Bullhorn wil heel graag Trump trots maken; Adecco en Manpower doen er het zwijgen toe

Logo BullhornBijna een maand geleden besteedde ik kort aandacht aan een nieuwe AI-loot aan de Bullhorn stam: Amplify. Waarbij ik aangaf met drie grote, Nederlandse Bullhorn gebruikers contact te hebben gezocht, Randstad, Adecco en Manpower. Ik heb vervolgens de DPO/FG van van elke uitzender het volgende gevraagd:

Wordt ook uw historische data gebruikt om Bullhorn’s AI te trainen? Als dat zo is, zijn uitzendkrachten hiervan op de hoogte en zijn zij hiermee akkoord?

De reactie van Randstad was prompt en zeer bevredigend:

[…] laten we je graag weten dat Bullhorn, zoals dit ook contractueel is vastgelegd in de overeenkomst tussen beide partijen, geen Randstad data gebruikt voor het trainen van haar AI-diensten of het verbeteren van haar producten.

Er wordt dus geen historische data van onze kandidaten, vacatures of matches gebruikt.

Daar zit geen woord Spaans bij.

Helaas blijft het daar tot op heden bij, want Adecco en Manpower hullen zich in stilzwijgen, maar op verschillende manier. Adecco stuurde op basis van de oorspronkelijke e-mail dit automatische antwoord:

Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw e-mailbericht. Wij streven ernaar om u zo snel mogelijk (binnen enkele werkdagen) van dienst te zijn. 

Door drukte kan de verwerking echter vertraging oplopen. Daarnaast is het mogelijk dat de verwerking van uw verzoek (bijvoorbeeld in het geval van een verzoek tot verwijdering van persoonsgegevens) noodzakelijke interne controles vereist, waardoor het antwoord langer kan duren. Normaal gesproken kunt u binnen twee weken een antwoord verwachten. In uitzonderlijke omstandigheden kan een antwoord echter tot 30 dagen duren.

Bij voorbaat dank voor uw begrip.

Als mijn herinnering mij niet in de steek laat is de periode juni/juli niet de drukste periode van het jaar, maar drukte is natuurlijk een perceptie. De grens van twee weken is ruimschoots overschreden en er zijn geen uitzonderlijke omstandigheden op te voeren. Mijn e-mail ligt hetzij in het roterende archief of is ergens van een bureau afgevallen.

De DPO/FG van Manpower is nog minder responsief. Hier niet eens een auto-reply maar gewoon doodse stilte. Die ik heb proberen te doorbreken met een herinnering, maar die heeft hetzelfde lot ondergaan als de eerste e-mail. Het gaat tenslotte ook alleen maar om persoonsgegevens van uitzendkrachten…

De drie grootste Nederlandse uitzenders staan er dus fraai op, met Randstad als glimmende uitzondering.

Geef een reactie