alsof we in tijden van economische voorspoed leven. De oudere werklozen zullen echter massaal te kennen geven dat er van die voorspoed geen sprake is. Maar die hebben geen Mirjam Sterk, Chris Heutink of Marjolein ten Hoonte die zich daar druk om maken. Die zijn namelijk druk met de jeugdige werklozen… Daar kunnen tenslotte voor het tweede jaar achtereen marketingpunten worden gescoord.
In dat verband is onderstaande foto inzicht gevend. De ambassadeurs van Jeugd op Zoek worden weggedrukt door het olijke drietal dat natuurlijk prominent op de gevoelige plaat moet worden vastgelegd. Om ons eraan te herinneren waar deze actie werkelijk voor bedoeld is:
We zullen vast nog heel veel over deze actie gaan horen.
1 Comment