We zitten alweer in februari (wat gaat de tijd toch snel…) en dat betekent dus inzicht in de maand januari. Met betrekking tot het aantal online vacatures natuurlijk.
Er tekent zich toch wel een heel droevige situatie af; zeker in vergelijking met januari 2007. Want vergeleken met die maand laat januari 2008 een daling van 24% in het aantal nieuwe vacatures zien. En dat is wel heel erg veel!
Veel belangrijker dan zo’n maandresultaat is natuurlijk de trend in het aantal vacatures. En daarvoor is het van belang om te kijken hoe het vacature-aanbod zich in de tijd ontwikkeld.
De methode
Door het aantal nieuwe vacatures over de afgelopen 12 maanden bij elkaar op te tellen krijg je een getal dat is gecorrigeerd voor seizoensinvloeden.
Door dit iedere maand te doen krijg je dus een beeld van het aantal nieuwe vacatures in de tijd; waarmee een proxy voor de gezondheid van de economie wordt verkregen.
Een daling in het aantal vacatures suggereert een op handen zijnde afkoeling van de economie; een stijging laat een opwarming van de economie zien.
De resultaten
En dan het beeld van de afgelopen maanden. Er begint zo langzamerhand wel duidelijk tekening in het beeld te komen:
De trend is zeer duidelijk neerwaarts. Over de gemeten periode is er sprake van een verlies van 8,2% in het volume aan nieuwe vacatures. En dat is zeer aanzienlijk te noemen. Zeker als je bedenkt dat deze daling zich slechts in een tijdspanne van 6 maanden heeft voorgedaan.
Er is geen ontkomen meer aan; het aantal nieuwe vacatures krimpt. En die krimp gaat ook nog eens in een zeer hoog tempo. En dat tempo lijkt ze ook nog eens te versnellen. Want de eerste helft van 2008 was het aantal nieuwe vacatures op maandbasis buitengewoon hoog. Een situatie die in 2009 zeker niet herhaald zal worden. Waardoor bovenstaande trend zich zal continueren en waarschijnlijk zelfs versnellen. Brrr…
Ik krijg het opeens bijzonder koud. Tijd voor een extra trui en een warme kop thee!
Bas van de Haterd
says:@Geert-Jan dat kan je natellen als je daar de moeite voor neemt, maar beantwoord dan eerst de vraag is: waarom is het relevant. Want ik beantwoord geen nutteloze vragen.
@Marc Een teken aan de wand is misschien inderdaad een sterke uitdrukking. Het is voor mij in ieder geval erg opvallend dat we nog zo goed draaien met de hoge prijzen die we vragen.
Marc Drees
says:@Bas:
Voor een ‘boutique’ zoals een vacaturesite op Marketingfacts is het aardig om onverwacht meer omzet te draaien; maar een teken aan de wand is natuurlijk volstrekte onzin.
Geert-Jan
says:Blijft de vraag over…..hoeveel waren het er?
Bas van de Haterd
says:Is dat relevant hoeveel het er zijn? Het was een betere maand dan ooit, alles is relatief. En met de prijzen die wij vragen (600 euro op de homepage en daar krijg je geen korting op) is het voor mij een teken aan de wand.
Geert-Jan
says:@Bas en hoeveel vacatures zijn dat dan? 12?
Bas van de Haterd
says:Bijzonder genoeg, één van de beste maanden ooit gedraaid bij Marketingfacts Jobs. Ik snap ook niet waar het vandaan komt, maar we liep als een tierelier