En Textkernel’s jubileumevent Intelligent Machines and the Future of Recruitment, kortweg #Intelligence16, gaat van start met en welbekende naam in recruitmentkringen: Glen Cathey. Acht maanden geleden was hij ook al in Nederland, toen voor het SOSUEU event van vorig jaar, en toen was het al een genot om hem op het podium te zien. Nu dus voor de tweede keer en hopelijk laat het Internet ons ditmaal niet in de steek.
Voor alle volledigheid, Cathey is SVP Talent Acquisition Strategy and Innovation bij Kforce en de titel van zijn keynote is How Semantic Search changes Recruitment
Ik ben benieuwd
Cathey gebruikt altijd zeer humoristische slides maar daar blijft in een blog natuurlijk niets van over. Dat is bijzonder jammer aar hopelijk kan ik de boodschap van Cathey overbrengen
Een inbound recruiting strategie werkt voor werkzoekers, oftewel mensen die actief op zoek zijn naar een (nieuwe) baan. Maar het grootste deel van de beroepsbevolking is niet actief op zoek en daarvoor is een outbound strategie nodig. Het lijkt erop dat Cathey een fundamenteel praatje gaat houden over (semantic) search.
Een interessante observatie, ervaren professionals met een compact cv hebben potentieel relevante informatie van hun cv verwijderd. Kortere vermeldingen van oudere werkervaringen waaruit bijvoorbeeld allerlei vaardigheden zijn weggevallen. Dark matter noemt Cathey dit. Want als je op dit soort keywords zoekt, dan vind je mogelijk niet de mensen die je wel zou willen vinden.
Cathey onderscheidt vijf levels van search:
- Keyword seach
- Conceptual search
- Implicit search
- Natural language/semantic search
- Indirect search
En we gaan wat dieper in op semantic search, waarmee we wat van de dark matter alsnog kunnen ontdekken. Met semantisch zoeken hoef ik niet noodzakelijkerwijs alle noodzakelijke termen te kennen om mee te zoeken, als gerelateerde keywords ’automatisch’ door de zoekmachine ook worden meegenomen. Dit is ook even een reclameblok voor Textkernel omdat Cathey’s bedrijf, Kforce, Textkernel Search! gebruikt. Hij maakt daarbij ook nog een onderscheid tussen white box en black box semantic search oplossingen, waarbij white box oplossingen de vergelijkbare termen zichtbaar en wijzigbaar aanbieden terwijl je bij een black box oplossing niet weet waarom bepaalde resultaten niet worden getoond. Semantic search oplossingen leveren ook tijdswinst op in het zoekproces, dus er is ook produktiviteitswinst te behalen.
Human-computer information retrieval is volgens Cathey de volgende stap voor semantic search, en hij bedoelt hiermee dat er een daadwerkelijke interactie tussen computer en mens ontstaat. Bijvoorbeeld bij het uitleggen van een zoekresultaat dat niet perse in eerste instantie duidelijk is voor de gebruiker. Natural language query geeft de mogelijkheid om woordcombinaties van woorden in elkaars nabijheid te zoeken, en daarmee is het een stapje voorbij de huidige keyword search.
1 Comment