Een ongelofelijke leuke en engaging eerste sessie van Glen Cathey – Delivering Real Talent Engagement, waar ook mijn stokpaardje meerdere malen voorbij kwam draven: het benaderen van kandidaten zou niet moeten gaan om het verkopen van een baan, maar om menselijke interactie.
Onze inmail respons is gek genoeg een heel stuk lager dan het % kandidaten dat aangeeft open te staan voor een nieuwe uitdaging. Zelfs 69% van de developers (of all people) zegt een nieuwe baan te overwegen wanneer er een interessante mogelijkheid voorbij komt. Waarom is de gemiddelde responsrate dan geen 69%?
Een paar take-aways van Glen:
- Realiseer je eens hoe jij het zelf zou vinden als je continue benaderd zou worden door recruiters? Een beetje empathie en perspectief kan natuurlijk geen kwaad. Be human!
- Maak je doel interactie met je kandidaat, niet het verkopen van een baan. (Inmails die niets te maken hebben met banen, hebben een hogere responsrate)
- Weet wat je doelgroep belangrijk vindt, het gaat over hen. Maak eens een persona.
- Maar boven alles: Surprise, be unexpected and relevant. Prachtige best practices van Glen Cathey, het werkt!
Nog even wat basis psychologie: You feel first and think second! Dus wat je als recruiter vooral wilt bereiken is het geven van een goed gevoel bij je kandidaat. Hoe? Dat hangt af van je eigen creativiteit. Realiseer je dat er dus bij de meeste mensen wel een reden is van baan te willen wisselen. Alleen door oprechte interesse en engagement kom je erachter wat die motieven kunnen zijn. Jouw WHY als recruiter is ook meer dan het alleen maar invullen van openstaande vacatures; jij bent degene die mensen kan helpen aan werk dat er toe doet. En doe dat op een manier die blijft plakken en een goed gevoel geeft.
En hoe gaat dit verhaal samen met een Sourcing Factory? Dat klinkt toch als een soort fabriek waar aan de lopende band kandidaten ge-Inmaild worden. Volgende spreker Balazs Paroczay vertelt over de 100+ sourcers van het Randstad SourceRight Sourcingcenter. Welke skillset maakt een goede sourcer?
Om goed te kunnen sourcen moet je de taal spreken van de kandidaat. Dat lijkt ook logisch na het verhaal van Glen. Creativiteit scoort ook hoog, evenals analytische skills. Je hoeft echter weer niet te beschikken over een bloemrijk vocabulair. Wel kunnen multitasken en snel beslissingen kunnen maken. Ook wordt een sourcer die een laag energie-level heeft, niet gelukkig van deze baan. Het lijkt mij echter dat de altijd goedgemutste Balazs wel zorgt voor een hoog energielevel in zijn team. Ook deze meer analytische sessie van hem is een feest om naar te luisteren.
Leerzaam & nuttig, alhoewel mijn altijd kritische buurman opmerkt dat succes uit het verleden geen garantie biedt voor de toekomst. Het verzamelen van de data van top-performing sourcers is een handige leidraad, maar if it looks like a great candidate, it feels like a great candidate en it smells like a good candidate… it probably is a great candidate. En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Dit gastblog is geschreven door Britt van Capelleveen, sourcing expert bij Yacht