Als ik dat zinnetje weer ergens zie opduiken denk ik meteen aan Men in Black: ‘When will you earthlings finally learn that size does not matter’? En dat doet het volgens mij ook niet. Te vaak hoor ik van kleine bedrijven dat ze ‘nu eenmaal niet de budgetten hebben van een…’ en dus minder kandidaten trekken. Maar dat is in mijn optiek totale onzin.
Erik van Roekel schrijft op Marketingfacts een aardig stuk over twee onderzoeke van Multiscope. De grootste sites en de beste sites. Ze hebben weinig overlap, slechts 4 van de 20 bedrijven staan in beide. Focus is namelijk erg belangrijk bij het hebben van een goede website en het tevreden houden van je bezoekers. En dat geldt ook voor bedrijven. Hoewel de top 20 lijst van beste, populairste of noem het maar op, werkgevers geen kleine bedrijven bevat, zegt mij dit niet zoveel. Want de massa is niet wat men zoekt bij kleine bedrijven, het is doorgaans de talenten, toch?
Precies. En je hoort juist meer en meer dat echte talenten willen werken voor kleine bedrijven. Zoals Polle al lang geleden schreef: de generatie Twitter is verloren voor de multinationals. Ook docenten aan universiteiten zien het, klein is fijn.
Wat bedrijven nu nog moeten gaan doen is communiceren op hun kracht en zich niet verschuilen achter hun zwaktes. Een bedrijf in Arnhem dat zegt: ik kan geen IT’ers vinden want ik mag geen auto’s aanbieden snapt niet dat al die mensen die dagelijks op de A12 in de file staan daar ook niet gelukkig van worden. En een klein bedrijf dat zegt: ik heb niet de merkbekendheid dus krijg ik geen sollicitanten, mist het feit dat ze ook hun kracht hebben door klein te zijn en ze zich zo ook moeten gaan gedragen.
Klein en focus levert vaak meer tevredenheid op als je daar gebruik van maakt dus minder verloop. En als je die focus nog eens goed communiceert heb je nog iets krachtigs in handen bij het werven ook.
Jorrit Blok
says:Ik heb je artikel uitgeprint en aan mijn vrouw voorgelegd…