Ik kreeg vandaag een e-mail van mijn energieleverancier mbt. de energiekosten voor 2025. Vanzelfsprekend gaan die omhoog, maar daar gaat het hier niet om. In de e-mail stond een link naar een uitgebreide online uitleg, waar ik de mogelijkheid had om via Mijnaansluiting.nl eenvoudig mijn type aansluiting en netbeheerder op te zoeken. Nieuwsgierig als ik ben, klikte ik op deze link:
Wie zijn mijn netbeheerders?, mijnaansluiting.nl
So far, so good.
Ik hoef alleen maar mijn postcode en huisnummer in te vullen, dus dat doe ik fluks. Met dit resultaat (waar ik het huisnummer heb weggelaten om privacy redenen):
Wie zijn mijn netbeheerders?, 2, mijnaansluiting.nl
Ik ga niet lopen zeuren over de (on)duidelijkheid en (verkeerde) positie van de ‘fout’melding. Maar ik ga wel zeuren over wat er in het invoerboxje is gebeurd. Want hoe ingewikkeld kan het zijn om een ingevoerde postcode te formatteren tot een 9999ZZ formaat? Of ben ik de enige die standaard mijn postcode invoert als 9999 ZZ? Ik durf er mijn niet bestaande hoed onder te verwedden dat ik mij in goed en uitgebreid gezelschap bevindt. En verder denk ik dat Mijnaansluiting.nl er rond de 5 minuten voor nodig heeft om de eigen dienstverlening naar een hoger niveau te tillen.
Voor de goede orde, Mijnaansluiting.nl is niet de enige met deze opvallende lacune. Het gemiddelde sollicitatieformulier kan er ook wat van. Om maar te zwijgen over de formattering van een telefoonnummer…
Einde rant.