RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 1070

Privacy

  • Avatar foto Marc Drees
  • 25 februari 2007
  • in Online privacy, Social netwerk,
  • 2.941 views
  • 0 reacties

In een blog entry op Marketingfacts wordt verwezen naar een zeer interessant artikel: Kids, the Internet, and the End of Privacy: The Greatest Generation Gap Since Rock and Roll.

Het grappige van dit artikel is dat het volgens mij niet over privacy gaat, maar over de wijze waarop een jongere generatie haar leven documenteert.

Waar vroeger een aantal dagboeken en een schoenendoos vol foto’s een jeugd kon documenteren zijn MySpace, Hyves, Facebook en Flickr (om er maar een paar te noemen) de hedendaagse, online substituten geworden. Het gemak en de coolness factor van deze sites, gecombineerd met de alomtegenwoordige telefooncamera, maakt het voor jongeren heel eenvoudig om een online dagboek aan te leggen. En het groepsgedrag van jongeren helpt daar natuurlijk ook nog een handje aan mee.

(meer…)

Getronics voor een dubbeltje op de eerste rang?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 25 februari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 2.878 views
  • 0 reacties

Vandaag is het de beurt aan een grote IT-dienstverlener: Getronics PinkRoccade. Dat wordt interessant, want er is tenslotte sprake van een structurele krapte aan (gekwalificeerd) personeel in deze markt. En van een IT-bedrijf mag je toch wat meer verwachten als het om online recruitment gaat. Of is dat een onterechte vooronderstelling van mijn  kant? Ik ga het ontdekken.

Er is krapte op de markt, geen twijfel aan
Nou, de Homepage laat er geen misverstand over bestaan; Getronics is op zoek naar personeel! In een dominant aanwezige banner wordt een eventuele banenzoeker uitgenodigd om mee te dingen naar een VIP-kaart voor het Nationale Carrièrebeursfeest.  Deze uitnodiging is gericht aan Young Professionals (studenten in de laatste fase van hun studie). Ik maak kans op die VIP-kaart als ik een CV + motivatie opstuur naar Getronics.

(meer…)

Wat doet blogging voor onze industrie

  • Avatar foto Marc Drees
  • 24 februari 2007
  • in Weblog,
  • 2.397 views
  • 0 reacties

Toen ik een half jaar geleden begon te bloggen voor Expand had ik geen idee wat de impact van dit fenomeen zou kunnen zijn. Ik ben, zacht gezegd, zeer positief verrast.

Toen we met Kangarooster begonnen, wisten we al dat een blog een integraal onderdeel van de site zou moeten worden. Door de brede kennis en diepe ervaring van de partners zou een blog een bijdrage kunnen leveren aan de kennis van online recruitment in al haar facetten.

(meer…)

Criteria voor een recruitmentsite

  • Avatar foto Marc Drees
  • 19 februari 2007
  • in Wervingssite,
  • 1.910 views
  • 0 reacties

Personeelslog heeft vandaag een vervolg op de discussie over de vraag wat een recruitmentsite tot een goede recruitmentsite maakt. Zie ook mijn eerdere reactie.

Er zijn een groot aantal reacties ontvangen, Personeelslog heeft op basis daarvan een uitgebreide lijst met 20 kenmerken van effectieve recruitmentsite samengesteld; onderverdeeld naar werking van de site, informatie op de site en, niet geheel onbelangrijk; het sollicitatieproces.

 

(meer…)

Fortis: een ervaring met twee gezichten

  • Avatar foto Marc Drees
  • 17 februari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 2.413 views
  • 0 reacties

Vandaag ga ik op bezoek bij Fortis. Na mijn eerdere ervaringen bij de financiele dienstverleners ABN AMRO en Aegon ben ik natuurlijk wel een beetje huiverig over wat ik dit keer aan zal treffen. Maar ik moet me natuurlijk niet bij voorbaat uit het veld laten slaan door een paar negatieve ervaringen. Dus met een zonnig humeur ga ik aan de slag.

En ik word niet teleurgesteld, een heel goed begin
Centraal op de homepage staat in de navigatie de optie Carriere. Onder deze optie worden een aantal keuzes getoond, maar als ik op Carriere klik ga ik naar de homepage van de Carriere sectie.

Een overzichtelijke pagina, met aan de linkerkant een navigatie voor deze sectie en aan de rechterzijde een aantal quick links (Vacatures zoeken, Vacatures per e-mail, Mijn sollicitaties en Open sollicitaties).

En in het midden een nuchtere tekst, die mij in ieder geval aanspreekt: Fortis is een veelzijdige onderneming, waar medewerkers worden aangemoedigd om te groeien en initiatief te nemen.

(meer…)

Graaft Totaljobs eigen graf?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 16 februari 2007
  • in Algemene vacaturesite,
  • 2.391 views
  • 0 reacties

Totaljobs heeft de E-recruitment Monitor 2007 met enig tromgeroffel gepubliceerd, maar eigenlijk begrijp ik daar niet zoveel van.

Want op pagina’s 9 en 15 toont dit onderzoek de nogal moeilijke positie waarin de generieke vacaturesites, zoals Totaljobs, zich op dit moment bevinden.

