Accenture is een populaire werkgever. Accenture is namelijk de nummer 50 uit het Intermediair Imago Onderzoek 2008. Maar als je een populaire werkgever bent, dan komen werkzoekers dus op jouw site af als bijen op honing.
En dat betekent feitelijk dat de eisen aan de wervingssite van populaire werkgevers hoger zijn dan die van minder bekende werkgevers. Als deze bedrijven zich tenminste rekenschap geven van de potentiële consequenties.
De homepage
Nou, op de homepage klopt het in ieder geval helemaal. Een hyperlink naar Carrière is duidelijk aanwezig:
Maar als ik daarop klik kom ik hier terecht:
Dit is een merkwaardige, en volstrekt overbodige, tussenpagina. Met een korte tekst en de volgende call to action:
Ga naar https://www.accenture.nl/carriere
Ja, daar had ik op de Homepage al op geklikt… Niet best. Nou, nog maar een keer klikken dan:
En daar is die dan. De wervingssite. Met de volstrekt vage titel: Netherlands Careers. Wat natuurlijk Carrière bij Accenture had moeten heten. Of zoiets.
Maar het ziet er wel lekker uit; een buitengewoon relaxed gevoel maakt zich van mij meester. Lekker in het gras liggend; daar ga ik voor!
Goed, wat kan ik hier doen? Nou, dat is heel wat.
Centraal op de pagina is een Interest Match Tool, waarmee ik mijn plek binnen Accenture kan vinden.
De navigatie aan de bovenzijde geeft mij links naar Over Accenture, Ons werk, Jouw mogelijkheden, Solliciteer
Een aantal links aan de rechterkant geven mij de mogelijkheid van de Accenture nieuwsbrief, podcasts en RSS feeds, en een blogpodium.
Ik ben hier wel even zoet…
Over Accenture, Ons werk, Jouw mogelijkheden
Zeer, zeer veel informatie. Zeer, zeer veel tekst een enkele foto en geen tot zeer, zeer weinig interactiviteit.
Een voorbeeld: Onze mensen:
Met overigens een storende fout; direct onder de titel Onze mensen staat een de naam Remco van Veghel. En die blijft hardnekkig in beeld; ook als je naar het profiel van een van de mensen springt.
De individuele testimonials bevatten uitsluitend tekst. Geen rich media, geen interactiviteit. Helemaal niets. Saai! En ook niet bijster slim; er staan helemaal geen passende vacatures bij de verschillende testimonials.
Accenture nieuwsbrief, RSS en Podcasts Feeds, Blogpodium
Dit is een beetje een los rommeltje.
Als ik naar de Accenture nieuwsbrief of RSS en Podcast feeds ga kom ik ineens op een global career site. Beide onderdelen worden in nieuwe windows geopend. En is dus alles ineens in het het Engels.
Verder is er een Accenture blog, waar regelmatig artikelen van medewerkers op verschijnen. Voor een zo groot bedrijf valt de frequentie me wel een beetje tegen. Zeker als je bedenkt hoeveel fatbrains er bij Accenture rondlopen. Die hebben toch wel iets interessants te melden?
Het blog ziet er overigens zo uit:
Interest Match Tool
Maar eens kijken of ik een leuke, passende baan kan vinden binnen Accenture. Ik krijg maximaal 4 vragen voorgeschoteld; en de hele test zou maximaal 2 minuten duren. Makkelijk!
Drie vragen en 15 seconden verder heb ik een match:
Wel heel erg klein die tekst van mijn match; dus maar eens op de link Lees meer… geklikt:
Nou, een zeer uitgebreide informatiepagina over het gebied Marketing Sciences binnen Management Consulting. Veel tekst. Erg veel tekst. Prima voor de grondige onderzoeker; een beetje erg veel voor de verkennende browser.
En verder (jammer, jammer) geen testimonials, geen rich media, helemaal niets.
Overigens blijkt dat pas op dit niveau er een onderscheid wordt gemaakt voor starters en ervaren werkzoekers. Hmm…
Wel heel prettig; er is geen standaard sollicitatieproces voor ervaren rakkers:
Voor ervaren sollicitanten heeft Marketing Sciences geen standaardprocedure. […] Bij een goede match nodigen we je graag uit voor minstens twee vervolggesprekken. Deze gesprekken zijn maatwerk en voer je met Senior managers uit jouw werkveld. Kun je alleen ’s avonds langskomen? Geen enkel probleem.
Ik voel me nu al gewaardeerd.
Overigens wordt je ook als starter bepaald niet aan je lot overgelaten:
Als we je cv hebben ontvangen, screenen wij dit op geschiktheid. Zijn we enthousiast, dan krijg je de mogelijkheid om een online assessment te doen. Deze analytische test […] kun je thuis uitvoeren, wanneer het jou uitkomt.
En de recruiters zijn blijkbaar ook verdeeld in jong en rijp talent:
Persoonlijk, meerdere contactmogelijkheden, alleen jammer genoeg ook hier geen praatje bij een plaatje. Oftewel, geen interactiviteit.
Zoeken naar banen, niet fijn
Bij dit onderdeel breekt de ervaring. Op meerdere manieren. Want als ik op deze hyperlink klikt krijg ik dit te zien:
Krak, ik zit ineens in Taleo. Een tweede krak, design is overboord gegooid. En een derde krak; ik krijg geen vacatures in Consulting te zien. Terwijl ik toch echt via de hyperlink Bekijk onze vacatures in Consulting naar bovenstaande pagina ben gesprongen. Slecht!
Het is weer de bekende ervaring. Warm en fuzzy aan de voorkant; maar o wee als je zo warm bent geworden dat je klaar bent om te solliciteren. Dan wordt in een klap dat warme gevoel teniet gedaan. Brrr…
Taleo is duidelijk tegen de wervingssite aangeplakt. Maar er is geen sprake van een continuiteit van de ervaring. Buitengewoon frustrerend, want ik was toch redelijk lekker bezig
Sterker nog, ik moet zelf gaan selecteren en zoeken. Waarbij het zoekcriterium Werkterrein noch Marketing Sciences noch Management consulting als optie laat zien. Dat is toch wel heel erg merkwaardig…
Als ik zoek met als trefwoorden Marketing Sciences Management consulting krijg ik het volgende te zien:
Mooi he? Word ik niet zo vrolijk van.
En ook van de vacatuedetails gaat mijn hart niet sneller kloppen. Wat hiervan te denken:
Word ik manager 69930 bij Accenture? Natuurlijk niet, dit is een intern vacaturenummer. Maar denkt Accenture soms dat ik daar in geïnteresseerd zou kunnen zijn?
En de tekst van de vacature is ook een eindeloze hoeveelheid gereutel. Maar goed, ik ga eens lekker solliciteren natuurlijk.
Solliciteren, nog minder aangenaam
En hopla, daar is de privacy verklaring:
Juridisch verplicht; in een venster want dan heb je het in ieder geval gezien… Of het een goede gebruikerservaring is, maakt natuurlijk geen bal uit. Liability is key…
Ook wel leuk, gratis reclame voor Taleo onderaan de pagina. Zou Accenture daar nou geld voor krijgen? Of denkt Accenture dat je als sollicitant hierdoor enthousiaster wordt?
En je moet in dit proces ook geen gebruik willen maken van de back button, want je loopt het risico dat het systeem dan breekt.
Eerst geregistreerd, toen nog een veiligheidsvraag ingevuld en dan eindelijk bij een webformulier aangekomen:
Met twee uiterst curieuze teksten:
- De sollicitatieprocedure neemt gemiddeld 10-20 minuten in beslag. Dit is afhankelijk van uw locatie en de baan waarnaar u solliciteert. Hoera…
- Accenture is op de hoogte gesteld van je sollicitatie, vul echter alle verplichte velden in en klik op ’toevoegen’ op de laatste pagina. Hoe kan Accenture nou al op de hoogte zijn gesteld van mijn sollicitatie. Ik heb nog niet eens gesolliciteerd…
Afijn, braaf de verplichte velden ingevuld en een fake CV bijgevoegd. En nu maar wachten op de e-mail
De e-mail
En die is er al snel:
Het ritselt echt van de fouten in deze e-mail. Iedereen die zin heeft mag deze e-mail eens in alle rust beoordelen, maar ik kan je garanderen dat het een dikke, dikke onvoldoende wordt.
Op de wervingssite wordt keurig een recruiter genoemd; maar ja dat is de wervingssite. En die e-mail komt uit Taleo. Damn, dat zijn verschillende systemen… Maar wacht is even? Doet Accenture niet iets in system integration? Ja, maar niet bij zichzelf!
Conclusie
De wervingssite van Accenture is zonder meer uitputtend te noemen. Bakken en bakken met informatie. Maar vrijwel alle informatie is uitsluitend tekst. Mogelijkheden van personalisatie, interactiviteit en targeting zijn in het geheel niet benut. Voor een bedrijf dat high-potentials wil aantrekken een merkwaardige zaak.
Verder is het sollicitatieproces vanaf het zoeken van vacatures een nadrukkelijk ander onderdeel. Je bent in het funnel van een ATS terecht gekomen. En dat is geen plezante ervaring.
Accenture kan een aantrekkelijke werkgever zijn; de wervingssite en het solliciatieproces zijn dat zeker niet. En daarmee bewijst Accenture zichzelf en enthousiaste werkzoekers een hele slechte dienst.
1 Comment