In een interview met het FD gaat Frank Heemskerk in op het fenomeen ZZP’er en de consequenties voor Nederland daar van. Hij geeft hierin o.a. aan dat ZZP’ers zeer goed zijn voor de innovatiekracht van Nederland en dat ze leiden tot hogere economische groei en meer arbeidsproductiviteit. Hij geeft wel aan dat er issues zullen ontstaan, met name op het gebied van sociale zekerheid.
Eerste hyves API toepassing
Wat, vraagt u zich misschien als recruiters af? Een API? Was da? Ik zal u er niet mee vermoeien, maar wat er mee kan. Hyves zet namelijk zijn netwerk deels open voor ontwikkelaars om applicaties te bouwen op hun platform. In andere woorden: niet wéér opnieuw registreren, gewoon je Hyves account en informatie gebruiken. Dat heeft een API en daar is Hyves nu mee bezig. Men sluit zich straks aan bij het Open Social platform van Google, zodat je diezelfde applicatie ook voor b.v. Linkedin kan gebruiken. Hyves heeft het nu in Alpha (dat is nog de versie voor de bèta, die komt voordat het allemaal echt, officieel en stabiel is zeg maar). Maar de eerste applicaties komen er, en dat is goed nieuws. (meer…)
Minder dan het minimumloon?
Op nu.nl een interessant bericht over schoolverlaters. De helft van de vroegtijdige schoolverlaters vind een baan, ai, dat is niet veel. Maar dan een bijzonder stukje: Volgens die gegevens (van het CBS) verdient een op de vier afgehaakte scholieren minder dan de helft van het minimumjeugdloon. Hoe kan iemand nu minder verdienen dat de helft van het minimumjeugdloon? Dat is dan toch illegaal?
Wervingssites laten veel te wensen over
Vacature secties van corporate sites en ‘werken bij’ sites van organisaties laten veel te wensen over. De meeste problemen zijn aangetroffen bij het online sollicitatieproces en de informatie over het vervolg van de sollicitatieprocedure. Dat blijkt uit de eerste resultaten van Digitaal-Werven, op basis van een onderzoek naar de beste wervingssite van Nederland. Dit onderzoek beoordeelt wervingssites op 51 kenmerken in 11 categorieën. Van de 11 categoriën zijn er drie die er in negatieve zin uitspringen.
Gemiddeld scoren de tot nu toe onderzochte bedrijven (op een schaal van 1 tot 10) een 4,0 voor het online sollicitatieproces en een 4,8 voor de sollicitatieprocedure. Een derde onvoldoende wordt behaald op het gebied van personalisering. Opvallend positief (meer dan een 7) scoren wervingssites als het gaat om site design, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid / vindbaarheid van de site vanaf de homepage. (meer…)
Hollander!
Ontwerpen draagt bij aan de leesbaarheid. Een lekker stuk leest vaak juist zo lekker doordat er een goede vormgever overheen is gegaan. Ik vind het heerlijk om te spelen, begrijp me niet verkeerd, maar ik maak me geen illusies. Geen hond ziet subtiele vormgevers-grapjes. Ik ontwerp wel voor mezelf. Omdat ik het heerlijk vind. Mijn nuchterheid zorgt vaak voor onbegrip op de academie. Als er daar naar mijn mening wordt gevraagd over een werk van een medestudent, hoor ik (meer…)
Wekelijkse leesmap
Ook deze week is er weer het nodige interessante leesmateriaal te vinden in de blogosphere, ook al lijkt het allemaal wat minder te worden. Tenslotte komt de Kerst eraan en het lijkt er verdacht veel op dat ik niet de enige ben die door de kerstsfeer niet meer helemaal bij de les is.
De toekomst van vertical search engines?
