Vandaag ontving ik een persbericht over ‘het eerste online uitzendbureau’, uitzendplaats.nl. Mijn eerste gedacht ging uit naar 2001, toen Randstad de stekker uit de joint venture met VNU genaamd NewMonday trok. Dat na ongeveer één jaar en 68 miljoen euro, aldus Emerce en Webwereld toen.
Newmonday moest de brug slaan tussen de jobboards en de uitzendwereld, maar faalde daarin jammerlijk. Kan uitzendplaats dat wel? Wat is dat nu eigenlijk, een online uitzendbureau?
Een blik op de website van uitzendplaats geeft de indruk van een goedkoop jobboard met 11 vacatures en 49 kandidaten. Vacatures kan je posten tegen een redelijk laag tarief (69 euro voor een tijdelijke baan, 89 voor een vaste baan), maar het unieke is dat ze verloning aanbieden. Precies dus inderdaad een online uitzendbureau, je kan mensen ook inhuren. Maar transparant, want je selecteert zelf op basis van de profielen en niet op basis van wat een intercedent je verteld. Dus vanuit die optiek een jobboard plus.
Interessant is dat per persoon de beschikbaarheid kan worden aangegeven. Specifiek dus wel gericht op typische uitzendbanen, wanneer (welke dagen en dagdelen) kan je werken. De vraag is natuurlijk of men dit na de inschrijving zal bijhouden, maar tijd zal dat moeten uitwijzen. Je geeft namelijk per week aan wanneer je wel en niet kan.
Grappig detail is dat bij inschrijving er staat dat je minimaal 13 jaar moet zijn, terwijl de minimale leeftijd om in Nederland te mogen werken toch echt 15 is. Het inschrijf proces is redelijk eenvoudig (je moet wel wat gegevens invullen, maar er wordt niet overdreven veel gevraagd) en daarna kan je je profiel verder completeren. Door bijvoorbeeld je CV te uploaden, je agenda in te vullen wanneer je wel en niet beschikbaar bent en er is een mogelijkheid om je profiel in Linkedin of Hyves te zetten, hoewel dit niet meer is dan een link. Er zijn nog geen leuke widgets gemaakt.
Wat maakt uitzendplaats nu tot iets unieks? Het persbericht zegt het volgende:
Er is een aantal voorbeelden van branches die naast de traditionele manier van werken, concurrentie krijgen van online business. Zo krijgen werving- en selectieburo’s concurrentie van de huidige vacaturesites. Is de Rabobank met een online bank Bizner gekomen en heeft bijvoorbeeld Makelaarsland.nl een groot markt aandeel weten te veroveren binnen de makelaarsbranche. En niet te vergeten Marktplaats.nl, dat de handel in tweedehands spulletjes tot een ware rage heeft gemaakt. Dat hebben de pioniers van de kringloopwinkels in Nederland nooit kunnen voorzien. Al deze voorbeelden zijn succesvol omdat ze een bewuste keuze hebben gemaakt om minder te mikken op persoonlijke aandacht, maar de diensten te verlenen door middel van het Internet voor een lager, maar vooral ook transparanter en deels zelfs onderhandelbaar tarief.
Ik heb het idee dat de initiatiefnemer nu toch wel een paar dingen over het hoofd ziet. Want de W&S bureaus spinnen juist veel garen bij de jobboards, maar krijgen meer en meer concurrentie van de sociale netwerken zoals Linkedin. En in de optiek van werkzoekenden is er geen verschil tussen een uitzendbureau of een W&S bureau, je hebt de arbeidsmarkt in de volle breedte. Ook vraag ik me af of juist die ‘minder persoonlijke aandacht’ werkt, want juist in de arbeidsmarkt willen werknemers meer persoonlijke aandacht. De klachten over onpersoonlijke uitzendbureaus en recruiters, waar je op gesprek gaat en die uiteindelijk niet geluisterd hebben zijn legio. Onderzoek wijst niet voor niets uit dat 25% W&S bureaus per definitie mijdt en 50% ze probeert te ontwijken.
Mijn conclusie: het is in ieder geval niet het eerste online uitzendbureau, zoals het persbericht claimt. Het is ook eigenlijk niet meer dan een jobboard met mogelijkheid tot verloning. Wat wel kan werken is de directe koppeling tussen werknemer en werkgever, juist omdat men zich dus positioneert als uitzendbureau en er dus geen andere bureaus tussen zullen zitten. Interessant is ook de beschikbaarheid tool, iets waarvan ik denk dat goed ingezet kan worden voor bijbanen en part-time banen. En die markt is inderdaad niet transparant en daarmee liggen er voor dit initiatief dus wel mogelijkheden.
Ik ben er dus nog niet over uit of het er één voor de deadpool is, zoals NewMonday, of dat het een niche markt aan gaat boren voor bijbanen en studentenbanen via een open en transparant systeem. De tijd zal het leren.