Wat twee weken geleden nog een gerucht was is nu officieel: Oodle gaat Facebook voorzien van vacatures (en andere classifieds). Tegelijkertijd geeft Facebook haar eigen pogingen op dat gebied op.
Daarmee is Oodle toch wel een hele grote speler geworden op vacaturegebied. Want naast Facebook maken ook MySpace en Wal-Mart gebruik van de diensten van Oodle.
Om maar een paar van de grootste te noemen. Want er zijn veel meer bedrijven die van de Oodle listings gebruik maken:
Oodle powers classifieds for over 200 leading brands including Cox Interactive, Media General, The Washington Post, San Diego Union Tribune and Lycos
In een recent interview gaf Craig Donato (CEO Oodle) aan dat het maandelijkse bezoek rond de 7 miljoen unieke bezoekers ligt. En dat de traffic in 2008 verdrievoudigd is.
Oodle gaat dus erg lekker. En dat voor een vertical search engine. Die voor haar vacatures dus vooral van allerlei vacaturesites afhankelijk is; want dat is daar de Oodle spiders grazen.
Aggregatie levert geld op. En de aggregator sluit de deals met de social networks, portals en mediasites. Oodle heeft een verdienmodel, de vacaturesites krijgen meer traffic om hun eigen verdienmodel te realiseren.
En de middle man heeft de macht. Want met haar verzameling gekopieerde vacatures en haar strategie is Oodle dus een traffic magneet geworden. Content in ruil voor traffic.
Met zulke in het oog springende deals als Facebook en MySpace zal Oodle ongetwijfeld ook een groot aantal kleinere partijen aan zich weten te binden.
Wordt het daarmee slechts een kwestie van tijd voordat Oodle zich de grootste vacaturesite mag noemen? En dan heb ik het niet over het aantal vacatures…
Michel Rijnders
says:@Bert: het gaat om de US markt. In Nederland heeft Careerbuilder dezelfde deal met MySpace en Facebook. Het zal sterk afhankelijk zijn van het lokaal gerichte aanbod in de verschillende gebieden in de keuze met welke partij de sociale netwerken in zee gaan.
bert
says:Gaat dit om een wereldwijde deal of alleen voor de Amerikaanse markt. Facebook is namelijk veel beter vertegenwoordigd in Europa qua leden. Myspace is daarentegen weer groter in de US.
Ik ben heel benieuwd om welke markten het gaat Amerika of ook Europa?