Het aantal mensen dat zijn of haar CV opstuurt n.a.v. een online vacature is toegenomen, maar de verschillen zijn enorm. Ook is het minder toegenomen dan op de vacatures is de kranten, volgens het persbericht van PCM van 29 januari. PCM meldt dat het aantal reactie in het laatste kwartaal van 2008 verdubbeld zijn t.o.v. het derde kwartaal van 2008. Helaas geven ze geen exacte cijfers, alleen dat het verdubbeld is. De cijfers die ik uit Engeland heb, van Broadbean, zijn minder extreem qua stijging. Maar geven wel een extreem verschil tussen vacatures in verschillende sectoren.
Broadbean, voor het die het niet kennen de Engelse Knollenstein die recent in Nederland gelanceerd zijn, post via haar software in Engeland per maand ruim 1,5 miljoen vacatures naar de verschillende jobboards. Afgelopen jaar zijn er ruim 20 miljoen CV’s via het systeem terug gekomen die nu zijn geanalyseerd naar het aantal reacties per vacature per sector. Voor de rekenkundigen onder ons: dit kan je niet zomaar delen om het gemiddelde uit te rekenen. Het aantal van 1,5 miljoen per maand is namelijk met dubbeltelling (dus 1 vacature naar 4 jobboards is 4 vacaturespostings) en de cijfers die we met reacties meten heeft uiteraard betrekking op het aantal reacties per openstaande vacature (ongeacht het aantal boards waar deze naar toe ging).
Broadbean heeft in Engeland een groei gezien van 8,32 CV’s per vacature in januari naar 14,03 CV’s in december, een groei van 69%. Omdat Broadbean pas recent in Nederland gestart is zijn er nog geen representatieve Nederlandse cijfers en voor zover mij bekend zijn deze er ook niet in Nederland (ik hoor graag of iemand openbare cijfers heeft die vergelijkbaar zijn).
De cijfers laten een groot verschil zien per sector. Zo zijn er zes sectoren die een daling in CV’s per vacature laten zien en ook een aantal relatief stabiele sectoren. Ook is het verschil per sector groot, zo kreeg een gemiddelde accountancy vacature 6 CV’s in januari van 2008 en 8 reacties in december en een gemiddelde juridische vacature ging van 3 reacties in januari en 2 in december van vorig jaar.
Administratieve en secretariële functies zijn echter gestegen van 15 naar meer dan 45 reacties en call centre banen van 12 naar 36 CV’s per vacature.
De top vacature van 2008 had echter een bijna afschrikwekkende 3.399 reacties. Het ging hier om een marketing functie voor recent afgestudeerde. Andere vacatures met een enorm aantal reacties was een recruiter functie (1.883 sollicitanten), een trainee advertising (1.849 CV’s), een sales medewerker voor 8 pond per uur (1.767 reacties) en een ervaren customer service representatieve (1.553 sollicitanten). Maar ook een JAVA 5 ontwikkelaars functie kreeg 1.459 CV’s en twee IT test functies (functioneel en junior) respectievelijk 962 om 933 reacties.
Bijna 90% van alle top 20 vacatures qua aantal reacties heeft een salaris vermeld in de vacature. Hoewel dit dus aangeeft dat, in ieder geval in Engeland, dit een grote pré is had de nummer 1 vacature dat niet. Hierbij moet wel aangemerkt worden dat dit in Dublin gevestigde bedrijf bekend staat als één van de beste werkgevers in de wereld.
De conclusies:
– Een goed employer brand werkt dus echt;
– Het melden van salaris lijkt dus ook een pré
– Hoewel Engeland naar verluid het veel zwaarder heeft dan Nederland, komen er toch nog maar 14 CV’s per vacature gemiddeld binnen. Dat vind ik nog steeds aan de lage kant.
Bas van de Haterd
says:En je kan er ook een droombaan van maken natuurlijk, een vacature. En daarmee niet via gewone communicatie de arbeidsmarkt communicatie versterken, maar andersom 🙂