Bas Westland schreef op Emploit zijn voorspellingen voor het nieuwe jaar en Jakolien Sok schreef eerder op HRlog haar overpeinzingen van het afgelopen jaar (met een vooruitblik). Ik zal het stokje overnemen en mijn vooruitblik geven voor 2008.
M4N heeft (ook) het zwarte garen niet uitgevonden…
Gisteren werd ik gewezen op een persbericht van M4N dat op 12 december in Emerce was verschenen: Groter bereik vacaturesites door affiliate marketing.
Nou is affiliate marketing in de online wereld natuurlijk altijd bedoeld om een groter bereik te realiseren (onder het motto ‘reach equals revenue’), dus ik vroeg me af wat hier nou nieuw aan was. En dat werd bij verder lezen al heel snel duidelijk: helemaal niets!
M4N stelt echter iets nieuws te hebben uitgevonden voor de arbeidsmarkt:
[…] werknemers en werkgevers elkaar niet goed genoeg weten te vinden. M4N denkt hiervoor een oplossing te bieden met het nieuwe product dat zij op de markt hebben gebracht; een database of datafeed van het complete vacatureaanbod van de Nationale Vacaturebank.
Come again?
Bijna een nieuw jaar, en dus een nieuwe reeks
In een recent artikelje over innovatie in HR vraagt Bas van de Haterd zich hardop af hoe het met het innovatieve vermogen in Nederland is gesteld. Zijn voorlopige antwoord: Droevig. Mijn voorlopige gedachte: Uitstekend. Met als uitkomst van deze zeer beperkte survey: Onduidelijkheid! En daarom heb ik mij tot doel gesteld dit eens tot op de bodem uit te gaan zoeken.
Ik ben van plan Nederlandse bedrijven te bekijken die producten of diensten bieden binnen het domein van (online) recruitment. Maar ook buitenlandse bedrijven met een Nederlandstalige oplossing en/of zeer duidelijke aanwezigheid in Nederland zal ik hierin meenemen.
Job komt voor werk
De inschrijvingen voor de magneten, de prijzen voor arbeidsmarkt campagnes, zijn weer geopend. En daar hoort uiteraard een filmpje bij.
Met dank aan Frank-Ly
Gemiste kansen
Misschien wel één van de grootste gemiste kansen in online recruitment van het moment: H&M in Hyves. Ik heb vanaf het eerste moment dat ik me professioneel ben bezig gaan houden met recruitment en sociale netwerken al gezegd dat daar een enorme potentie lag, op een hele laagdrempelige manier. H&M is een sterk merk onder (jonge) meisjes. Ze hebben op dit moment de op twee na populairste hyve die er is met 150.000 fans. Ook mede blogger Floor heeft al aangegeven wat de H&M gekte in Nederland soms doet. En toch, toch doet H&M daar niets mee, en daar spreekt men zich nu ook over uit. (meer…)
Engeland: Kapotte lampen belangrijker dan privacy
En ik maar denken dat de regelzucht van de Nederlandse overheid geen grenzen kent. Tot vandaag. Want een officieel memo van het House of Commons heeft een richtlijn uitgevaardigd wat een MP (Member of Parliament) moet doen in het geval van een gebroken spaarlamp. Serieus! En het is bepaald geen kinderachtige richlijn:
Fantastisch!
Om droef van te worden: Lootzy.nl
Vandaag heeft Frankwatching een top of flop over de vertical search engine Lootzy en 140 views verder is de site niet eens meer beschikbaar:
Service Temporarily Unavailable
The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.
Om nog maar eens de droevige staat van dit marktsegement in Nederland te onderschrijven…
Misschien ten overvloede, ik heb ‘flop’ gestemd.
Innovatie in HR
Bij Media Plaza zei ik altijd: HR loopt gemiddeld 3 jaar achter marketing aan. Gemiddeld zag je drie jaar na de eerste sessie rondom een bepaald onderwerp op marketing gebied, we een evenement deden over HR. Drie jaar geleden was de eerste masterclass zoekmachine marketing, afgelopen jaar de eerste masterclass zoekmachine marketing voor recruiters. Social networking was in 2005 hot in marketingland, in 2007 (toegegeven, slechts 2 jaar) in HR. Ik durf ook de voorspelling aan dat eind 2008, begin 2009 de eerste events over IPtv voor HR gaan plaatsvinden.
Maar dat HR niet per sé achter hoeft te lopen, zien we in de UK.
Assumptions
To Assume, how to make and ASS out of U and ME…
Ik kende hem nog niet, maar hij is waar. Assumptions are the mother of all fuck ups, zeggen ze in de IT vaak. Aannames is waar het fout gaat. Door iets aan te nemen zonder te checken of dit bedoeld wordt, of dit klopt, of dit de waarheid is, zetten we onszelf én de andere partij voor paal. Natuurlijk maken we allemaal aannames, ikzelf ook, elke dag weer, veel te veel. Maar als je je er van vergewist dat het een aanname is, niet de waarheid, kan je ook vragen stellen om de waarheid te achterhalen.
Ik heb een reputatie online te houden
Na een klacht van oud-premier Lubbers paste Wikipedia zijn profiel aan. Wikipedia bevestigt het bericht dat advocaten van Lubbers zich hebben beklaagt bij de organisatie. Daarop is de biografie gewijzegd en is deze ‘op slot’ gegaan. Dat betekent dat niemand meer iets aan het lemma kan wijzigen. Geeft meneer Lubbers nu niet juist aan dat hij iets te verbergen heeft? En dat macht en geld een reputatie kunnen herstellen?
Het gaat om een pijnlijke passage over de vermeende seksuele (meer…)
