8vance heeft een whitepaper uitgebracht, in samenwerking met Digitaal-Werven. De titel van het whitepaper is: Het beste van AI voor talent en recruitment in een uitdagende arbeidsmarkt. Als je op de link klikt, ga je naar een invoerformulier om de whitepaper te downloaden.
Het whitepaper begint met deze alinea:
In dit whitepaper belichten we hoe skills-based matching met AI bijdraagt aan het oplossen van de uitdagingen van de arbeidsmarkt. […] Voor bedrijven, recruiters, hiring managers en HR-adviseurs die op zoek zijn naar de perfecte match op skills en ambities, daar waar traditioneel matchen op werkervaring en opleiding niet meer volstaat.
Laat ik in deze blog posting eens alleen deze eerste alinea aan een kritisch onderzoekje onderwerpen:
Te beginnen met de elephant in the room: 8vance maakt geen gebruik van matching. Dat doet overigens vrijwel niemand (binnen recruitment) omdat matchresultaten niet goed zijn uit te leggen met als gevolg verwarring en frustratie bij werkzoekers (en recruiters). Laat ik proberen het zo simpel mogelijk houden en te zeggen dat alleen in geval van krapte van werkzoekenden en/of vacatures het zinvol kan zijn om te matchen (omdat je in dat geval buiten het eigen vakgebied moet gaan zoeken), maar er is dan een andere interface nodig om het resultaat te tonen en uit te leggen. In alle andere gevallen is (semantisch) zoeken voldoende. En 8vance doet wel aan semantisch zoeken, maar dus niet aan matchen. Overal waar het whitepaper over matching spreekt kan je dit beter vertalen in zoeken. Dit beperkt zich nadrukkelijk niet tot 8vance maar is van toepassing op alle recruitment ‘match’-oplossingen. Ben je de eenhoorn die een echte match-oplossingen gebruikt? Doe jezelf een plezier en beperk jezelf tot zoeken.
8vance claimt dat hun technologie bijdraagt aan het oplossen van uitdagingen binnen de arbeidsmarkt. Een zoektechnologie kan uitdagingen op de arbeidsmarkt natuurlijk nooit helpen oplossen. Bedrijven, hiring managers en recruiters kunnen dat wel. Zij moeten bereid zijn om kandidaten met afwijkende startkwalificaties aan te nemen en op te (laten) leiden, zoektechnologie kan vervolgens de zoektocht naar deze kandidaten faciliteren. De gedachte dat technologie dit op eigen houtje kan doen is volstrekt onzinnig.
8vance spreekt van een perfecte match op skills en ambities. Wat is een perfecte match? 100% overeenkomst voor alle skills & ambities, zowel vanuit het perspectief van het werkzoekende profiel als het vacatureprofiel? Oftewel bi-directionele perfectie? Dat kan natuurlijk gebeuren, maar in de echte mensenwereld is een 100% ‘match’ een resultaat wat voor 100% voldoet aan mijn wensen/eisen. Uni-directioneel. Oftewel een perfect zoekresultaat. Of de andere kant er ook zo blij mee is, is voor een werkzoeker resp. recruiter niet interessant.
En waarom zou traditioneel matchen (lees: zoeken) op werkervaring en opleiding niet meer volstaan? Zoeken op meerdere criteria (skills, functies, opleidingen en ambities(?)) is nauwkeuriger bij voldoende aanbod van werkzoekenden resp. vacatures. Naarmate het aanbod beperkter wordt is een reductie van het aantal criteria en waarden per criterium noodzakelijk. Maar daarin zijn functies en opleidingen niet meer of minder geschikt dan skills en ambities. Het hang vooral af van de mate waarin elk van de criteria gevuld zijn en dat is bij functies en opleidingen eerder het geval van skills of ambities. Als we er tenminste vanuit gaan dat een door de werkzoeker of hiring manager/recruiter ingevuld profiel resp. vacature de meest waardevolle data bevat. Op basis van functies kunnen er natuurlijk automatisch skills worden toegevoegd aan een profiel/vacature maar er is daarbij geen validatie door de eigenaar van toepassing waarmee het onzeker is die verrijking wel correct is. Vervolgens ga je zoeken en bestaat er de mogelijkheid van extra zoekresultaten. Met een onzekere kwaliteit, maar dat is niet transparant voor werkzoeker of hiring manager/recruiter. Dat gaat aanleiding geven tot de nodige verwarring, frustratie en ontevredenheid
Morgen ga ik verder in op de inhoud van het whitepaper.