Grote vacaturesites weten natuurlijk dat de toekomst er niet geen al te florissant uitzet als er op de huidige voet wordt door gemodderd. Werkgevers en werkzoekers hebben steeds meer moeite elkaar te vinden op een vacaturesite.
Tegelijkertijd groeien de sociale netwerken uit tot populaire hangplaatsen. Waar dus ook werkzoekers gevonden kunnen worden. Dus hoef je geen masters degree te hebben om te begrijpen wat vacaturesites van plan zijn.
In Nederland hebben we al enige tijd IKKI; onderdeel van USG People. Maar USG is natuurlijk geen echte vacaturesite. Careerbuilder is dat wel. En die komt met BrightFuse: Build your Professional Profile – Make Professional Relationships.
Personal branding met social networking dus. Oftewel een CV database met een interactief sausje. En dat Build your Professional Profile klinkt niet goed, dat betekent vast dat ik weer opnieuw mijn profiel moet gaan aanmaken.
Maar laten we de site eens aan een nader onderzoek onderwerpen.
De homepage
Dat diversity in Amerika belangrijk wordt gevonden blijkt wel uit de verschillende rassen die keurig op de homepage worden getoond:
Tja, en als ik dan geregistreerd ben, dan wordt mij wat informatie gevraagd. Die ik overigens wel over kan slaan:
En als ik dat dus doe kom ik vervolgens in mijn persoonlijke homepage terecht (My home):
Ik kan natuurlijk mijn contacten makkelijk uitnodigen en reeds aanwezige personen benaderen. Standaard stuff.
BrightFuse is vooral bedoeld om als sociaal netwerk te functioneren; met een sterke personal branding component vanuit de achtergrond met Careerbuilder. En dat CV gedeelte moet dus helaas helemaal met de hand ingevoerd worden.
Maar de eerste vraag is: wat kan ik hier doen? Wat biedt BrightFuse mij meer dan de grote sociale netwerken (Facebook, MySpace, Hyves). Het antwoord is: veel minder!
Careerbuilder mikt op een jonger publiek met minder ervaring en een lager inkomen dan Linkedin. Maar dat segment lijkt me al bezet. En de grootste bezetter is natuurlijk Facebook.
Verder lijkt Facebook wel qua advertentie tactieken naar Facebook te hebben gekeken. Want dit staat in de privacy verklaring:
We use third-party advertising companies to serve ads when you visit our Web site. These companies may use information about you and your visits to this and other Web sites in order to provide advertisements on this site and other sites about goods and services of interest to you.
Dat klinkt heel erg als een Facebook Beacon-achtige situatie. En dat is zeker niet goed.
Conclusie
Dat vacaturesites proberen te vernieuwen is een goede zaak. Maar door met een kaalgeplukte copycat van een sociaal netwerk te komen lijkt me een doodgeboren poging. In ieder geval voor de werkzoekers die de moeite nemen hier een profiel in te vullen.
Marc Drees
says:@Frans:
Daar zal ik zeker ook naar kijken! Overigens is het probleem daarmee feitelijk hetzelfde. Waarom zou ik als werkzoeker mij daar aanmelden en de moeite nemen allerlei informatie van mijzelf (weer) in te vullen? In het algemeen zal mijn actieve verblijf op een sociaal netwerk met een ‘carriere’ doel kortdurend zijn. Ondanks alle intenties van de makers om de passieve werkzoeker (wat natuurlijk volstrekte nonsens is) naar zijn netwerk te trekken.
We zijn tenslotte allemaal opportunistische diertjes. Tegenover mijn inspanning moet enig rendement staan. En dat rendement is er niet of nauwelijks als ik niet op zoek ben. En als ik op zoek ben is een vacaturesite toch een stuk makkelijker dan een sociaal netwerk dat alleen maar op professionele relaties is gericht
Frans Greven
says:Wat denk je van de online netwerken die VNU Media aan het lanceren is? Die zien er wat beter uit en zijn wat mij betreft een interessantere stap in de goede richting. Helaas gemaakt met NING waardoor het qua usability nog niet echt goed is. Ik ben benieuwd hoe deze sites zich gaan ontwikkelen en hoe ze dat aan hun advertenties gaan koppelen.