Medio april schreef ik over de negatieve positionering van Carrierescout die op een nogal puberale wijze intermediairs de deur wenste te wijzen. Dat ging zelfs zover dat op de site dit als volgt werd getoond:
Overigens bleef het niet bij deze negatieve pay-off. Feitelijk was de hele propositie gebaseerd op negatieve argumenten. Waarmee intermediairs uitsluitend als profiteurs werden afgeschilderd.
Vandaag ontving ik een e-mail van Carrierescout met de nogal eufemistisch eerste zin: Onlangs heeft u een account aangemaakt op CarriereScout
Nou is dat ondertussen zo’n 7 maanden geleden… Maar goed, alles is betrekkelijk. Maar gelukkig is Carrierescout wat ouder en wijzer geworden; getuige dit beeld:
Nog steeds zegt Carrierescout daarmee niet wat het wel is. En daarmee is het nog altijd een zwaktebod.
De site, nog even negatief
En dat Carriescout niet echt is veranderd blijkt wel op de Over Carrierescout pagina. Waar een overdaad aan negatieve argumentatie te lezen is:
- Verboden voor intermediairs
- Andere vacaturesites zijn een ware jungle geworden voor commerciële vacature bemiddelaars die naarstig opzoek zijn naar een van de grootste “schaarsteproducten”: personeel.
- Door middel van talloze(nep)vacatures openen “toegewijde” bemiddelaars dagelijks de jacht op nieuwe kandidaten.
- CarriereScout heeft het mogelijk gemaakt om alle vacaturebemiddelaars te boycotten
- […] niet worden ondergesneeuwd door de vele vacatures van wervingsbureaus.
- De werkzoekende weet zeker dat de vacatures die op onze sites worden vermeld daadwerkelijk bestaan.
Wat een trieste bedoening…
Bezoekers? Welke bezoekers?
Dat blijkt ook wel uit de traffic cijfers. Want een Alexa ranking van boven de 2 miljoen is natuurlijk buitengewoon droevig. Wat tegelijkertijd duidelijk maakt waarom de site statistieken van Carrierescout niets te zien geven:
CV’s? Welke CV’s?
En de e-mail is ongetwijfeld ook geen luxebod.
Want hoewel werkzoekers direct bij werkgevers aan tafel kunnen zitten, zijn er blijkbaar slechts weinigen die hiervoor een CV aan Carrierescout hebben toegevoegd.
Zonder traffic en zonder CV’s hebben werkgevers misschien toch heel erg weinig op Carrierescout te zoeken. Ondanks de afwezigheid van al die vervelende intermediairs.
Vreemd feitje
Toen ik overigens via SIDN naar de contacten keek viel mij op dat hoewel de houder van de naam Adwise Internetmarketing is; de administratieve en technische contactpersoon Peter Nieuwpoort (CEO van multiposter In Goede Banen) is. En dat is toch wel heel merkwaardig. Ik zou tenminste als vacaturesite niet blij zijn als een multiposting service ook haar eigen vacaturesite heeft.
De bestuurders van Adwise Internetmarkerting VOF zijn overigens Gijs Westerbeek en Jeroen ter Laak.
Rick
says:Manier van reageren van Carriescout op mijn gegevens. Wederom met een erg negatieve insteek richting bureaus:
“Beste Rick,
Word jij ook overspoeld door reacties van commerciële bemiddelingsbureaus naar aanleiding van jouw CV op internet? Maar wil je graag rechtstreeks onder de aandacht komen bij echte werkgevers die een interessante functie te bieden hebben?
Tip: plaats je CV eens op CarriereScout.nl.
Dit is de enige vacaturesite waar alle intermediairs worden uitgesloten, en waar jij rechtstreeks in contact komt met interessante werkgevers. Dit resulteert onder andere in zekere contractsvormen en een hoger salaris.
Mocht je meer informatie wensen of vragen hebben over dit concept, dan kun je mij bereiken via onderstaande gegevens.”
Jolande de Ruyter
says:@bas
In de eerste posting schreef je dat je onderzoek had gedaan naar “rotzooi in de markt” en dat je dat na uitwerking, zou publiceren.
Heb je dit nog gedaan? Dan heb ik dat misschien gemist; zou je dan nog eens een linkje naar die posting willen vermelden ? Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Bas van de Haterd
says:Heldere toelichting Peter, goed dat je hier actief op reageert.
Marc Drees
says:@Peter:
En dat is duidelijk!
Peter Nieuwpoort
says:@Marc:
Ik dacht dat je wel wist dat ik naast mede-eigenaar van InGoedeBanen.nl ook mede-eigenaar ben van een webontwikkelbureau, DMM Websolutions BV. In die hoedanigheid zijn wij de leverancier van de techniekvan Carrierescout.nl (en enkele andere vacaturebanken). Concept en design zijn bij Carrierescout overigens door de klant zelf verzorgd.
Enige achtergrondinformatie: DMM Websolutions BV specialiseert zich in het ontwikkelen van websites en webapplicaties voor de arbeidsmarkt, waarbij DMM tevens domeinaamregistratie en hosting voor haar klanten verzorgt. Daarom sta ik als contact vermeld voor die domeinnaam. Ik heb verder geen andere belangen in Carrierescout.