Regelmatig terugkerende vraag in mijn trainingen: wat is nu het grote verschil tussen Xing en Linkedin? En waarom zou ik de één of de ander willen gebruiken. Dutchcowboys heeft een leuke analyse. Linkedin is veel groter, maar Xing gebruikers zijn veel loyaler: Average Minutes per Visitor Xing : 43.4 LinkedIn : 7.8. Komt waarschijnlijk door de toegevoegde waarde die Xing biedt, en toch wint Linkedin. Logica is niet altijd te vinden (daarom werk ik ook op een Windows machine).
Zonder Job(ster)
Social networking, tagging, Jason Goldberg…ik dacht dat we daar zo langzaam wel genoeg van hadden gezien en eerlijk gezegd hield ik al rekening met een toekomst zonder Jobster. Niet alleen ik, ook Gartner en Marc hadden en hebben er weinig vertrouwen in.
Tot nu toe heeft Jobster zo’n slordige $45 miljoen verbruikt in de afgelopen 3 jaar en zeg nou eens eerlijk, wat is nou $1,25 miljoen dollar per jaar? Hoewel er opnieuw naar een financiële injectie wordt gezocht, lijkt mij dat de medewerkers straks geen job(ster) meer hebben. Zelf heb ik er geen dollar voor over en zou ik mijn geld liever inzetten op LinkedIn.
Ga vooral in gesprek met…
Een erg sterke campagne lijkt me. Ik had er al van gehoord, dank aan Corné voor de screenshot uit adformatie waar hij onder de loep is genomen. Advocaten kantoor Houthoff Buruma heeft een advertentie geplaatst: ga vooral ook in gesprek met Nauta Dutilh (één van de grote concurrenten). Cultuur is zeer belangrijk, zeker in deze branche. Je weet dat geen advocaat stagiair met maar één partij praat, dus waarom niet die partijen met grote verschillen tegen elkaar wegzetten?
Seth’s insides
Seth Godin is één van mijn grote voorbeelden. De man voorziet een schifting in de economie zoals nooit te voren, maar is realistisch genoeg om te zien dat het niet in no time gaat. Wel weet hij het altijd te onderbouwen met goede voorbeelden. Zijn boeken (o.a. Purple Cow, All marketeers are liars, permission marketing, etc) hebben als centrale thema’s: be remarkable (bijzonder, genoeg om opgemerkt en over gepraat te worden), vertel een verhaal, verkoop emotie en doe dit met toestemming. (meer…)
De jeugd van tegenwoordig
Jongens presteren op school minder goed dan meisjes (Ciska Dresselhuys lacht in haar perfect gemanicuurde, dat dan weer wel, knuisje). Sterker nog, er voltrekt zich een waar drama op het VWO (en bij de andere stromingen). Te weten: massale uitval. Ik zag het tijdens mijn tijd op Vlietland college al gebeuren. Egocentrische jongemannen die niet veel meer deden op een dag dan slapen, drinken en blowen. Verleidelijk, het leek een luxe leventje. Ze kwamen echter van een koude kermis terug; fulltime chef zuivel bij de plaatselijke supermarkt, dat is niet zo vet(pot).
Op beoordeelmijnleraar.nl kunnen middelbare scholieren aangeven wat zij van hun leraren vinden. Op een openbare site dus. De bedenkers van beoordeelmijnleraar.nl hebben het idee overgenomen van het Amerikaanse ratemyteacher.com, dat al sinds 2001 bestaat. De site biedt leerlingenen en ouders informatie voor een allround orientatie, houdt leerkrachten een spiegel voor en draagt bij aan de transparantie (uitgesproken op de manier waarop jazz altijd zo overdreven wordt uitgesproken). Mijn affectie voor het leerkracht-schap mocht dan al niet erg hoog zijn (ik heb er toch een blauwe maandag over nagedacht CKV lerares te worden), nu is het helemaal verdwenen. (meer…)
Half miljard voor Bebo
De Amerikaanse provider AOL neemt de netwerksite Bebo over voor circa 545 miljoen euro. Bebo is de derde netwerksite in de Verenigde Staten en heeft ruim 40 miljoen leden. Met de overname wil AOL de Europese markt veroveren.
Waar komen je kandidaten toch vandaan?
Meten = weten. Dat weten we allemaal, alleen doen we er zo weinig mee. Op het Digitaal-Werven event kreeg ik de vraag waarom we een ‘expert’ onderzoek hadden gedaan en niet gewoon het rendement gemeten hadden van de sites. Mijn antwoord hierop is simpel: de overgrote meerderheid van de Nederlandse bedrijven meet niet eens wat het rendement is en als ze het al meten delen ze die cijfers niet. (meer…)
Werven? Behouden
Recruitmentmatters heet dit blog, over werven van mensen. Maar in al mijn trainingen en adviestrajecten kan ik het niet laten (ik ben nu eenmaal een professioneel bemoeial) om ook eens te vragen naar de uitstroom percentages. Want werven is zo nutteloos als je achterdeur open staat. In de UK lijkt men dit nu te begrijpen. (meer…)
Young mentality
Schreef ik gisteren al over de generatie Y, kom ik vandaag een leuk stukje onderzoek tegen. Zelf ben ik al jaren ‘fan’ van het mentality model. Een model dat kijkt naar drijfveren van mensen in plaats van zaken als leeftijd, geslacht en andere demografische factoren. En nu is er Young Mentality, speciaal voor de jongeren (8 tot 18). Interessant, met name voor bedrijven die werknemers voor bijbanen zoeken. Uiteraard ook interessant om te kijken hoe deze jongeren zich ontwikkelen (meer…)

