RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 1056

Is exhibitionisme een privé zaak?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 1 december 2007
  • in Online privacy,
  • 3.715 views
  • 3 reacties

Naar aanleiding van een artikel op HRlog onstond een bij tijd en wijle interessante discussie over de legitimiteit van het online screenen van kandidaten.

Deze discussie is relevant door de enorme en nog altijd sterk groeiende populariteit van de Social Graph (Facebook, MySpace, Hyves, Flickr, YouTube, etc.) Voor de Creators en Critics onder ons betekent het dat wij sporen hebben achtergelaten. Wij zijn vindbaar geworden.

En de vraag is nu of vindbaarheid gelijk staat aan gevonden mogen worden met als bedoeling een beeld te vormen van een potentiële medewerker.

(meer…)

Wekelijkse leesmap

  • Avatar foto Marc Drees
  • 30 november 2007
  • in Social netwerk, Web 2.0,
  • 3.033 views
  • 0 reacties

Ook deze week is het me weer gelukt om een verzameling interessante onderwerpen te verzamelen die wat saaie uurtjes kunnen vullen. 

Ik heb altijd behoorlijk veel werk aan het maken van links in mijn blogs. En ik heb al een aantal keer aan Floor aangegeven dat zij ook links in haar blogs moet opnemen. Al was het alleen maar om meer link juice te laten vloeien. Tot op heden zonder effect. Dus hoop ik maar dat dit artikel haar zal weten te overtuigen. Alvast bedankt, Penelope.

(meer…)

Anonieme CV op Monster, the story continues

  • Bas van de Haterd
  • 30 november 2007
  • in Algemene vacaturesite,
  • 3.210 views
  • 0 reacties

Bijna twee maanden geleden heb ik anoniem een CV van een gewilde IT’er (de CV van een vriend van me, development ervaring in zowel .Net als in Java) anoniem op monsterboard gezet. Op HRlog heb ik verslag gedaan van mijn ervaringen. Vandaag, bijna 2 maanden na dato, kreeg ik weer een reactie. Deze partij benaderde me destijds al op een manier waarvan ik afvraag of ze ooit een reactie krijgen.

Helaas beschikken wij niet over uw telefoonnummer. Naar aanleiding van uw gegevens die wij via Monsterboard.nl ontvingen, willen wij u graag uitnodigen voor een gesprek in verband met mogelijk interessante vacatures. Wilt u zo vriendelijk zijn contact met ons op te nemen voor het maken van een afspraak? 

Nee, mijn CV stond anoniem, natuurlijk heeft u geen telefoonnummer. Een mogelijk interessante vacature? Wat dan? Geef in ieder geval iets aan zou ik zeggen, dacht ik toen.

Nu krijg ik, bijna 2 maanden later, dus de volgende mail:Helaas hebben wij tot op heden nog geen reactie van u mogen ontvangen op onderstaand verzoek. Wilt u zo vriendelijk zijn en ons te informeren of u geïnteresseerd bent in een gesprek.

Verbazingwekkend dat men nu nog iets probeert, een beetje laat lijkt me, en dan wederom zonder mij een incentive, een aanleiding te geven om contact op te nemen. Dames en heren recruiters, snapt u niet dat uw werk is om iemand een beetje te verleiden?

Casual friday?

  • Bas van de Haterd
  • 30 november 2007
  • in Knipoog,
  • 2.376 views
  • 0 reacties

Casual friday? Nee, ondergoed woensdag. En Taiwan viert Audrey Underwear hun record verkopen door op woensdag enkel in hun ondergroed naar het werk te gaan.

Met dank aan Marloes 

Misbranding

  • Bas van de Haterd
  • 30 november 2007
  • in Beleid,
  • 2.494 views
  • 0 reacties

Als je arbeidsmarkt merk niet klopt, moet je het fixen. Voor de één moeilijker dan de ander. Het Britse MI6 (de geheime dienst, zeg maar de AIVD), heeft zo’n probleem dankzij… James Bond films.

Het grote succes van de films trekt veel mensen aan die ook wel spion willen worden, graag schieten en voor ‘hare majesteit’ willen moorden, aldus dit artikel op Yahoo. Zo zie je maar… een mooi merk, veel gratis aandacht en sollicitanties danzij de filmindustrie, maar helaas wel het verkeerde beeld (we hebben geen ‘licence to kill’ en dragen geen Beretta’s) wat dan weer tot veel teleurstelling leidt bij sollicitanten. En een hoop werk, wat ze zoeken juist andere mensen dan spionnen.

Overigens is het dus wel een krachtige tool, TV en film. We hadden hier in Nederland jaren geleden geloof ik nog een serie over de landmacht (met Tycho Gernant en Babette van Veen als ik me niet vergis), mede gefinancierd door de landmacht om het werk realistisch in beeld te brengen en zo mensen aan te trekken. Wordt het in deze arbeidsmarkt tijd voor nog enkele van dergelijke projecten?

Judge, Jury, and Executioner?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 30 november 2007
  • in Recruitment nieuws, Search technologie, Weblog,
  • 3.073 views
  • 3 reacties

Google is al geruime tijd een 1.000 pound gorilla. Niet bepaald een beest waar je ruzie mee wil. Terughoudendheid is het credo, anders wordt je uit de groep gestoten. En op het Internet betekent dat onzichtbaarheid. Geen fijn vooruitzicht.

