Reed Business Information (RBI) staat sinds eind februari in de etalage van Reed Elsevier. De reden voor de voorgenomen verkoop is simpel: RBI is te afhankelijk van advertentie-inkomsten. En in economisch onzekere tijden is dat geen prettig business model.
Maar RBI lijkt met het verstrijken van de tijd steeds meer op een winkeldochter waar niemand nog enige interesse in lijkt te hebben. Ondanks alle worsten die Reed Elsevier potentiële kopers voor de neus bungelt.
Want Reed Elsevier biedt een koper uitgebreide financieringsmogelijkheden voor de deal. Zo zijn er een aantal banken die bij elkaar $ 900 miljoen beschikbaar stellen. En Reed Elsevier gooit daar zelf nog eens $ 300 miljoen bovenop. Dat is een ‘sweetener’ van $ 1,2 miljard. Goedemorgen!
Daar staat tegenover dat de verkoop zo’n $ 2,3 miljard op zou moeten brengen. Maar het lijkt erop dat Reed Elsevier met veel minder genoegen zal moeten nemen. Want het hoogste bod schijnt op dit moment niet boven de $ 1,7 miljard te komen…
En het lijkt er verder op dat Reed Elsevier wel moet verkopen. Een Catch-22 positie waar het bedrijf zichzelf in heeft gemanoeuvreerd. Hoewel de economische omstandigheden eind februari natuurlijk aanzienlijk verschilden van de huidige situatie.
En Reed Elsevier heeft haast. Want een winkeldochter moet verkocht worden voordat de houdbaarheidsdatum wordt overschreden. En die nadert met rasse schreden.
De uiteindelijke koper, ongetwijfeld een durfinvesteerder, zal geen tijd verliezen om RBI in overzichtelijke moten te hakken en in delen te verkopen.
De vraag is overigens of die garage sale van RBI onderdelen nog steeds Careerbuilder als koper van de Totaljobs Group zal opleveren. Want de VS gaat natuurlijk zwaar gebukt onder de economische crisis.