Nadat eerder de accountants vol in de aanval gingen op de concurrenten is nu ING ook op dit pad gegaan. Ontbijt sessies voor top financials van ABN AMRO die nu de ontmanteling begonnen is mogelijk wel willen overstappen. Zowel voor de echte financiële hoogvliegers als voor de subtop daar net onder. Ik ben benieuwd of ING het had gedurft als ABN AMRO niet was overgenomen, maar ik denk dat het nu wel een interessante move is.
Loon in het MKB
De werksite komt met het ‘nieuws‘ dat het loon in het MKB gemiddeld achterblijft bij de hele markt. Als oud beloningonderzoeker kan ik niet anders zeggen dan: niets nieuws onder de zon. Ja, het loon bij MKB bedrijven ligt gemiddeld lager, dat is altijd zo geweest. Hierbij is het altijd goed te vermelden dat de pieken en de dalen ook veel hoger liggen. De echt top beloningen voor ‘gewone’ functies liggen qua piek veel hoger in het MKB en de 10% slechtst betaald in een functie zijn ook bijna altijd in het MKB te vinden. (meer…)
Gebruiksvriendelijkheid deel 4: Zoeken, 3
Vandaag het resultaat van de laatste drie vacaturesites in mijn queeste naar de kwaliteit van de zoekfunctie.
En de gelukkigen zijn (in volgorde van opkomst) Stepstone, Intermediair en Megajobs.
Mijn ‘onderzoeksmethode’ heb ik uitgelegd in deel 1 van deze miniserie.
Stepstone (2.535 vacatures)
Dat begint zoals ik verleden keer ben geeindigd; met een site met maar een paar vacatures; maar ja, het zijn er nog altijd ruim twee keer zoveel als Jobnews. Dus laten we het maar proberen.
DRE tip 3: De vacature zelf
In het kader van Tip voor een betere Digitale Recruitment Ervaring (DRE): vandaag deel 3: de vacature zelf. Na de vorige post over hoe je de vacature weergeeft zodat men er op klikt komt nu de vraag: wat moet er dan in staan? (meer…)
DRE tip 2: Vacature weergave
In het kader van de Tips voor betere digitale recruitment ervaringen vandaag deel 2. De weergave van de vacature. Ik ga het nog niet hebben over de opmaak van de vacature of over de tekst / beeld verhouding van de vacature, maar enkel over het eerste stukje van de weergave. Namelijk dat wat je weergeeft voordat de potentiële kandidaat kiest om de vacature te lezen. (meer…)
Wie o Wie – nu ook voor sollicitanten
Wie-o-Wie is al eng goed als het gaat om het checken van sollicitanten door bedrijven, waarbij ik niet vaak genoeg kan herhalen, ook wie-o-wie is niet onfeilbaar en de kans op PERSOONSVERWARRING blijft aanwezig, dus besluit eerst of iemand op gesprek mag komen, ga hem daarna pas checken. Nu hebben ze ook de andere kant gemaakt: check als sollicitant je bedrijf uit op wie-o-wie bedrijven. Ondanks de beta werkt het best aardig.
Gebruiksvriendelijkheid deel 4: Zoeken, 2
Vandaag het tweede deel over de kwaliteit van de zoekfuncties op vacaturesites. Voor de wijze waarop ik de zoekfunctie beoordeel verwijs ik graag naar deel 1.
Deze keer breng ik een bezoekje aan Totaljobs, JobTrack en Jobnews.
Totaljobs (33.998 vacatures)
Totaljobs heeft een miezerig klein zoekschermpje voor snel zoeken aan de linkerkant. Ze willen duidelijk niet dat je even snel zoekt; ze willen dat je via vakgebied zoekt.
Overheid betaald mee aan arbeidsmarkting
Onder het mom: leren van de grote jongens, heeft dit Eindhovense IT bedrijf het wel goed voor elkaar. Elke 2 maanden organiseren ze een ‘intern’ seminar dat ook open staat voor de buitenwereld. Niets nieuws onder de zon natuurlijk, dat doen zoveel IT bedrijven. Een stukje interne kennisdeling en tevens stel je ze open voor derden, altijd goed voor je arbeidsmarkt marketing. Maar dit bedrijf haalt nu ‘de grote kanonnen’ uit Amerika over. Een dure grap, maar daarvoor krijgen ze dan ook zo’n 75.000 euro subsidie. (meer…)
Microsoft, Yahoo! en Google
Een overname van 44 miljard euro. Microsoft doet een vijandig bod op Yahoo! in de hoop Google online te verslaan. Recruitmentmatters gaat over recruitment (en HR), dus ik ga niet in op de vraag of dit gaat lukken, maar ik wil graag een paar punten vanuit HR en recruitment kant aanstippen. Zaken die al eerder gepubliceerd zijn door insiders zoals Michiel Frackers en Seth Godin. (meer…)