Maar nu lijkt het erop dat Google zijn macht op een wel heel bijzondere manier heeft laten gelden: door de Pagerank van met PayPerPost geaffilieerde bloggers te resetten (lees: op “0” zetten)!

In mijn ogen biedt PayPerPost een onfatsoenlijke service. Ze brengen adverteerders en bloggers bij elkaar op een soort marktplaats. Adverteerders bieden vergoedingen aan bloggers die positief over hun producten willen bloggen. Bloggers kunnen hierop inschrijven. Verkapte reclame onder de noemer blogging. De nachtmerrie van de Cluetrain Manifesto. Maar niet illegaal, en niet verboden.

(meer…)

Randstad & Vedior?

  • Bas van de Haterd
  • 30 november 2007
  • in Recruiter, Recruitment nieuws,
  • 3.929 views
  • 5 reacties

Vandaag is bekend gemaakt dat Randstad een bod heeft uitgebracht op Vedior. Vedrio steeg op de eerste geruchten (waar Adecco en Private equity werden genoemd) ruim 22%, en nadat Vedior bekend maakte dat ze inderdaad vriendelijke gesprekken met Randstad voerde zelfs 31%. Randstaad daalt 2,5%.

Corné van Zijl van SNS Asset Mangemend stelt dat op operationeel niveau bij een fusie van de twee uitzenders wel nog een aantal haken en ogen zijn: ‘Vedior bestaat uit veel verschillende bedrijfjes waarin het meerderheidsbelangen heeft. Heel anders dan bij Randstad. Dat is ook waarom niemand had verwacht dat ze samen zouden gaan. De structuren van de bedrijven zijn erg verschillend. Ik weet heel zeker dat het voor Vedior ook een verrassing is geweest.’

Het verbaast mij ook, omdat de NMA waarschijnlijk in Nederland toch wel eisen zal stellen. Hoewel de markt verdeeld is, zijn het beide toch wel hele grote spelers.

Hoe ver ga je als recruiter

  • Bas van de Haterd
  • 30 november 2007
  • in Spam,
  • 7.510 views
  • 14 reacties

Oud collega Wilco blogt op Emploit over een wel heel ver gaande manier om mensen te identificeren (en zwaar onnodig omdat ik weet over welke ex collega het gaat en die ook gewoon in digitale netwerken te vinden is, maar dat terzijde).

De case in het kort: je belt, doet je voor als student bezig met een onderzoek, vraagt om het mail adres van een bepaalde persoon (hoe je aan zijn/haar naam komt is me nog even een raadsel). Dat krijg je niet, maar hij mailt ‘haar’ wel, studenten helpen we graag immers. En dan krijg je een mail terug met ‘eigenlijk werk ik voor een gerenomeerd werving en selectiebureau en heb ik misschien een leuke baan voor je’.

How low can you go?

De leider van de vrije wereld…

  • Avatar foto Marc Drees
  • 30 november 2007
  • in Recruitment nieuws,
  • 2.537 views
  • 0 reacties

Dit stripje is erg komisch en tegelijkertijd angstig to the point met betrekking tot de hedendaagse normen en waarden van de leider van de vrije wereld: Amerika.

image

Online vacatures (nog) duurder?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 29 november 2007
  • in Algemene vacaturesite, Recruitment nieuws,
  • 6.194 views
  • 13 reacties

Joel Cheesman maakte woensdag melding van een presentatie van Tony Roy (MD van CareerBuilder.co.uk) op een conferentie waarbij Tony aangaf dat $ 2.000 vacatureplaatsingen realistisch zouden zijn:

If he had his way, Roy said, each postings on a job board would be $2,000 or so. He pointed out that that recruitment agencies typically charge 18 to 30 percent of first-year compensation as their fee, and print ads often cost much more than $2,000 … there’s no reason online posting rats shouldn’t go up to $2,000 over time.

Dit is dus niet Amerika, maar de UK. En dat is niet zover van Nederland! Zoals misschien bekend mag worden verondersteld is JobbingMall enige tijd geleden overgenomen door Careerbuilder.

Op dit moment biedt JobbingMall een enkele vacatureplaatsing nog aan voor 195 euro. Maar als de opmerking van Tony als enige indicatie voor de nabije toekomst mag worden gezien, zal deze prijs dus aanzienlijk gaan stijgen.

Dat zal ongetwijfeld betekenen dat de recente opmars van JobbingMall in de “HRlog top 40” wel eens snel kan worden omgezet in een snelle neergang.

Maar misschien wordt deze soep niet zo heet gegeten. Joel is zelfs van mening dat er sprake zou moeten zijn van dalende trend in de prijsontwikkeling; mede als gevolg van de impact van sociale netwerken en andere nieuwe intreders.

We wachten de ontwikkelingen af.

Berichten paginering

1 … 1.055 1.056 1.057 … 1.072
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1648 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1508 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1356 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1308 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1125 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    843 keer bekeken

  • Brekend: Oekraïnsche chirurg weer aan het werk dankzij skills-based matching!

    840 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    803 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    799 keer bekeken

  • ABU periode 10, 2025: een eindeloze droeftoeter

    766 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Brekend: Oekraïnsche chirurg weer aan het werk dankzij skills-based matching!

    0 reacties

  • Enshittification in HR: disposition data

    0 reacties

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

  • :
    Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    Edwin Vlems

  • :
    De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    Marco van Hurne

  • :
    10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    Marco van Hurne

  • :
    Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    Jan

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas