RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 1070

Graaft Totaljobs eigen graf?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 16 februari 2007
  • in Algemene vacaturesite,
  • 2.386 views
  • 0 reacties

Totaljobs heeft de E-recruitment Monitor 2007 met enig tromgeroffel gepubliceerd, maar eigenlijk begrijp ik daar niet zoveel van.

Want op pagina’s 9 en 15 toont dit onderzoek de nogal moeilijke positie waarin de generieke vacaturesites, zoals Totaljobs, zich op dit moment bevinden.

Pagina 15 laat zien dat bedrijven in de toekomst bij het gebruik van commerciele vacaturesites vooral nichesites (hetzij functie specifiek, danwel regio specifiek) in willen zetten, ten koste van de generieke sites die dan ook de laagste groeiverwachting hebben. Verder zullen bedrijven zullen vooral de eigen site beter gaan gebruiken bij de online werving. 

(meer…)

DSM, online recruitment serieus genomen

  • Avatar foto Marc Drees
  • 7 februari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 2.994 views
  • 1 reactie

Vandaag ga ik DSM eens aan een onderzoekje onderwerpen. Hoe vriendelijk heeft deze chemische reus zijn online recruitment proces ingericht. Aangenomen dat er een online recruitment mogelijkheid is natuurlijk, tenslotte is dat zelfs voor aan de AEX genoteerde bedrijven geen vanzelfsprekendheid.

Een zeer goed begin
Op de homepage is een link Careers aanwezig. Als ik hier op klik kom ik op Careers home terecht. En hier valt het nodige te beleven.

Het middengedeelte is in twee verticale stukken gedeeld; één voor International Careers at DSM en één voor Corporate Recruitment Events. Aan de linkerkant is een aantal opties onder Careers Home aanwezig, zoals Why choose DSM, Opportunities at DSM, Business courses, Experiences, Contact us. Onder de optie Contact us vind de gezichten, namen en functies van alle recruiters bij de afdeling Corporate Recruitment. En aan de rechterkant zijn een aantal Career links en Related links te vinden.

(meer…)

Buhrmann personeel niet gewenst

  • Avatar foto Marc Drees
  • 4 februari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 3.177 views
  • 0 reacties

Deze keer is het de beurt aan Buhrman om te laten zien of zij online recruitment een beetje serieus nemen. Ik kan slechts hopen dat na de in het algemeen negatieve ervaringen met ABN AMRO, Aegon, Ahold, Akzo Nobel en ASML, de letter B een keerpunt blijkt te zijn in deze serie over onze AEX bedrijven.

Een slecht begin…
Maar helaas, het begin is de ergste in deze reeks. Want Buhrmann biedt mij op haar homepage niet eens informatie over vacatures. Geen links, geen tekst, helemaal niets. Ze hebben blijkbaar geen personeel nodig?

Zoektermen als jobs, work, vacancies geven ook geen resultaat, maar met careers is het wel raak. En dan blijkt dat er op corporate niveau helemaal geen geconsolideerd vacature-overzicht wordt geboden.

(meer…)

ASML, een chipbakker met online recruitment

  • Avatar foto Marc Drees
  • 29 januari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 5.295 views
  • 0 reacties

Vandaag beproef ik mijn geluk als banenzoeker bij ASML, een high-tech chipbakker. Wie weet apprecieert ASML het medium Internet iets beter dan de bedrijven die tot nu toe de revue zijn gepasseerd…  De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik zo langzamerhand met het lood in de schoenen een volgende site open, tenslotte zijn de ervaringen tot op dit moment niet bepaald bemoedigend.

Het begint in ieder geval zeer goed
Op de homepage van ASML is op de navigatiebalk een sectie Careers aanwezig met een fors aantal opties, waaronder Vacancies en … Weblogs. De eerste werkgever die medewerkers regelmatig laat bloggen over hun ervaringen bij ASML. En hoewel de aantallen medewerkers en de frequentie van de blog entries misschien wat beperkt is toont het in ieder geval enige vooruitstrevendheid in het gebruik van Internet als wervingskanaal.

(meer…)

Akzo Nobel: online solliciteren, wat is dat?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 26 januari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 4.290 views
  • 0 reacties

Akzo Nobel heeft op haar corporate homepage twee links naar werk: Career en een speciale link die direct naar de vacaturebank van Akzo gaat. Uitstekend. Als ik met mijn muis over Career hover krijg ik een rollover menu te zien met de volgende opties: Career opportunities, Testimonials, What can you expect en Vacancy Bank. Bepaalde opties hebben ook nog een verdere verdieping. Dat ziet er dus allemaal heel keurig en uitgebreid uit.

Als het gaat om waarden heeft Akzo geen ronkende onzin zoals ABN AMRO of Aegon op haar site staan. Gewoon een heldere boodschap:

We care about our reputation. Akzo Nobel’s ambition is to be the first choice of customers, shareholders, and employees, and to be a respected member of society.

Through our Company Values—Personal Integrity, Social Responsibility and Entrepreneurial Spirit—we aim to keep our world class status intact.

Er staat één statement die ik natuurlijk graag wil beoordelen vanuit het perspectief van de potentieel toekomstige medewerker: Akzo Nobel regards people as its most important resource. We zullen zien…

(meer…)

Werk.nl, ruim twee maanden later

  • Avatar foto Marc Drees
  • 22 januari 2007
  • in Algemene vacaturesite,
  • 2.677 views
  • 0 reacties

Op 14 november 2006 heb ik een blog geschreven over de vernieuwde website werk.nl. Op dat moment bleek dat werk.nl weliswaar qua functionaliteit behoorlijk verbeterd was, maar dat de performance en de stabiliteit daar sterk onder hadden geleden. Om de haverklap werd ik uit het systeem gegooid, soms met afschrikwekkende foutmeldingen.

