Natuurlijk zijn we druk bezig met wervingssites van bedrijven. Het is immers doorgaans de spil in het web van je (online) werving. En dan is het altijd weer bijzonder om de verschillen te zien. Want daar waar er al grote verschillen zijn tussen de genomineerden van Digitaal-Werven en Succesvolwerven, zie je nu dat de Wall Street Journal 3 Nederlandse bedrijven in de top 30 zet: ABN AMRO (2e) Philips (5e) en Shell (24e). Geen van deze drie komt voor in de lijstjes die we in Nederland produceren. (meer…)
Gebruiksvriendelijkheid deel 6: Contact us? het eindoordeel
Het is weer tijd voor een eindoordeel van onze stamgasten. Deze keer op het gebied van de contactmogelijkheid voor kandidaten.
En wat is er leuker dan het uitdelen van punten en het maken van ranglijstjes. Niets toch? Onze stamgasten kunnen maximaal 10 punten verdienen, en die zijn als volgt samengesteld:
- Contact us mogelijkheid is ‘above the fold’ zichtbaar. 2 punten
- Ik kan direct via de website een verzoek sturen. 2 punten
- Ik hoef alleen mijn e-mail in te vullen. 2 punten
- Ik krijg een ontvangsbevestiging. 1 punt
- Ik kan een kopie van mijn verzoek ontvangen. 1 punt
- Ik krijg binnen twee werkdagen een reactie. 1 punt
- Ik krijg binnen één werkdag een reactie. 2 punten
- Geen reactie ontvangen. – 2 punten
Uitzendbureaus in US in zwaar weer?
Ik krijg ontelbaar veel spam e-mails. Deze gaan meestal over breitling horloges, viagra pillen of ‘size matters’. Maar met regelmaat zit daar natuurlijk ook recruitment gerelateerde spam bij.
Nu wordt vrijwel alle spam afgevangen door mijn spam filter, maar vanochtend kwam er weer zo’n recruitment spammertje voorbij.
Deze was van Comsys; een aan de NASDAQ genoteerd uitzendbureau in de IT sector. Niet direct een bedrijf waar je van zou verwachten dat ze in het wilde weg gaan spammen.
Newpeople: fraaie nieuwe site
Vandaag is het werving en selectiebureau Newpeople met haar vernieuwde site live gegaan. En ik moet zeggen dat er een verfrissende wind door mijn ‘haren’ ging toen ik een bezoekje bracht.
Op de homepage geen Wat en Waar zoekopties, maar een tag cloud. En eentje die perfect werkt! Handig is dat de tagcloud een alfabetische ordening kent; zo zit het salaris meteen op de bovenste regel. En da’s best prettig…
Gebruiksvriendelijkheid deel 6: Contact us?, 3
Vandaag deel 3 van de Contact us functie van onze stamgasten. En deze keer zijn Totaljobs, JobTrack en Jobnews aan de beurt.
En dit is wat ik onderzoek:
- Is er een contactmogelijkheid, en is die makkelijk te vinden?
- Hoe makkelijk is het om een melding te versturen
- Hoe snel ontvang ik een reactie?
Als melding gebruik ik onderstaande tekst:
Ik doe onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van vacaturesites, waaronder dus ook uw site. In dit verband kijk ik ook of en op welke termijn u op een e-mail verzoek reageert. U kunt overigens in dit geval simpelweg reageren met een lege reactie naar het opgegeven e-mail adres.
Ergens begrijp ik het wel
De politie CAO is nog zeer twijfelachtig, hoewel 3,5% in het eerste jaar misschien aardig klinkt is het natuurlijk niet echt geweldig als je bedenkt dat deze zo belangrijke functie in de maatschappij zo onderbetaald wordt. En als minister Ter Horst dan zegt: er is niet meer geld, er zit niets meer in het vat, dan kan dat. Tot het moment dat je leest dat de raadsleden 10% erbij krijgen, en ontevreden zijn, ze willen 30%. En dat voor functies die nu vaak niet eens full time zijn, maar wel dik betaald worden. Ik begrijp die politie agenten wel.
Gebruiksvriendelijkheid, deel 6: Contact us?, 2
Vandaag deel 2 van de Contact us functie van onze stamgasten. En deze keer zijn Totaljobs, JobTrack en Jobnews aan de beurt.
En dit is wat ik onderzoek:
- Is er een contactmogelijkheid, en is die makkelijk te vinden?
- Hoe makkelijk is het om een melding te versturen
- Hoe snel ontvang ik een reactie?
Als melding gebruik ik onderstaande tekst:
Ik doe onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van vacaturesites, waaronder dus ook uw site. In dit verband kijk ik ook of en op welke termijn u op een e-mail verzoek reageert. U kunt overigens in dit geval simpelweg reageren met een lege reactie naar het opgegeven e-mail adres.
Totaljobs als voorbeeld voor Careerbuilder?
Soms is het nodig dat iemand van de andere kant van de oceaan over iets schrijft om je te herinneren aan een misstand dicht bij huis. Vandaag was dat Cheezhead, die een schimmige praktijk van Careerbuilder aan de kaak stelt: vissen naar e-mails.
Careerbuilder doet dat door een pop-up in beeld te brengen nadat de kandidaat op de Solliciteer knop heeft geklikt. En hoewel je geen e-mail adres hoeft in te vullen is dat volstrekt onduidelijk. Onfatsoenlijk dus. En zeer irritant voor opdrachtgevers; tenslotte zullen een aantal kandidaten niet verder willen gaan.
De Gouden Bergen van Web 2.0: Notch Up vs. Experteer
Recentelijk schreef Marc trots over zijn Notch Up Triple A status, van harte nog trouwens. Uiteraard was ik ook nieuwsgierig en ben ik zelf ook even gaan kijken wat mijn ‘interview-waarde’ is. Het viel me niet eens tegen, hoewel ik stiekem toch meer had verwacht. Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken en vroeger kreeg je hooguit de onbelaste reiskostenvergoeding terug na het interview.
Een andere vacaturesite die gouden bergen beloofd, althans indirect door het aanbieden van topfuncties met dito salarissen, is Experteer.com. Anders dan bij Notch Up wordt je als kandidaat niet betaald, maar moet je juist betalen. (meer…)
Moderne slavernij loont voor Facebook
Enkele weken geleden maakte ik melding van Facebook’s strategie om naïeve gebruikers de site te laten vertalen.
En enkele dagen geleden wat het dan zover. In slechts vier weken tijd hebben 1.500 (!) moderne slaven vrijwillig een spaanstalige versie van Facebook gerealiseerd.
En dat is fijn voor Facebook, want er zijn ongeveer 2.8 miljoen actieve gebruikers in Spanje en Zuids-Amerika.
En dat is ook heel fijn voor de vertalers, want die kunnen trots vertellen dat ze Facebook geholpen hebben.
En Mark Zuckerberg lacht zich de krampen, terwijl hij naar de stijgende financiële waardering van Facebook kijkt.
