Van recruiter naar personal brand manager?

portfolio Stel ik ben een young professional met een meer dan aangenaam salaris (+ EUR 100.000). Dat betekent dat ik ongetwijfeld (zeer) lange werkdagen maak. En dat die werkdagen ook in het weekend doorlopen.

Voor iedere jonge professional die de carrièreladder wil beklimmen is het absoluut noodzakelijk zichzelf te marketen. Maar hoe ga je die personal branding eigenlijk organiseren?

Nou, dat is simpel. Daar huur je toch iemand voor in? En wie zou dat beter kunnen doen dan een recruiter? En, komt dat even goed uit, er zijn een behoorlijk aantal recruiters die op dit moment duimen zitten te draaien.

Traditioneel proberen recruiters in een krappe arbeidsmarkt bedrijven te verkopen aan ‘passieve’ kandidaten. Om in een overvloedige arbeidsmarkt zonder werk te zitten.

Een wat armoedige situatie die met de komst van sociale media wel eens een stuk aantrekkelijker zou kunnen worden. En daarmee recruiters in tijden van schaarste en overvloed aan de slag te houden.

Want een recruiter zou uitstekend in staat moeten zijn om de bovengenoemde young professional een sterk online imago te bezorgen. Een imago wat die professional nodig heeft, maar waarvoor de tijd ontbreekt.

Een portfolio van leuke foto’s op Flickr. Fatsoenlijke maar niet al te saaie video’s op YouTube. Up to date profielen op Linkedin, Facebook en Hyves.

Afijn, je hebt het waarschijnlijk al door. De recruiter wordt in economisch slechte tijden ineens personal brand manager. En helpt daarmee zichzelf en al die jonge, ambitieuze grootverdieners.

De enige vraag is natuurlijk; war blijven de personal brand managers wanneer de economie weer aantrekt? Want hoewel de recruiters dan weer andere inkomsten kunnen genereren is de behoefte van die young professional niet beperkt tot tijden van recessie.

Hebben rat racers over 5 – 10 jaar allemaal een eigen personal brand manager? Een gruwelijke gedachte, maar ik zou me er niet over verbazen…

Geef een reactie

4 Comments
  • Hans van Haren
    says:

    Personal branding wordt steeds noodzakelijker voor iedere professional, niet alleen voor de young professionals. Ik denk alleen niet dat dit per definitie als taak van een recruiter moet worden beschouwd. Een professional moet zelf in staat worden geacht een goed portfolio van zichzelf op te stellen. Dat geldt overigens ook voor de klantorganisatie aan de andere kant.

  • Tom Scholte
    says:

    Vroeger heette een personal brand manager waarschijnlijk coach. Ik wordt nu door bedrijven ingehuurd als personal brand manager. Om in een periode van een half jaar professionals te helpen om te ontdekken waar ze goed en onderscheidend in zijn en dit vervolgens te versterken en zichtbaar te maken. Het past in het tijdbeeld om hier intern of extern iemand voor te zoeken. Of recruiters die rol kunnen vervullen weet ik niet. Ik weet wel dat het mensen moeten zijn die hun energie halen uit het versterken van anderen. Hier zijn geen quick wins te behalen, het bouwen van een sterke en geloofwaardige personal brand kost tijd.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Op zich is het best vreemd dat toppers in het bedrijfsleven niet echt een manager hebben. Het is normaal voor muzikanten, sporters en modellen. En zelfs politici hebben allemaal hun persoonlijk medewerker. Maar toppers in het bedrijfsleven niet. Dat is toch bijzonder. Wanneer komt de tijd dat je als manager je eigen secretaresse hebt die gewoon bij je hoort en niet bij het bedrijf? Je persoonlijk medewerker (eventueel annex manager), die met je mee gaat en daarmee dus in je salaris zit?

    Personal brand manager? Ik denk meer aan gewoon manager die ook, mede verantwoordelijk is voor de personal branding. Maar of dat een recruiter is? Nee, ik denk het niet.

    Echter, de kans dat het echt doorbreekt is natuurlijk wel ver weg, want uiteindelijk kosten ze allemaal geld.

  • Michel Rijnders
    says:

    Deze gedachte wordt de laatste dagen / weken veel genoemd op de Amerikaanse recruitment blogs en recruiters zouden er inderdaad geschikt voor moeten zijn maar zijn dat volgens mee veelal niet. Hoeveel recruiters zetten hun eigen online branding goed in? Daarnaast is het de grote vraag in hoeverre Nederland hier een markt voor zal zijn. Waarschijnlijk zal het aantal recruiters dat dit weet om te buigen op een hand te tellen zijn.