Hoe is het op dit moment met werk.nl?
Met enige regelmaat controleer ik de beschikbaarheid van werk.nl en volgens mij is het daar ondertussen wel goed mee gesteld. Ook de performance lijkt stabiel.

Maar blijkbaar is het nog niet allemaal koek en ei. Want werk.nl heeft zeer prominent een visual met de titel Storingen op werk.nl op haar site gezet. Als je hierop klikt krijg je een opsomming van storingen en vervolgens per storing een beschrijving van het probleem en in de meeste gevallen een oplossing of een ‘workaround’

(meer…)

Ahold, zou ik daar nog willen winkelen na een online sollicitatie ervaring?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 20 januari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 4.692 views
  • 0 reacties

Deze keer is grootgrutter Ahold aan de beurt om haar online carriere sectie te aan een kritische toets te onderwerpen en eens te kijken hoe klantvriendelijk het recruitment onderdeel van het bedrijf eigenlijk is.

Een goed begin, het halve werk?
Ahold heeft op haar Homepage een link “Carrière” staan. Als ik hierop klik kom ik op een hele witte pagina met de volgende tekst:

Onze onderneming werkt voortdurend aan verbetering van de voedselvoorziening. Door het creëren van nieuwe mogelijkheden en oplossingen, maar ook met nieuwe en innovatieve producten. Werkend in zo’n inspirerende omgeving ervaar je de dynamiek van veranderende smaken en trends. Hierin kun je je creativiteit aanwenden om te vernieuwen, te verbeteren en onze klanten tevreden te stellen.

(meer…)

Aegon: niet verzekerd van een goede ervaring

  • Avatar foto Marc Drees
  • 17 januari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 5.271 views
  • 0 reacties

Na ABN AMRO is het deze keer de beurt aan Aegon om een kritisch onderzoek naar de kwaliteit van hun online dienstverlening naar toekomstige medewerkers te ondergaan.

Makkelijk en goed over nagedacht
Aegon heeft op haar Homepage een link “Vacatures” staan. Als ik hierop klik kom ik op een pagina waar ik direct naar vacatures kan zoeken. Dit blijkt een korte route te zijn, de breadcrum laat de lange route zien: Over AEGON > Werken bij AEGON > Vacatures en solliciteren > Vacatures

Hier is duidelijk goed over nagedacht, in plaats van vier klikken maar één klik voor mensen die maar in één ding geïnteresseerd zijn: heeft Aegon misschien werk voor mij?

Tegelijkertijd staan aan de linkerkant een aantal relevante links onder Werken bij Aegon (Aegon als werkgever, Onze mensen, Onze arbeidsvoorwaarden, Onze mogelijkheden, Vacatures en solliciteren, Stage en kennismaken).

(meer…)

ABN AMRO: meer aandacht voor Second Life dan voor toekomstige medewerkers

  • Avatar foto Marc Drees
  • 14 januari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 4.786 views
  • 1 reactie

ABN AMRO heeft de dubieuze eer als eerste aan een onderzoek te worden onderworpen over de klantvriendelijkheid van hun vacaturesectie van de site. Zoals ik in mijn vorige blog entry heb aangegeven ga ik alle AEX bedrijven aan een onderzoekje onderwerpen.

Een goed begin, met een klein hikje
Op de Homepage van de ABN AMRO site staat Werken bij ABN AMRO duidelijk aangegeven. Als ik hierop klik kom ik op een pagina met als kop De beste werkgever van Nederland wacht op jouw invulling. Stom genoeg staat onder deze tekst een afbeelding die als tooltip “sfeerbeeld” heeft, net als een groot aantal andere visuals. Een beetje knullig…

(meer…)

Een nieuw jaar, een nieuwe serie

  • Avatar foto Marc Drees
  • 13 januari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 4.251 views
  • 1 reactie

In de afgelopen paar maanden heb ik vooral de Nederlandse commerciële vacaturesites kritisch onder de loep genomen. En het is duidelijk dat er aanzienlijke verbeteringen nodig zijn in dit wereldje. Maar het is niet zo dat alleen deze vacaturesites een rommeltje maken van hun dienstverlening aan werkzoekenden.

Tijd voor iets anders
Wat te denken van de vacaturesecties van site van echte werkgevers? Als die maar enigszins lijkt op de door CareerXroads in Amerika beschreven situatie ziet het er niet best uit voor de Nederlandse banenzoeker die zijn heil liever bij de websites van bedrijven zoekt. Want volgens CareerXroads is het bij de Amerikaanse Fortune 500 bedrijven in het algemeen zeer droevig gesteld met de klantgerichtheid als het om medewerkers gaat. Als je hun rapport over 2006 leest vraag je je soms af of bedrijven er wel iets van menen als ze zeggen dat hun personeel hun belangrijkste asset zijn.

(meer…)

Berichten paginering

1 … 1.069 1.070 1.071 1.072
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1715 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1556 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1410 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1331 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1197 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    957 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    931 keer bekeken

  • Brekend: Oekraïnsche chirurg weer aan het werk dankzij skills-based matching!

    861 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    830 keer bekeken

  • Werkloosheid stijgt in september 2025 naar 4,0%

    791 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • Enshittification in HR: disposition data

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • :
    Enshittification in HR: disposition data

    Marco van Hurne

  • :
    Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    Edwin ten Veen

  • :
    Een klacht over uitzendbureau's

    Paul G. (61 jaar)

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

  • :
    Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    Edwin Vlems

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas