MrTed kwam dinsdag met een wel heel bijzondere aankondiging: een gratis do-it-yourself applicant tracking system (ATS)! En het woordje ‘gratis’ maakt dit nieuws natuurlijk bijzonder. En al helemaal in tijden van economische droevenis.
En de naam van deze nieuwe loot? SmartRecruiters! Het is vanzelfsprekend een SaaS (Software as a Service) die volgens de website volledig zelf kan worden geconfigureerd.
En dat betekent dat je ook wel een smart recruiter moet zijn, want er wordt geen enkele fysieke ondersteuning geboden. Met een gratis model mag dat natuurlijk ook niet worden verwacht. En dan nog eens een ATS met een geïntegreerde vacaturesite!
Registeren
Registratie vraagt vreemd genoeg naar een website als een verplicht veld. En dat terwijl SmartRecruiters claimt met een ingebouwde vacaturesite te komen. Vreemd…
En als ik me dan heb geregistreerd krijg ik dit te zien:
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik hier nou weer mee aan moet. Er wordt niets gezegd over enige vervolgstap. Maar na enige tijd ontvang ik een bevestigings e-mail met de vereiste informatie. En kan inloggen.
De homepage
Op dinsdag was SmartRecruiters nog een verwarrende mix van Engels en Duits, en hoewel dat volgens MrTed zou zijn gecorrigeerd kijk ik ook vandaag nog naar een Herzlich Wilkommen scherm:
Wat direct de afkomst van SmartRecruiters weggeeft: de begin 2006 door MrTed overgenomen Duitse e-recruitment service provider Refline.
Overigens ziet de interface er goed uit. Maar van een mooi bord kan een recruiter niet eten; het gaat natuurlijk om de functionaliteit. En op school heb ik nooit opgelet tijdens Duits.
Volgens MrTed is een belangrijk onderdeel van SmartRecruiters de SmartCommunity. Een forum waar gebruikers van SmartRecruiters problemen en oplossingen kunnen uitwisselen:
Dit forum wordt als een overlay getoond, maar met een volledige navigatiebalk en zonder exit knopje. En op het nog erger te maken ook nog eens met een login optie onderaan het scherm. Waardoor nietsvermoedende recruiters vrolijk een geneste inlog kunnen realiseren.
De forum functie lijkt er dus wat haastig te zijn bijgeprakt. Beleving en design zijn totaal anders dan de rest van de applicatie. En dat terwijl volgens MrTed de forum functie juist een hele belangrijke rol moet spelen.
En waarmee het statement wordt onderbouwd dat SmartRecruiters een Open SaaS is. Want het open slaat op een communicatie tussen gebruikers onderling en tussen gebruikers en MrTed.
Wat op zich natuurlijk een uitstekend principe is en keurig past in het social media plaatje; luisteren en in discussie gaan met je klanten/gebruikers. En er wat mee doen.
Gezien de huidige stand van de applicatie lijkt het me beter om op een later moment eens terug te keren. En me voorlopig te wijden aan bespiegelingen over het waarom van deze actie van MrTed.
Waarom SmartRecruiters?
De grote vraag is natuurlijk, waarom komt MrTed met een gratis ATS oplossing? Ze heeft tenslotte al een betaalde oplossing: TalentLink.
Het antwoord is simpel. SmartRecruiters is voor een deel van de markt (bedrijven tot 2.500 medewerkers) waar MrTed geen markt heeft. En die eigenlijk ook niet zoekt.
Het is dus een spoiler. Voor kleinere ATS leveranciers wel te verstaan. Want als commercieel bedrijf is het natuurlijk niet prettig om tegen een gratis concurrent op te moeten boksen.
Waarbij gratis natuurlijk een betrekkelijk begrip is. Want hoewel de kernfunctionaliteit inderdaad gratis is, zal voor toekomstige, aanvullende diensten wel betaald moeten worden. Hierbij kan bv. gedacht worden aan mutliposting. Maar goed zo’n dienst is nu ook niet gratis bij een betaald ATS.
Daarnaast is SmartRecruiters een manier om meer awareness voor MrTed te genereren. Tenslotte is SmartRecruiters met enige bombarie in Amerika gelanceerd; een markt waar MrTed op dit moment amper aanwezig is.
In Nederland zouden bedrijven als Connexys, Otys, PeopleXS en Tangram hiervan de gevolgen moeten merken. Gelukkig voor deze partijen hebben ze nog even de tijd. Want MrTed heeft geen korte termijn plannen om naar Europa te komen. Hoewel dit op termijn ongetwijfeld zal gebeuren.
Conclusie
MrTed komt met een interessante innovatie die de ATS markt niet onberoerd zal laten. De vraag is wat het resultaat zal zijn, waarbij voor MrTed de reactie op de Amerikaanse markt een belangrijke rol zal spelen.
De applicatie is in mijn ogen nog niet klaar; maar dat zal de marketing buzz in eerste instantie niet deren. Het is wel zaak dat SmartRecruiters op korte termijn haar zaakjes op orde heeft, want anders zal het snel in de vergetelheid zakken.
Marc Drees
says:@Bas:
Zeker een mogelijke toekomst en ik ben dan ook zeer benieuwd hoe SmartRecruiters het in de VS zal doen. Want voor MrTed is dat toch echt een belangrijk proefstation.
Gaat dat goed, dan zou er wel eens een fraaie nieuwe ontwikkeling op gang kunnen komen.
Waarbij MrTed overigens op zoek is om via de community ‘champions’ te vinden. Om bv. de vertaling voor een bepaald land op zich te nemen. En daar dan ook de vruchten van kunnen plukken. Dus niet het gratis UGC model van Facebook…
Bas van de Haterd
says:mooie eerste stap, naar wat uiteindelijk de werkelijkheid zal worden. De basis functionaliteit van alle software is open en je betaald voor toegevoegde waarde van diensten. Vaste licentie fee’s gaan uit, je betaald straks nog voor hosting, service, onderhoud, kwaliteit en extra functionaliteiten. En als ze er een echt open platform van maken zal je zien dat hetzelfde gebeurd als met b.v. wordpress. Daar komen elke dag meer dan 10 plugins bij, integraties met andere applicaties. Waardoor je een ‘best of breed’ kan maken en helemaal mee kan gaan met de ontwikkelingen van het internet en de wensen van de klant.