Hoe vaak komt het niet voor dat een nietsvermoedende werkzoeker tijdens zijn/haar/x online zoektocht naar banen tegen een massieve deur aanloopt? Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik neem aan dat wanneer ik voor elke keer dat een werkzoeker zijn/haar neus stootte 1 EUR zou krijgen ik binnen 1 maand schathemeltjerijk zou zijn. Maar ja, ik krijg geen 1 EUR per keer en dus blijf ik maar blog postings schrijven.
De Shit User Story van deze week is wel zeer treffend. Alsof deze user story is gemaakt voor de arbeidsmarkt:
Het onnodig van een werkzoeker verlangen dat hij/zij/x een account aanmaakt. We zien het al bij het opzetten van een job alert via e-mail. Een account aanmaken is volstrekt onnodig en overbodig. Of bij het online solliciteren op een vacature. Wederom volstrekt overbodig en ook nog eens ondermijnend als de werkzoeker bij de volgende halte (stel dat de route gaat van vacature aggregator naar uitzender/W&S bureau, naar uiteindelijke werkgever) wederom een account moet aanmaken, en deze actie misschien nog een keer moet herhalen, voor slechts 1 vacature? Dat levert ook een deuk in het blazoen van de sector op, en daar zaten er al een paar in…
Maak de online reis van een werkzoeker zo eenvoudig mogelijk, en probeer geen gegevens te verzamelen die je niet hoort te verzamelen