Een G!ANT op lemen voeten?

Enkele dagen geleden struikelde ik over een advertorial van Intelligence Group. Normaal gesproken verwijst dat naar een pagina van advertentiefolder Werf& zonder enige waarde, maar dit keer was anders. Het ging namelijk over G!ANT, de tool van Intelligence Group waarmee de door het bedrijf zelf verzamelde doelgroep data van kandidaten wordt ontsloten binnen een self-service applicatie voor het recruitment domein. En dat is, in theorie, bijzonder interessant, en om die reden heb ik op een link naar G!ANT geklikt:
Welkomstspagina Giant – Intelligence Group
Welkomstspagina Giant – Intelligence Group

Ik wil wel eens weten hoe het met prompt engineers is gesteld, zo’n typisch vluchtig AI-gerelateerd beroep dat binnen de kortste keren door AI zal worden geëlimineerd.

En dat geeft me de volgende informatie:
Dashboard G!ant – Intelligence Group
Dashboard G!ant – Intelligence Group

Goeie hemel, dat is een hoop informatie om te verwerken. Ik zie een speedometer, grote getallen, een barchart een lijst met icoontjes en een rode ring. En aan de linkerkant krabben allemaal kleine rode rondjes aan mijn oogbol. Met andere woorden, hier kan ik wel een half uurtje bivakkeren om dit allemaal tot me door te laten dringen. Maar als onvervalste datafreak word ik hier wel heel erg vrolijk van. Maar ik word wel verdrietig van de constatering dat mijn zoekterm (“prompt engineer”) het niet heeft overleefd, G!ANT heeft er “engineer” van gemaakt. Zonder dat even aan mij te melden… En binnen de groep van engineers is prompt engineer natuurlijk een randverschijnsel. Waarmee mijn zoektocht eigenlijk per direct zinloos is geworden.

Maar de lokroep van data-sirenes is mij te machtig; ik laat mij willoos meevoeren in G!ANT’s grenzenloze datalake:

Dashboard G!ANT, 2 – Intelligence Group
Dashboard G!ANT, 2 – Intelligence Group

Er is zelfs een sidebar met een AI Copilot die mij van alles uitlegt en mij de mogelijkheid geeft om vragen te stellen. Waar ik overigens geen gebruik van heb gemaakt, dus ik kan er ook niets zinnigs over zeggen.

De hoeveelheid informatie die G!ANT mij geeft over de (veel  te grove) doelgroep Engineers is overweldigend:

Dashboard G!ANT, 3 – Intelligence Group
Dashboard G!ANT, 3 – Intelligence Group

En er is meer, veel meer:

Dashboard G!ANT, 2 – Intelligence Group
Dashboard G!ANT, 2 – Intelligence Group

En dan is er nog veel meer, maar je hebt wel een beeld. Ik in ieder geval wel. G!ANT is een mooie applicatie waar je je kan verliezen in de presentatie van al die kenmerken. Heerlijk. Maar ik heb geen flauw idee omtrent de volledigheid, juistheid en actualiteit van de bron data, de gegevens van werkzoekenden. Op de site van G!ANT heb ik hier niets over kunnen vinden, en hetzelfde geldt over de site van Intelligence Group. Wel heb ik onderstaande informatie gevonden:

Intelligence Group streeft er continu naar om, mede met behulp van actuele data, vraag en aanbod op de arbeidsmarkt dichter bij elkaar te brengen. Zo ondersteunen we HR-, recruitment-, loopbaan- en communicatieprofessionals met relevante data om diverse uitdagingen op de arbeidsmarkt effectief aan te pakken.

“Continu streven” is altijd goed, maar lukt het ook om actuele data in voldoende omvang te verzamelen om deze vervolgens te ontsluiten door G!ANT? En is daar een onafhankelijk instituut die hiervan periodiek verslag doet? Want G!ANT is zo goed als de data toelaat. Toch?

En de hoeveelheid data is natuurlijk van fundamenteel belang. Intelligenve Group zegt hierover:

De input voor de API bestaat uit een beroepscode (ISCO 4-cijferig), landcode, ervaringsniveau (optioneel), regio (optioneel) en een taalcode. Wat de ISCO-codes betreft, kunt u ook gebruikmaken van onze beroepen-API, die ISCO-codes biedt voor meer dan 200.000 beroepen in dertien talen.

In veel gevallen wordt een steekproefomvang van 30 tot 50 waarnemingen per groep als een redelijke vuistregel beschouwd voor de meeste statistische analyses. Dit is echter een richtlijn en kan variëren afhankelijk van het specifieke onderzoek. Met 200.000 (ISCO) beroepen kan dit nogal in de papieren lopen. Dus ofwel zit IG met een callcenter van enkele honderden medewerkers heel Europa en de VS af te bellen om een database van 6M – 10M werkzoeker records te onderhouden danwel heeft IG een veel grovere indeling gemaakt. Dat laatste lijkt het geval te zijn in mijn N = 1 voorbeeld van “prompt engineer”.

Het lijkt me verstandig dat Intelligence Group haar applicatie en (vooral) de achterliggende data laat ‘certificeren’ via een onafhankelijk instituut. Voor een bedrijf dat claimt de arbeidsmarkt transparanter te maken, lijkt me dit zelfs een onverbiddelijke voorwaarde:

Onze missie is om iedereen gelijke kansen te bieden op de arbeidsmarkt. Daarom maken we de arbeidsmarkt transparanter voor zowel werkgevers als werknemers. Met strategisch, tactisch en praktisch advies en oplossingen stellen we hen in staat om inzichten om te zetten in actie. Daarnaast zijn we lid van de Talent Pool Community.


Geef een reactie