In onderstaand plaatje probeer ik de revolutie uit te leggen die Glassdoor binnen de online recruitmentmarkt heeft ontketent in de presentatie van het vacature zoekresultaat. Aan de linkerzijde is de traditionele schermflow uitgelegd aan de hand van schermen van Nationale Vacaturebank met heilige drie-eenheid: homepage (zoekscherm), zoekresultaatscherm en vacaturedetailscherm). Aan de rechterzijde de Glassdoor flow met slechts twee schermen: een homepage (zoekscherm) en het gecombineerde zoekresultaat/
Laat ik eens wat dieper ingaan op de verschillen tussen deze twee flows.
In onderstaande afbeelding zijn de belangrijkste onderdelen van het zoekresultaatscherm gerelateerd aan dezelfde onderdelen in het gecombineerde zoekresultaat/
De grootste verandering is het reduceren van de facets kolom (in het zoekresultaatscherm) tot een rijtje filters boven het zoekresultaat in het gecombineerde zoekresultaat/
Facets krimpen sterk
Om bij de facets te beginnen, dit is het verschil:
Bij een traditionele site worden in ideale situatie de facets geopend getoond, waarbij de facetopties ook het aantal vacatures tonen. Geselecteerde opties zijn duidelijk zichtbaar, zowel in de kolom met facets, als boven het zoekresultaat.
Bij Glassdoor, Google for Jobs, Monster en Indeed zijn de facets gereduceerd tot een rijtje filters waarvan je de opties per filter niet kan zien. Daarom is in bovenstaande afbeelding de verschillende stadia bij de selectie van een filterwaarde voor het filter Soort functie getoond. Als ik de filter Soort functie open, krijg ik een aantal opties te zien, waarvan ik er maar één kan kiezen. Bijzonder onhandig overigens als ik niet op Contractbasis wil weken meer wel hetzij in Voltijd danwel in Deeltijd zou willen werken. De eenmaal geselecteerde optie wordt vervolgens weer getoond in het gesloten filter.
De ruimte die door facets worden ingenomen krimpt dus zeer sterk bij de Glassdoor oplossing en in eerste instantie vond ik dat een slechte keuze. Want hoe kunnen gebruikers nu hun zoekresultaat op een makkelijke manier verkleinen? Daarvoor zijn toch facets met een rijke functionaliteit voor nodig? Maar, hoe vaak worden facets nou eigenlijk gebruikt bij het verkleinen van het zoekresultaat aan vacatures? Want als dat maar zeer beperkt het geval is, dan is de huidige ruimte voor facets misschien wel veel te groot. En mensen die de facets weten te vinden zijn mogelijk ook wel in staat om de filters boven het zoekresultaat te lokaliseren. Een weinig overtuigend verhaal, ik weet het. Ik ga proberen of ik te weten kan komen wat bij Glassdoor en Monster de overwegingen zijn geweest voor deze keuze.
Overigens heeft Indeed in deze een andere keuze gemaakt dan Glassdoor, Monster en Google for Jobs:
En daarmee heeft Indeed een hybride oplossing; een combinatie van de traditionele oplossing en de Glassdoor flow. Het wordt interessant om te zien hoe over enige tijd deze nieuwe pagina haar ‘definitieve’ vorm gaat krijgen. Één ding is zeker; de functionaliteit bij de Glassdoor variant dient te verbeteren om alle waarde die de facets bieden mee te nemen.
Zoekresultaten krimpen
De verandering in het zoekresultaat aan vacatures ziet er zo uit:
Naast een aanzienlijke versmalling van de kolom met zoekresultaten is de meest opvallende verandering het verdwijnen van de snippet uit het zoekresultaat in het zoekresultaat/
In het geval van de Glassdoor zoekresultaten is het wel opvallend dat er naast functietitel, werkgeversnaam, locatie en plaatsingsdatum geen enkel ander criterium wordt getoond die het voor de werkzoeker eenvoudig maakt om te beoordelen of een vacature al dan niet relevant is. Nationale Vacaturebank doet het dan nog iets beter door het aantal uren/week en he opleidingsniveau te tonen, maar ook daar is het geen vetpot voor de werkzoeker.
Vacature details krimpen niet of nauwelijks
In onderstaande afbeelding is het belangrijkste onderdeel van het vacaturedetailscherm gerelateerd aan dezelfde onderdelen in het gecombineerde zoekresultaat/
Nou, hier is niet bepaald veel veranderd. Natuurlijk is de kolombreedte wat gekrompen bij het zoekresultaat/
Slotopmerking
De revolutie die door Glassdoor is geïnitieerd is vooral door Google (for Jobs) van en zodanige kracht voorzien dat het niet denkbeeldig is om een nabije toekomst te zien met de Glassdoor flow als de nieuwe standaard. Grote jongens als Monster en Indeed zijn ondertussen al overtuigd en dat alleen lijkt me een goede reden voor de meeste andere partijen om stevig (en vooral niet te lang) na te gaan denken.