Een frappante tegenstrijdigheid over vertical search engines bij Joel Cheesman deze week:
- Allereerst een artikel over de dood van Edgeio wat voor Joel een aanleiding is om stil te staan bij de levensverwachting van vertical search engines. Overigens was Edgeio een investeringsvehikel van Michael Arrington, eigenaar van TechCrunch. Zo zie je maar dat schrijven over nieuwe technologie geen garantie is voor het kiezen van de juiste kansen.
- Nog dezelfde dag een artikel over de verkiezing van Indeed in de top 10 van websites in de categorie Business, Tech and Sports van Time Magazine. Da’s geheel andere koek toch? Dit voorspelt juist een lang en voorspoedig leven voor de vertical search engines. Ik weet niet in hoeverre Financial News (eigenaar van Indeed) een relatie heeft met Time Magazine.
Mijn CV is van… mij!
Stel, ik ben op zoek naar een baan, en ik vind het een goed plan om dit voornemen kenbaar te maken door mijn CV in de CV database van een vacaturesite te proppen. Op deze manier hoop ik natuurlijk benaderd te worden door een bedrijf met een baan die bij mij past.
CV databases zijn erg in trek, omdat bedrijven hopen op deze manier toch nog iets van het schaarse talent te vinden. En dat betekent op haar beurt dat vacaturesites goed geld kunnen verdienen aan het verkopen van abonnementen. Geld dat ze verdienen dankzij mensen zoals ik, die een CV hebben achter gelaten.
En hoe tonen de vacaturesites hun dankbaarheid aan mij? Op geen enkele manier! Je moet je vaak door een zeer vervelend aanmeldproces heen worstelen, en vervolgens krijg je allerlei ongevraagde e-mails van intermediairs.
Ikea recruitment
In het FD van vandaag (ik vrees login nodig om het te lezen) een interview met Albert Martens, de wereldwijde programmadirecteur voor ‘HR Transformatie’.
Een aantal interssante quotes en feiten uit het stuk wil ik toch met u allen delen:
Power of blogging
Ik krijg nog regelmatig de vraag: maar heeft dat nu enige invloed? Dat bloggen, wordt het gelezen? En heeft het invloed? Volgens mij is het allemaal nog marginale business.
Tja, dan kan ik 101 voorbeelden aanhalen van de invloed die het heeft. Mijn eigen posting over het falende interview van Accenture en alle commotie op Molblog en Marketingfacts daarnaheeft Accenture toen doen besluiten een radio campagne in te zetten die ze het nodige geld heeft gekost. Een Nederlands voorbeeld. In Zweden schijnen de liberalen de verkiezingen vooral gewonnen te hebben doordat ze op weblogs hun zegje konden doen zonder afgebrand te worden door socialistische media die al tientallen jaren de socialisten aan de macht hielden. En vandaag via Seth Godin de case waarin een wet wordt teruggetrokken door de Canadese overheid, dankzij blogs. Ja, webloggen heeft heel, heel veel invloed in de wereld. En dat kan heel goed uitpakken.
Privacy!
Marketingfacts maakt vandaag melding dat de nieuwe privacy regels nu echt wettelijk zijn geworden, na publicatie in de staatscourant. Planet heeft er een drieluik over. Interessant detail: Hyves, Sugababes en veel andere profielen sites overtreden de wet grandioos door niet vooraf toestemming aan de ouders te vragen. Dus hou controleerbaar en houdbaar zijn deze regels? Niet echt. Maar het is interessant te zien wat je wel en niet mag publiceren, wanneer je wel en niet journalistiek bezig bent (ik geloof dat wij als RecruitmentMatters aan alle 4 de eisen voldoen) en of je dan dus wel of geen persoonsgevoelige informatie mag publiceren.
Interessant wordt dus dat de bescherming die Vodafone gaf aan haar medewerker. Was dit een journalistiek log? Dan mag het misschien, zo niet, dan zeker niet. Er komen nog interessante tijden aan, met dit soort moeilijk te handhaven en dubbel te interpreteren wetten.
