Een sterke indicatie van de economische situatie in de VS zijn de sterk gestegen bezoekersaantallen van vacaturesites. Ten opzichte van december 2008 kon in januari een groei van 42% worden geconstateerd!
De top drie bestond natuurlijk uit Careerbuilder (12,2 miljoen bezoekers; +34%), Monster (9,5 miljoen; +42%) en Yahoo! HotJobs (7,7 miljoen; +38%).
Opvallend is de sterke groei van Monster ten opzichte van de twee concurrenten. De nieuwe site (en de hieraan gekoppelde marketing inspanningen) zal hier ongetwijfeld een belangrijke rol in hebben gespeeld.
Overigens hadden de Amerikaanse vacaturesites over december 2008 al laten zien dat ze enorm waren gegroeid ten opzichte van dezelfde maand in het voorgaande jaar:
- Careerbuilder (9,1 miljoen; +78%)
- Monster (6,7 miljoen; 62%)
- Yahoo! HotJobs (5,6 miljoen; 146%)
En dat betekende dat vacaturesites volgens Comscore de snelst groeiende online categorie waren in 2008.
De recessie is bepaald een zegen voor vacaturesites. Hiermee kunnen ze hun geschonden imago weer een beetje herstellen. De vraag is of ze deze periode dan ook aangrijpen om hun dienstverlening aanzienlijk te verbeteren. Zodat ze in economisch minder uitdagende omstandigheden hun positie kunnen behouden. Monster is er mee bezig, maar hoe zit dat met de andere sites?