Pagina 15 laat zien dat bedrijven in de toekomst bij het gebruik van commerciele vacaturesites vooral nichesites (hetzij functie specifiek, danwel regio specifiek) in willen zetten, ten koste van de generieke sites die dan ook de laagste groeiverwachting hebben. Verder zullen bedrijven zullen vooral de eigen site beter gaan gebruiken bij de online werving. 

(meer…)

DSM, online recruitment serieus genomen

  • Avatar foto Marc Drees
  • 7 februari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 3.000 views
  • 1 reactie

Vandaag ga ik DSM eens aan een onderzoekje onderwerpen. Hoe vriendelijk heeft deze chemische reus zijn online recruitment proces ingericht. Aangenomen dat er een online recruitment mogelijkheid is natuurlijk, tenslotte is dat zelfs voor aan de AEX genoteerde bedrijven geen vanzelfsprekendheid.

Een zeer goed begin
Op de homepage is een link Careers aanwezig. Als ik hier op klik kom ik op Careers home terecht. En hier valt het nodige te beleven.

Het middengedeelte is in twee verticale stukken gedeeld; één voor International Careers at DSM en één voor Corporate Recruitment Events. Aan de linkerkant is een aantal opties onder Careers Home aanwezig, zoals Why choose DSM, Opportunities at DSM, Business courses, Experiences, Contact us. Onder de optie Contact us vind de gezichten, namen en functies van alle recruiters bij de afdeling Corporate Recruitment. En aan de rechterkant zijn een aantal Career links en Related links te vinden.

(meer…)

Buhrmann personeel niet gewenst

  • Avatar foto Marc Drees
  • 4 februari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 3.184 views
  • 0 reacties

Deze keer is het de beurt aan Buhrman om te laten zien of zij online recruitment een beetje serieus nemen. Ik kan slechts hopen dat na de in het algemeen negatieve ervaringen met ABN AMRO, Aegon, Ahold, Akzo Nobel en ASML, de letter B een keerpunt blijkt te zijn in deze serie over onze AEX bedrijven.

Een slecht begin…
Maar helaas, het begin is de ergste in deze reeks. Want Buhrmann biedt mij op haar homepage niet eens informatie over vacatures. Geen links, geen tekst, helemaal niets. Ze hebben blijkbaar geen personeel nodig?

Zoektermen als jobs, work, vacancies geven ook geen resultaat, maar met careers is het wel raak. En dan blijkt dat er op corporate niveau helemaal geen geconsolideerd vacature-overzicht wordt geboden.

(meer…)

ASML, een chipbakker met online recruitment

  • Avatar foto Marc Drees
  • 29 januari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 5.300 views
  • 0 reacties

Vandaag beproef ik mijn geluk als banenzoeker bij ASML, een high-tech chipbakker. Wie weet apprecieert ASML het medium Internet iets beter dan de bedrijven die tot nu toe de revue zijn gepasseerd…  De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik zo langzamerhand met het lood in de schoenen een volgende site open, tenslotte zijn de ervaringen tot op dit moment niet bepaald bemoedigend.

Het begint in ieder geval zeer goed
Op de homepage van ASML is op de navigatiebalk een sectie Careers aanwezig met een fors aantal opties, waaronder Vacancies en … Weblogs. De eerste werkgever die medewerkers regelmatig laat bloggen over hun ervaringen bij ASML. En hoewel de aantallen medewerkers en de frequentie van de blog entries misschien wat beperkt is toont het in ieder geval enige vooruitstrevendheid in het gebruik van Internet als wervingskanaal.

(meer…)

Akzo Nobel: online solliciteren, wat is dat?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 26 januari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 4.294 views
  • 0 reacties

Akzo Nobel heeft op haar corporate homepage twee links naar werk: Career en een speciale link die direct naar de vacaturebank van Akzo gaat. Uitstekend. Als ik met mijn muis over Career hover krijg ik een rollover menu te zien met de volgende opties: Career opportunities, Testimonials, What can you expect en Vacancy Bank. Bepaalde opties hebben ook nog een verdere verdieping. Dat ziet er dus allemaal heel keurig en uitgebreid uit.

Als het gaat om waarden heeft Akzo geen ronkende onzin zoals ABN AMRO of Aegon op haar site staan. Gewoon een heldere boodschap:

We care about our reputation. Akzo Nobel’s ambition is to be the first choice of customers, shareholders, and employees, and to be a respected member of society.

Through our Company Values—Personal Integrity, Social Responsibility and Entrepreneurial Spirit—we aim to keep our world class status intact.

Er staat één statement die ik natuurlijk graag wil beoordelen vanuit het perspectief van de potentieel toekomstige medewerker: Akzo Nobel regards people as its most important resource. We zullen zien…

(meer…)

Berichten paginering

1 … 1.069 1.070 1.071 … 1.073
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1786 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1604 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1450 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1358 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1265 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    1070 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1059 keer bekeken

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    913 keer bekeken

  • Enshittification in HR: disposition data

    889 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    871 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Enshittification in HR: disposition data

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • :
    Indeed claimt dat 27 personen per minuut worden aangenomen via Indeed

    Peter

  • :
    Enshittification in HR: disposition data

    Marco van Hurne

  • :
    Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    Edwin ten Veen

  • :
    Een klacht over uitzendbureau's

    Paul G. (61 jaar)

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas