Alex is een autonome AI recruiter. Met een zwart randje

Logo AlexOm maar meteen met dat zwarte randje te beginnen, dit is wat co-founder Aaron Wang laat optekenen in een artikel op TechCrunch:

Alex’s long-term vision is to interview millions of job applicants to build professional profile data that is richer and deeper than what LinkedIn currently offers.
“Our thesis is that a 10-minute conversation with you tells me a whole lot more about you than your LinkedIn profile does,” Wang said.

Een gevalletje van world-domination. En tevens volstrekt amoreel: We bellen de sollicitant om zijn/haar/x sollicitatie te reviewen en we maken tegelijkertijd ‘even’ een profiel aan van die sollicitant (waarbij ik zomaar vermoed dat het door de sollicitant meegestuurde cv (voor een sollicitatie bij een specifiek bedrijf) ook een (ongepast) data-extractie rolletje speelt).

In de VS krijg je daar $17 miljoen funding voor, in Europa zou Wang (hopelijk…) in zijn gezicht zijn uitgelachen en weggestuurd met tegoedbonnen voor AVG en AI Act cursussen voor dummies. Tenzij Mario Draghi, Meta en Google hun zin krijgen, maar dat terzijde…

Introductie
Omdat we ‘dankzij’ LLM’s tegenwoordig worden bedolven door vloedgolven perfecte cv’s is er iets nodig om deze wapenwedloop weer in balans te brengen, hoewel dit ten koste kan gaan van oprecht geïnteresseerde sollicitanten zonder geoptimaliseerd cv. Vandaar de (al dan niet autonome (?)) AI recruiter. Die zichzelf net zo snel kan vermenigvuldigen als binnenkomende, perfecte cv’s en daarmee de paniek in recruitmentland enigszins tot bedaren kan brengen. Waarbij het me overigens niets zou verbazen dat de syntethische cv vloedgolf is gehallucineerd door LLM’s, maar dit terzijde.

Bij een AI recruiter denk ik direct aan alle mogelijke vormen van bias en hallucinatie, maar daar rept het artikel op TechCrunch niet over.

De homepage
Dit is de homepage van Alex:
Homepage – Alex
Homepage – Alex

Nou, een heerlijk rustgevende homepage met een duidelijke primary call to action: Book a demo. Maar ik wil geen demo dus scrol ik maar eens verder naar beneden op de extreem lange homepage, en niet veel lager krijg ik dit te zien:

Homepage, 2 – Alex
Homepage, 2 – Alex

Ik kan iets testen, en dat is fijn. Ik klik op Talk to Alex:
Homepage, chatbot – Alex
Homepage, chatbot – Alex

Alex blijkt een vrouwelijke persona (die gelukkig niet animated in beeld komt) en ik heb een prima fictief recruiter gesprekje met Alex gehad, soepele interactie en zinvolle response op mijn vragen of antwoorden. Maar praatjes vullen geen gaatjes en ik scrol maar weer verder:

Homepage, benefits – Alex

Homepage, benefits – Alex

Homepage, benefits – Alex

Dat lijkt me allemaal redelijk boilerplate voordelen, en bepaald niet onderscheidend in het snel groeiende aantal toepassingen waarbij online interviews de bread & butter zijn of onderdeel van een meer omvattende functionaliteit.

Wat Alex zo bijzonder maakt dat er een series A investering van $17 miljoen nodig wordt gevonden, is mij onduidelijk:

Investors view the rise of AI interviewers as a trend that many companies will inevitably adopt. That conviction led to Alex’s new $17 million Series A round, which was led by Peak XV Partners. The round included participation from Y Combinator and Uncorrelated Ventures, along with several chief human resources officers (CHROs) from unnamed Fortune 500 companies, and others. This Series A follows the company’s $3 million seed funding, which was led by 1984 Ventures last year.

In de korte tijd dat Alex actief is heeft ze al $20 miljoen opgehaald. Misschien is dat wel een grotere prestatie dan het in de markt zetten van een op AI gebaseerde chatbot voor ‘video’ interviews. Chapeau!

Geef een reactie