Op 15 oktober heb ik een klacht ingediend bij de Nationale Ombudsman over het (dis)functioneren van UWV met betrekking tot het respecteren van door haarzelf gestelde reactietermijnen bij het afhandelen van Woo-verzoeken:
![]()
Klacht bij Nationale Ombudsman, 15 oktober 2025
Dit leverde dezelfde dag nog een e-mail reactie op met onder meer de volgende informatie:
Een medewerker neemt binnen drie weken contact met u op. Dat kan per telefoon, e-mail of post zijn. Als het druk is, kan het soms langer dan drie weken duren
En vandaag viel er dan een volgend bericht op de electronische deurmat, en daar is onder meer het volgende in te lezen:
Onlangs heeft u ons een bericht gestuurd. Wij ontvangen veel vragen, klachten en signalen. Hierdoor hebben wij nog niet inhoudelijk gereageerd op uw bericht.
De wachttijd bedraagt op dit moment tot tien weken. Onze excuses hiervoor. Wij doen er alles aan om de wachttijden te verkorten.
Hatseflats! In twee weken tijd gaat de termijn van soms langer dan drie weken naar tot tien weken. Meer dan een verdrievoudiging van de termijn in slechts twee weken tijd. Wat een aanfluiting… Overigens is het ook nog eens onduidelijk of die tien weken ingaan vanaf het moment van het indienen van de klacht of bij het ontvangen van de e-mail op 29 oktober… Ik vrees het laatste.
Het lijkt steeds duidelijker te worden dat de gezamenlijke overheid een war of attrition voert jegens burgers met een klacht. Zit hier een stemadvies in?
