LinkedIn geeft opvolging aan eisen van Ierse privacy waakhond DPC

LinkedIn logoDe Irish Data Protection Commission (DPC) gaf op 24 oktober 2024 aan LinkedIn een reprimande (toe maar…) een opdracht en een boete (EUR 310 miljoen). Ten aanzien van de opdracht (to bring its processing into compliance) heeft LinkedIn ondertussen geacteerd, zoals het bedrijf overigens zelf al had aangekondigd.

Enige uitleg is wenselijk, daarom hier een snippet uit een eerdere blog posting over dit onderwerp:

Inhoudelijk worden er heel wat GDPR/AVG regels overtreden [door LinkedIn], maar in essentie gaat het om het volgende:

the consent obtained by LinkedIn was not freely given, sufficiently informed or specific, or unambiguous.

LinkedIn’s interests were overridden by the interests and fundamental rights and freedoms of data subjects.

Voor de goede verstaander, een data subject is een mens. Dat u het maar weet.

LinkedIn reageerde als volgt:

Today the Irish Data Protection Commission (IDPC) reached a final decision on claims from 2018 about some of our digital advertising efforts in the EU. While we believe we have been in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR), we are working to ensure our ad practices meet this decision by the IDPC’s deadline.

En dat doet LinkedIn op de volgende manier:

Choose how we use your data for personalised ads, LinkedIn
Choose how we use your data for personalised ads, LinkedIn

Of je nou toestemming geeft of toestemming onthoudt, je blijft evenveel ‘personalized’ advertenties ontvangen. Ik heb op Decline geklikt en ga eens kijken in hoeverre ik in Settings de mogelijkheden van LinkedIn om mijn data te prostitueren nog verder kan dichtzetten.

Geef een reactie