Iedereen wil ‘iets’ met online communities, maar weinig mensen willen zich bij veel verschillende sites laten registreren. Ik zit op Hyves, Linkedin en Pulse Plaxo en hou het nu al nauwelijks bij. Mijn Hyvesinbox slibt dicht van de groepsberichten van vrienden over waar ze zich bevinden en wat ze doen. Wat meestal een variatie is op ’thuis’ en ‘iets met drank’. Als die sites samenwerken vergroten ze hun bereik.
Voedselpyramide 2.0
Ik moet iets bekennen: ik ben evolutiebioloog. Tenminste, qua studie, want daarna ben ik mijn brood met hele andere dingen gaan verdienen. Er zat namelijk niet al teveel toekomst in paleontologie. En als geluk bij een ongeluk, ook in online recruitment zijn al de nodige fossielen te vinden…
Maar als bioloog kijk je op een bepaalde manier naar de wereld om je heen, en dat geldt zeker voor mijn beeld van sociale netwerken.
Voor mij lijkt een sociaal netwerk op een ecosysteem; daar is niet al teveel verbeelding voor nodig. Weliswaar een zeer kunstmatig ecosysteem en één die ik al heb vergeleken met de Matrix.
RecruitmentMatters in breedbeeld
Als follow up op mijn voornemens voor 2008 kan ik melden dat vandaag een nieuwe feature van RecruitmentMatters live gegaan: de breedbeeld functie.
Je kan als lezer voortaan kiezen om een artikel in smalbeeld of breedbeeld te lezen. Wil je breedbeeld? Klik dan op:
Wil je smalbeeld? Klik dan op:
Om de leeservaring op RecruitmentMatters nog aangenamer te maken.
Monsterboard = nu veilig?
Dat Monsterboard zichzelf opnieuw tracht uit te vinden is ondertussen genoegzaam bekend. Maar er is meer!
Want met de facelift van de homepage heeft Monsterboard ook maar meteen besloten om de waarschuwing voor phising acties een minder prominente plaats te geven.
Zo zag de waarschuwing er op de oude site uit:
Hoewel de kleurstelling en positionering ervoor zorgde dat de waarschuwing niet al te prominent op de site figureerde, was het toch moeilijk te missen voor iemand die wat langer op de homepage bleef hangen.
Monster koopt
Vroeg ik me vorige week nog af wie er verkocht zouden worden in 2008, waarbij ik Monster hoog op de verkopende lijst had staan, koopt Monster vandaag affinity labs, een organistie vooral gericht op social networking. Gaat Monster dan toch voor een eigen toekomst? En wie gaan ze dan nog meer opkopen?
Social ads van Facebook: Beacongate 2?
Beacongate 1 suddert nog na terwijl de volgende blunder van Facebook zich alweer aandient. En deze minstens zo erg. Want nu wordt jouw foto en naam misbruikt bij een advertentie van een bedrijf op Facebook. Ongevraagd natuurlijk! En natuurlijk hoef je niet te rekenen op enige vergoeding.
Terwijl Robert Scoble van Facebook wordt getrapt omdat hij probeerde zijn data van Facebook te scrapen toont datzelfde Facebook geen enkel fatsoen bij het prostitueren van diezelfde gegevens van geregistreerde gebruikers.
Je nieuwe spam wacht op jou
Dankzij Personeelslog en HRlog viel mijn oog op de facelift van Monsterboard. En het is een grondige facelift … van de homepage en de vacature zoekresultaten. Want de rest van de site is vrijwel ongewijzigd.
Het persbericht van Monsterboard stelt dat: […] het bedrijf wordt gepositioneerd als een medium om werknemers te helpen de belangrijkste doelstellingen in hun leven te verwezenlijken
Nou, nou, tut, tut, poeh, poeh. Dat is me nogal wat.
Als deze ‘herpositionering’ net zo dun is als de facelift van de site hoeven we op weinig nieuws te rekenen. Ondanks de ronkende slogan: “Je nieuwe leven wacht op jou“.
Seth Godin over vertrouwen
Twee leuke stukken van Seth Godin op zijn blog vandaag. Het eerste gaat over zelfpromotie, iets dat ons bloggers niet vreemd is. Natuurlijk is een stukje personal branding reden om te bloggen, naast de lol die ik er gewoon in heb. Seth schrijft echter ook boeken (en goede boeken die ik iedereen aanraad te lezen, met name Unleashing the Ideavirus, the purple cow, permission marketing en all marketeers are liars zijn volgens mij verplicht leesvoer). Alleen als hij iemand anders zijn boek promoot, verkoopt hij er meer van dan als hij zichzelf promoot. (meer…)
Een open brief aan alle vacaturesites (in Nederland)
Ik ben ontzettend slecht in voorspellingen. Serieus. En dat heeft me al heel veel geld gekost. Om nog maar te zwijgen van de nodige deuken in mijn ego… Lang geleden heb ik daarom besloten mijn voorspellingen voor mijzelf te houden. Helaas kan ik daardoor nooit zeggen dat ik gelijk heb gehad, maar de kans daarop is zo klein dat ik daar wel mee kan leven.
Gelukkig zijn wensen een stuk veiliger om te delen. Tenminste, de wensen die over online recruitment gaan, wel te verstaan. Dus als alternatief voor alle voorspellingen voor 2008 wil ik eens mijn wensen verkondingen. Als werkzoeker, via een open brief aan alle vacaturesites van Nederland:
Bijzonder nieuws
Vandaag twee bijzondere nieuwsberichten op nu.nl. Als eerste wil het FNV tienduizend mensen aan het werk helpen. Bestuurders van bij de FNV aangesloten bonden gaan nu in cao’s en daarbuiten met werkgevers afspraken maken over het in dienst nemen van werklozen uit bestanden van CWI en UWV.
Bijzonder omdat ik enkel hoor hoeveel vraag er is op de arbeidmarkt en het FNV zich nog steeds zorgen maakt om mensen aan een baan te helpen. Dat er nog werkeloosheid is, is bekend. Of je echter bedrijven moet gaan pushen dit op te lossen vraag ik me af, elk bedrijf zoekt medewerkers, ze zijn niet te vinden. Misschien zou het FNV naar andere zaken moeten kijken, bijvoorbeeld het aanbieden van opleidingen.
