Ik ben op een volstrekt willekeurige volgorde door een gigantische lijst van werknemers (AI-)tools heen aan het lopen, en ben daar nog lang niet mee klaar. Welke lijst? Deze lijst:
1Template, aiApply, ApplyGenie, Applyish, Autoapply Jobs, biginterview, Bulk Apply, Candycv, Canva, Careerflow ai, CareerHub, career.io, Codewars, Cover Letter Generator, cvmaker, DataLynn, Educative, Enhancv, EZ Apply, Filtered, Flexjobs, Final Round AI, Greet AI, Hiration, huntr, Indeed Resume Builder, InterviewBuddy, InterviewMe, Interviews by AI, JobCopilot, jobhire.ai, JobHunnt, Jobo, Jobr.pro, Jobscan, Jobscout 360, Jobsmate, Jobsolv, JobWizard, kickresume, Lifeshack, loopcv, Massive, MyInterviewPractice, Novoresume, PerfectResume, Plump, QuickApply, Resumatic, Rezi, resume.co, Resume.com, resume.io, resumeboostai, Resume Genius, ResumeRabbit, ResumeWorded, Resumonk, ResumUP, ResyMatch.io, Simplify, Standard Resume, Swooped, Teal, The Resume Builder, the introverted recruiter, Topresume, Turing, useResume, VisualCV, Yoodli, Zety.
Lifeshack is nieuw in deze lijst, maar niet nieuw voor trouwe RecruitmentMatters lezers. Want voor het begin van de serie Werknemer-tools met een snuf(je) AI had ik Lifehack al eens bezocht en daar verslag gedaan. Deze huidige posting is dus een zuiver administratieve actie om bovenstaande lijst volledig te houden. En, om niemand met lege handen te laten vertrekken, enkele schokkende cijfers voor de recruiters onder u.
Lifeshack is namelijk onder meer een sollicitatie-mitrailleur, en haar CEO doet hier trots verslag van op LinkedIn, getuige onderstaande twee berichtjes:
LinkedIn bericht – Patrick Da Costa Guimarais
Eén sollicitant, 100 sollicitaties per dag over een periode van 7 dagen. Klinkt redelijk extreem. Maar het kan extremer:
LinkedIn bericht, 2 – Patrick Da Costa Guimarais
De (begrijpelijke maar zeer naïeve) trots van Guimarais is simpel te vertalen naar ramspoed bij de ontvanger; de recruiter. Deze tsunami aan robo-sollicitaties leidt hetzij tot excessieve ghosting van sollicitanten danwel tot de inzet van defensieve maatregelen. Ziedaar de AI-wapenwedloop binnen één stap van wervingsproces. Zonder enige toegevoegde waarde voor werkzoekers en werkgevers, maar wel met extra (financiële) kosten voor beide partijen. Geen AI-transformatie; alleen AI-aanbieders die AI-slangenolie verkopen.